1
Azər Turan
Əli bəy Hüseynzadə
Moskva
«SALAM press»
2008
2
ББК 63.3 (2A)
A 35
Layihənin rəhbəri: Tariyel Süleyman
Azər Turan.
A 35 Əli bəy Hüseynzadə.
Moskva: «SALAM press», 2008. - 280 s.
ISBN 978-5-7164-0582-0
Elmi redaktor: Azərbaycanda Atatürk Mərkəzinin müdiri,
akademik, Millət vəkili Nizami Cəfərov
Rəyçilər: prof. dr. İmamverdi Əbilov və Ədil Əliyev
Məsləhətçi: Cəmilə Hüseynzadə
Azər Turan "Əli bəy Hüseynzadə" kitabında dahi mütəfəkkirin həyat və
yaradıcılıq yoluna ətraflı nəzər salıb. Əsərdə Ə. Hüseynzadənin bənzərsiz
şəxsiyyəti və elmi-ədəbi irsi tədqiqata cəlb olunur.
ББК 63.3 (2A)
3
ISBN 978-5-7164-0582-0
© A.Turan, 2008
© «SALAM press», 2008
4
Müəllifdən
Əfsanəvi Əli bəy dünyanın bütün dillərini, elm və fənlərin hər növünü,
ədəbiyyat və incəsənətin hər şöbəsini təmamən əhatə etmiş və tətbiqə müvəffəq
olmuş bir fövqəlbəşərdir.
Yusuf Akçura
Səməd Ağaoğlu "Babamın arkadaşları" əsərində Əli bəy Hüseynzadəni
"pərdə arxasındakı adam" adlandırır. Əli bəy Hüseynzadə haqqında bundan da
dəqiq və mükəmməl bir təqdimat təsəvvürə gətirmək mümkün deyil. Ağaoğlu
yazırdı: "İttihadçılar zamanında, onlara yol göstərən fikir cərəyanları sonrakı
dövrlərə nisbətən daha çox, daha ahəngli idi. Bu adamlar nə etmək istədiklərini,
nələr edəcəklərini yaxşı bilirdilər. Bu baxımdan birinci səfin arxasında fikir və
düşüncə aşılayan elə insanlar vardı, günün birində bunların tarixi hizmətləri bəlkə
meydana çıxa bilər; fəqət üzləri insan olaraq, dost və arkadaş olaraq həmən həp
məchul qalacaqdır! İştə bu insanlardan biri də babamın, bu bəyaz saqqallı, pəmbə
üzlü, gözəl gözlü, şair, rəssam, musiqişünas, filosof, qəzetəçi, münəccim (həm də
mütərcim-A.T.), professor, doktor, qafqazlı arkadaşıydı... Xeyr, xeyr, mübaliğə
etmirəm; babamın bu arkadaşı bütün bir dövrün həqiqətən gizli həyat
qaynaqlarından biri olmuşdur".
Ağaoğlu haqlıdır. Bütün hallarda Əli bəy pərdə arxasındadır. Pərdənin
önündə baş verənlər və həm də türk dünyasının XX yüzili Əli bəyin əsəridir...
Əli bəy Hüseynzadənin təvəllüdü
Hüseynzadələr nəslinin ilk bilinən nümayəndəsi Şeyxülislam Axund
Əhməddən qabaq 39 il Qafqaz şeyxülislamı olmuş Məhəmmədəli Səlyanidir
(1791-1852). Məhəmmədəlinin qardaşı Əlinin ocağında Axund Əhməd Səlyani
(1812-1884) dünyaya gəlib.
Əli bəyin nənəsi Hüsniyyə şeyxülislam Axund Məhəmmədəlinin iki
qızından biridir. Digər qızı isə Nisə xanımdır və Əli bəyin çəkdiyi "Azərbaycanlı
ailəsi" tablosunda təsvir olunan yaşlı qadın həmin bu Nisədir. Şeyxülislam Axund
Əhməd isə Hüsniyyənin həyat yoldaşıydı.
Axund Əhmədlə Hüsniyyənin iki qızı vardı: Xədicə və 1844-cü il aprelin 1-
də dünyaya gəlmiş Fatmabikə. Xədicə xanım Qruzma bəylərindən Kazım bəy
Hüseynzadənin dörd oğlundan ən kiçiyi olan Molla Hüseyn Hüseynzadə ilə ailə
qurmuşdu. Kazım Hüseynzadənin Axund Əhmədlə ya qardaş, ya da əmioğlu
olduqları ehtimal edilir.
* * *
5
Əli bəy Hüseynzadə, özünün yazdığına görə, "24 fevral 1864-cü ildə
Qafqaz Azərbaycanında Kür nəhri sahilində" yerləşən Salyan şəhərində anadan
olub. Atası "Tiflis Müsəlman Məktəbinin müəllimlərindən Molla Hüseyn
Hüseynzadə", anası "Xədicə
*
Qafqaz şeyxülislamı Axund Əhməd Hüseynzadənin
qızıdır".
Salyandan Tiflisə köçüb buradakı ruhani məktəbində riyaziyyat müəllimi
işləyən Molla Hüseyn vəfat edəndə — Əli bəyin 6, İsmayılın isə 2 yaşı vardı. Qısa
müddətdən sonra Xədicə xanım da dünyasını dəyişir.
1912-ci ildə İstanbulda süvari zabiti Şəmsəddin bəyin və Validə xanımın
**
qızı Ədhiyə (1890-1944) xanımla evlənən Əli bəyin üç övladı var: 1914-ci il
***
aprelin 6-da, bazar ertəsi, axşam saat 8-də Saida bəyim, 1915-ci il haziran — iyun
ayının 9-da, çərşənbə günü səhər saat 11 -də Səlim Turan, 1920-ci ilin 31
dekabrında Feyzavər dünyaya gəlib. Səlim Turan Şahiqə xanımla (təvəllüdü —
1917), Feyzavər uzun müddət rəsmi vəzifələrdə çalışmış Əli Alpsarla, Saida atom
fizikası üzrə professor, İngiltərə Akademiyasının həqiqi üzvü Mustafa Santurla ailə
qurub. "Feyzavər Üsküdardakı Qız İnstitutunu bitirdikdən sonra Gözəl Sənətlər
Akademisinə davama başladı" (Ə.Hüseynzadə). İstanbulda məşhur olan Feyza
Sənət Qalereyasını açdı. Fransada ali təhsil almış Saida riyaziyyat müəllimi idi.
"Qızım Saida Lyondan
****
qayıtdığı doqquz ay qədər olar. İndiki halda "Kabataş
qız lisesində matematik müəllimidir" (Ə.Hüseynzadə). Saida xanım 2002-ci ildə
İstanbulda dünyasını dəyişdi.
Səlim Turan Parisdə yaşayırdı. Abstraksionizmin dünyada tanınan
təmsilçilərindən biriydi. Atası Əli bəy Hüseynzadə kimi o da "yaradılış etibarı ilə
filosof təbiətli, dərvişməşrəb" bir insan idi. Həyat öygüsünü danışsa da,
iztirablarını söyləməkdən vaz keçərdi. Doğulduğu İstanbula 33 il gələ bilmədi.
Gəlməsinə izn verilmədi. Amma o, bunu başqalarının və Türkiyənin başına qaxınc
etmədi. Susdu. Bu barədə danışmadı. Hətta haqqında yazılmış bir kitabda Səlim
Turan: "Öz sərgisinin açılışına belə gec gəlib bir kənardan izləyəcək qədər
alçaqkönüllü - təvazökar və dəbdəbədən uzaq bir adam" — deyə tanıtdırılır. Səlim
bəy türk rəssamlığında abstraksionizmin ən böyük təmsilçilərindən, türk
rəngkarlığında Yeni adlandırılan təmayülün qurucularından biridir. Çağdaş türk
şerində Orxan Vəli Kanık kimdirsə, rəssamlıqda da Səlim Turan odur.
Səlim Turan Türkiyədə nonfiqurativ rəsmin banisidir.
*
Türkiyəli araşdırmaçı Əliheydər Bayat "Ali bey Hüseynzade və Türkiyədə yayınladığı eserleri"
kitabında Əli bəyin anasını səhvən Hədiyyə adı ilə təqdim edir (səh.17).
**
Əli bəy Hüseynzadə İstanbulda böyük bir ailənin qayğısını çəkmişdi. Qayınanası da, baldızı da
onunla bir yerdə yaşamışdılar — müəllif.
***
Ə.Bayat Saidanın doğum tarixini yanlış olaraq 1912-ci ildən hesablayır - müəllif.
****
Ə. Səmədli Sadıq bəy Ağabəyzadəyə həsr etdiyi "İki ömür yaşayan adam" kitabında (Bakı-1999)
Əli bəyin bu məktubunu təqdim edərkən, Lyon əvəzinə, səhvən London yazmışdır (səh.101) - müəllif.
6
Təəssüf ki, Hüseynzadələrə münasibətdə ailənin hətta yaxın keçmişi
məsələn, bəzən belə dolaşıq salınır: "Səlim Turan... ömrünün son illərini Parisdə
keçirmişdir".
1
Bu "son illər" isə nə az, nə çox 80 il yaşamış Səlim Turanın 1947-ci
ildən 1994-cü ilə qədər olan həyatını ehtiva edir.
1994-cü ilin oktyabrında dünyasını dəyişdi...
*
* * *
Əli bəyin hər üç övladının nəsil davamı yoxdur. Onların övladları olmayıb.
Beləliklə, Hüseynzadə Əli bəyin nəsli bu üç övladla tamamlanmış olur...
**
Qafqazın birinci adamı
Yusuf Akçura yazırdı:
"1875-ci ilin son baharında ağ saqqalı, möhtərəm bir ixtiyar və 11 yaşında
arıq vücudlu bir çocuq Qafqazın valisi böyük knyaz Mixail Nikolayeviçin
möhtəşəm yazı masası önündə bulunuyorlardı. Kreslosuna yaslanmış rus
şahzadəsinin arxasında nüfuz və şiddəti dərhal gözə çarpan çərkəs əlbisəli bir
miralay ayaqda duruyordu. İranvari yaşıl sarığı, dəvə yunundan qolsuz əbası ilə
ehtiramkar vəziyyətdə olan ixtiyarın ricalarını miralay valiyə eynən tərcümə
etməyərək dedi:
— Şeyx Əhməd Səlyani, bu yetim çocuğun Tiflis gimnaziya kurslarından
birisinə yerləşdirilməsini xahiş ediyor.
Tərcüman M. Fətəli Axundov çocuğun bir əsgər məktəbinə qeyd
etdiriləcəyindən qorxurdu. Bu sözlər, Qafqaz şeyxülislamının nəvəsini rus zabiti
olmaqdan qurtarmışdır. Mixail Nikolayeviçin xüsusi əmrilə Tiflis gimnaziyasına
qeyd və qəbul olunan bu kiçik çocuq sonradan bütün türklüyə xidmətlər ifa edəcək
olan Hüseynzadə Əli bəydir".
2
Türk milliyyətçiliyinin dahisi Akçuranın təsvir etdiyi bu romantik səhnə
Tiflisdə baş verirdi və nəvəsinin əlindən tutub onu canişinliyə gətirən iranvari yaşıl
sarığı, dəvə yunundan qolsuz əbası ilə ehtiramkar vəziyyətdə olan ixtiyar isə
Rusiya imperatoru II Aleksandrın fərmanı ilə 1852-ci il oktyabrın 15-dən 1884-cü
ilə qədər Qafqazın Şeyxülislamı olmuş Axund Əhməd Səlyani idi. Tariximizdəki
nadir şeyxülislamlardan biri...
* * *
*
S. Turan haqqında daha ətraflı kitabın sonunda "Səlim Turan" yazısına bax — müəllif.
**
Əli bəyin nəsil şəcərəsi barədə əlavə məlumat kitabın sonunda təqdim edilir — müəllif.
7
Axund Əhməd Səlyani Qafqaz şeyxülislamı olduğu 32 il müddətində sözün
geniş mənasında Azərbaycanın ruhani həyatını maarifçilik düşüncəsinə yönəldə
bilmişdi. Şeyxin yaşadığı dövr elmi ədəbiyyatda ümmətçilikdən milliyyətçiliyə
keçid dövrü kimi səciyyələndirilir. Amma XIX yüzil Azərbaycan ictimai fikrini
tədqiq edən araşdırmalarda heç də bu müstəvidə onun yeri, missiyası qabardılmır,
etiraf edilmir, şeyxin bənzərsiz şəxsiyyəti, böyük dini və elmi təfəkkürü,
ensiklopedik zəkası, hadisələrə universal yanaşmaq səriştəsi, qabaqcıl və işıqlı
düşüncələri, milli dəyərlərə etibarlı münasibəti və belə bir ovqatla Qafqazın
şeyxülislamlıq institutuna 32 il rəhbərlik etməsi barədə nədənsə az danışılır. Amma
bizcə, onun fövqəladə xidmətləri, gördüyü işlər, yazdığı kitablar imkan verir ki,
şeyxin adı maarifçilik hərəkatının öndə gələn ismlərindən biri kimi hallandırılsın.
Təkcə Axund Əhməd Səlyaninin varlığı ruhani təfəkkürün Azərbaycanda necə
mütərəqqi mahiyyət kəsb etdiyini isbatlamaq üçün yetərlidir.
Nəcəf alimlərindən olan Axund Əhməd Səlyani "Tarixi-ədəbiyyati-türki"
adlı kiçik həcmli bir əsər yazmışdı, türk millətinin böyükləri, əski türklərin yazısı,
cığatay ədəbiyyatının qızıl dövrü, uyğur dili, Əlişir Nəvai haqqında yazılı söz
deməyi özünə vicdan borcu bilirdi, "Qafqaz məmləkətinin xalqları", "Kitabi-
kəşfül-əyyam və əl-şohur" "Tərbiyətül-ətfal", "Dilguşə", "Müəllimül-ətfal-fi-təriqe
təlimül ətfal" əsərlərini qələmə almışdı. Şeyxülislamın "Qafqaz məmləkətinin
xalqları" - "Bəsaül-nas fi-məmləkətil-Qafqaz" əsərini Bakıxanovun "Gülüstani-
İrəm"i ilə bir yerdə xatırladan Yusif Vəzir Çəmənzəminli: "Eyni əsrdə yazılan
ikinci əsər Şeyx Əhməd Səlyaninin "Bəsaül-nas fi-məmləkətil Qafqaz" adlı
kitabıdır ki, 70 səhifədən ibarət olub, fars dilindədir. Əsər yarımçıqdır, müəllif
bitirməyə müvəffəq olmamışdır... Bu kitab da qeyri-mətbudur" — deyə əsər barədə
ilk dəfə məlumat vermişdi.
3
Haşiyə. Yuxarıda adı keçən "Müəllimül-ətfal-fi-təriqe təlimül ətfal" əsəri
barədə bəzi məqamları qeyd etməyi zəruri bilirik. Şeyxülislam Axund Əhməd
Hüseynzadənin bu əsəri Məhəmmədəli Tərbiyətin "Danişməndani-Azərbaycan"
kitabının 1935-ci il nəşrində "Kitabe-müəllimine-ətfal" adı ilə Qafqazın
Şeyxülislamı Axundzadənin əsəri olaraq təqdim edilir. Tərbiyət, kitabın 1879-
1880-ci illərdə nəşr olunduğunu qeyd edib.
4
Ancaq məlumdur ki, 1852-1884-cü
illərdə Qafqazın şeyxülislamı Axundzadə deyil, Hüseynzadə olmuşdu. Axund
Hüseynzadənin yazdığı "Müəllimül-ətfal-fi-təriqe təlimül ətfal" əsəri, Tərbiyətin
göstərdiyi kimi, 1879-1880-ci illərdə deyil, 1875-ci ildə Tiflisdə nəşr olunmuşdu.
Fars və türk dillərində yazılmış bu kitabın bir nüsxəsi hazırda Bakıda Əlyazmalar
İnstitutunda qorunmaqdadır.
* * *
Axund Əhməd Hüseynzadə xalq arasında da, ruhanilər və ziyalılar
içərisində də, imperiya məqamlarında da böyük nüfuz sahibiydi.
8
Rus ədəbiyyatının dahisi M. Lermontovun Rayevskiyə yazdığı məktubda
adı keçən türk alimi Əhməd odur. Ateist Mirzə Fətəli Axundova görə "Müxtəlif
elmlər və fənlər sahəsində, astronomiya, coğrafiya, hesab, riyaziyyat, tarix, hikmət
və xüsusilə fiqh elmi sahəsində bütün Qafqaz ölkəsində şeyxülislamın tayı-bərabəri
yoxdur. O, filosof təbiətli, liberal məsləkli, tərəqqi sevən, fitrən fəsahətli bir
adam"
5
idi. İmperator isə onu 1881-ci ildə "III dərəcəli müqəddəs Vladimir ordeni"
ilə təltif etmişdi. "Əkinçi" qəzetində Həsən bəy Zərdabi onun müsəlmanları
dünyəvi elmləri öyrənməyə çağıran yazısını dərc edirdi. Şeyx "Əkinçi"
səhifələrində ciddi fikir ayrılıqlarına səbəb olan "Elmi əbdan, elmi ədyan"
mövzusunun muzakirəsində iştirak edirdi... Şeyxülislam Axund Əhməd Səlyani
1876-cı ildə "Əkinçi" qəzetində çap olunmuş məqaləsində
6
həm ruhaniyyət alimi
kimi, həm də dünyəvi elmlərin təəssübkeşi kimi çıxış edirdi. İki aspekt onun
yazısında bir-birindən o qədər ayrılmazdır ki, əslində bir Şeyxin məhz XIX yüzildə
belə düşünməsi, danışması və davranması Azərbaycanın ruhani həyatında gedən
prosesləri yenidən dəyərləndirmək üçün möhkəm əsas verir.
Şeyxə görə, müsəlmanlar dünyəvi elmləri öyrənməliydilər ki, dünyanın
iqtisadi inkişaf yolunda ləngiməsinlər. Şeyx bildirirdi ki, Hz. Peyğəmbərimiz
müsəlmanlara ruhani elmləri təlqin etdiyi kimi, dünyəvi elmlərə yiyələnməyi də
tövsiyə edib. Özünü bilən Rəbbini biləndir. Elə buna görə də insan ən əvvəl özünü
bilməlidir. Özünü bilməyin bir yolu isə ruhani elmlərlə yanaşı dünyəvi elmləri —
riyaziyyatı, fizikanı, kimyanı, həndəsəni mənimsəməklə gerçəkləşə bilərdi.
Qafqazın şeyxi belə düşünürdü.
* * *
Şeyxülislam Axund Əhməd Əli oğlu Hüseynzadə Səlyani 1812-ci ildə
Salyanda anadan olmuşdu. 72 yaşında — 1884-cü ildə Tiflisdə dünyasını
dəyişmişdi.
Şeyxin imperator məqamlarından gözlənilməz və ümumilli mənafelərə
söykənən tələb və ricaları Peterburqda Pobedonosevi silkələyirdi. Şeyxülislam rus
imperiyası tarixində müsəlmanların ilk rəhbəriydi ki, səltənət məqamlarından
Qafqaz müsəlmanları üçün yüksək ixtisaslı ruhanilər yetişdirilməsi məqsədilə Ali
Ruhani Məktəbinin yaradılmasını tələb edirdi.
"Qafqaz şeyxülislamı mərhum Şeyx Əhməd Səlyani otuz il bundan əqdəm
məmləkətimizin özündə qabili-molla və axund yetişdirmək üçün bir məktəbi-
ruhani layihəsi tənzim edib hökumətə təqdim etmiş idi. Bu layihə şurayi-dövlət
məclisində müzakirə olunduğu zaman imperatorun əmisi bulunan sabiq Qafqaz
canişini Veliki Knyaz Mixail Nikolayeviç həzrətləri dəxi müsəlmanlar üçün böylə
bir məktəb təsəvvürünün qüvvədən felə çıxarılmasını tələb etdiyi halda
müşarüleyhə şiddətlə etiraz etmiş idi ki: "Biz müsəlmanların nur maarif ilə xabi-
qəflətdən oyanmasına yol verəcək qədər dəlimiyiz?"
7
9
Bu tarixi hadisəni Əli bəy Hüseynzadə "Məsaülül-həyat" adlı məqaləsində
yazır. Etiraz edən isə Əli bəyin təbiriycə desək, "xalqın nicat və səadətini cəhalət
və əsarətdə" görən, yalnız müsəlmanların deyil, ümumiyyətlə, bütün Rusiya
elminin və maarifinin düşməni kimi ad çıxarmış sinodun baş prokuroru Konstantin
Pobedonosev idi. Rusiya tarixində hüquqşünas kimi məşhur olan, III Aleksandrın
və II Nikolayın hüquq müəllimi Pobedonosev təkcə müsəlmanların
maariflənməsinin əleyhinə deyildi, Rusiyanın mənəvi həyatında Tolstoyun rolu ilə
əlaqədar 1891-ci il yanvar ayının 1-də çar III Aleksandra yazdığı və "Tolstoy öz
ağılsızlığının fanatikidir" cümləsi ilə başlayan məktubundan da görünür ki,
gerçəkdən də bu adam, ümumiyyətlə, maarif və düşüncə işığının qənimi olub.
* * *
...Şeyx həzrətləri fikir tariximizin görkəmli nümayəndələrinin həyatında iz
qoymuşdu. Qasım bəy Zakiri və oğullarını sürgün bəlasından xilas edənlərdən biri
şeyxülislam Əhməd Hüseynzadəyə Zakir, Seyid Əzim Şirvani şeirlər həsr edirdilər.
Seyid Əzim Şirvani onu "hikmətin əvvəlinci loğmanı", "riyazi şəriətin şəcəri",
"Küntü kənzin" hədisinin səməri", "Vəhdət dənizinin gövhəri" adlandırırdı.
Şirvaninin təqdimatında şeyxülislam Əhməd Səlyani "əhli-elmin mümtazı", elmi
"əllaməyə naz edən" bir alimdi və əhli-islam axund Əhməd Hüseynzadənin lütfünə
möhtacdı. Seyid Əzim "Şeyxülislam Molla Əhməd" adlı şerində onun üstün
məziyyətlərini belə yüksək dəyərləndirirdi.
8
* * *
Şahzadə Mirzə Yusif xanın 1862-ci ildə Mirzə Fətəli Axundova yazdığı
məktubda Axund Əhməd Səlyani ilə bağlı belə bir maraqlı məqam var: "Mən o
cənabı, mollalar silkindən hesab etmirəm. Mən onu ruhani alimlərdən bilirəm".
Eyni fikri bir müddət sonra 1935-ci ildə Sultan Məcid Qənizadə "XIX əsrin axır
illərində maarif və ədəbiyyata dair xatirələrim" adlı əsərində davam etdirir:
"Türkiyədə ad qazanmış salyanlı filosof Əli bəy Hüseynzadənin babası... Axund
Molla Əhməd şeyxülislamm məsnəfində sair axund və şeyxlər kimi... deyil idi. Öz
nəvələrinin və sair əqrabasının təhsili yolunda fədakarlığı çox idi. Bizləri görəndə
hal-əhvalımızı yoxlayıb dərdimizə qalırdı".
9
Şeyx həzrətləri ortodoksal, yaxud ehkamçı olmadı. XIX yüzillikdə ərəb
əlifbasının islahatını şəriətə zidd hesab etməyən bir şeyxülislam təsəvvürə gətirmək
Şeyx Əhməd Səlyani fenomeni istisna olunarsa, sadəcə mümkün olmayacaq.
Axund Əhməd Səlyaninin əlifba təəssübkeşlərinə ünvanladığı bir yazısından bəzi
məqamları xatırlatmaq yerinə düşər. Şeyxülislam, bəli, məhz şeyxülislam yazırdı:
"Hərgah, hərfin surət və əşqası təqdir tapırsa, onlar dad və fəryad edirlər ki, hay,
din getdi! Vay, məzhəb getdi! Quran — kitab təğyir tapdı. Heç onlar başa
10
düşməyirlər və dərk etməyirlər ki, Quranın... təğyir olunmağı məna və əlfazın
təğyir və təbdilini müstəlzəm deyildir. Çünki müvafiq şəriət məzhər olanların (yəni
əlfaz məvinənin) təğyirinə əsla və qətən heç bir yol mütəsəvvür deyildir. Və məna
yenə öz yerində baqidir ki, hərgiz şəri-ənvara müxalif olmaz".
10
...Azadfikirliliyə ehtiramla yanaşan Şeyx Əhməd Ruhül-qüdsə göndərdiyi
ismarıcında bəyan edirdi: "Doğrudur, mən də şeyxülislamam. Amma Ruhül-
qüdsün əqidələrini inkar edən İstanbul şeyxülislamı kimi deyiləm".
Axund Əhməd Səlyanı şeyxülislamlıq kürsüsündə 32 il fasiləsiz çalışdı.
Nəinki təkcə ruhanilər, eləcə də demokratik fikirli ziyalılar arasında böyük nüfuz
və söz sahibi oldu. Onu "Qafqazın birinci adamı" kimi dəyərləndirən müasirləri
ifrata varmırdılar. Gerçəkdən də yüksək tolerantlığı və elmə, maarifə yönəli
tədbirləri, Qori Müəllimlər Seminariyası yanında "ölkənin yalnız türk əhalisi üçün
müstəqil Azərbaycan şöbəsi"nin açılması sahəsində Mirzə Fətəli Axundovla birgə
göstərdiyi xidmətləri" və s. yaşadığı dönəmdə Şeyx Əhməd Səlyanini Qafqazın
birinci adamına çevirmişdi.
Parisdə nəşr olunmuş "Hesab" dərsliyini mütaliə etməyə vaxt tapan, yaxud
yeni tərtib olunmuş əlifbada sait və samit hərfləri şəxsən özü gözdən keçirmək
istəyən şeyxülislam, əlifbanın islahatı yolunda maneə törədən İstanbul
nazirlərindən narazı olduğunu da açıq bildirirdi və "sünnülərin öz kitablarında
köhnə... əlifbanın dəyişilməsinin şəriətə müxalif olmadığına dair fitva" axtarırdı.
12
* * *
Çox erkən yaşlarında atasını itirən Əli bəy Hüseynzadə belə kamil, mötəbər
bir şəxsiyyətin himayəsi və tərbiyəsi ilə böyümüşdü. Şeyx Əhməd şeyxülislamlıq
görəvində əmisinin varisi idi. Qafqaz müsəlmanlarının Axund Əhməddən əvvəlki
Şeyxülislamı Məhəmmədəli Hüseynzadə Axund Əhmədin əmisi və qayınatasıydı.
Şeyxülislam Məhəmmədəli Səlyani də millətin maarifə yönəlməsi yolunda
müstəsna xidmətlər göstərmişdi. Məhəmmədəli 22 yaşında Tiflisdə şiə məzhəbi
üzrə Qafqaz müsəlmanlarının ruhani rəhbəri seçilmişdi. 1847-ci il dekabr ayının
12-də "Qafqazda birinci olan Tiflis şiə məktəbinin" layihəsinin müəllifi də axund
Məhəmmədəli Hüseynzadə olmuşdu. Bu məktəb məşhur "Əli təriqi üzrə müsəlman
ruhani məktəbi"ydi. Şeyxülislam Məhəmmədəlinin tərtib etdiyi layihədə "məktəb
və mədrəsələrin çoxəsrlik təcrübəsi ilə yanaşı, mövcud dövlət məktəblərinin
təcrübəsi də əsas götürülmüşdü".
13
1792-ci ildə anadan olmuş Axund Məhəmmədəli şeyxülislamlıq görəvində
1813-cü ildən etibarən 39 il çalışıb.
14
Təqaüdə çıxması ilə əlaqədar Qafqaz
canişininə yazdığı "Məlumat vərəqəsi"ndə qeyd etdiyi kimi o, 22 yaşından tamam
qocalanadək həmin vəzifədə çalışmışdı. Axund Məhəmmədəli vəzifəsini tərk
edərkən öz yerinə qardaşı oğlu axund Əhmədin təyin edilməsini xahiş etmişdi.
Beləcə, əmi və qardaşoğlu Hüseynzadələrin timsalında Əli bəyin babası və
11
nənəsinin atası - Hüseynzadələr Cənubi Qafqaz Ruhani idarəsinə 71 il başçılıq
etmişdilər.
Dostları ilə paylaş: |