(VZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA 0 ‘RTA M AX SUS
TA’LIM VAZIRLIGI
B. Husanov, V. G‘ulomov
MUOMALA MADANIYATI
O kzbekiston Respublikasi oliy va o ‘rta maxsus ta ’lim vazirligi
tom onidan oliy o ‘quv yurtlari talabalariga darslik
sifatida tavsiya etilgan
Toshkent-2009
www.ziyouz.com kutubxonasi
87.7
Taqrizchilar:
Umarov М .- 0 ‘zbekiston Davlat San’at instituti
dotsenti, falsafa fanlari nomzodi;
Abdulla Sher- 0 ‘zMU Falsafa fakulteti Axloqshunoslik
va estetika kafedrasi dotsenti
Mas’ul muharrir: falsafa fanlari nomzodi A.O‘tamurodov
Husanov B.
H 84
Muomala madaniyati. Oliy o‘quv yurtlari talabalari uchun
darslik / 0 ‘zbekiston Respublikasi oliy va o ‘rta maxsus ta ’lim
vazirligi. 0 ‘zbekiston Milliy universiteti. - Т.: «Ta’lim nashriyoti»,
«Iqtisod-moliya», 2009. -156 b.
G ‘ulomov V.
Mazkur darslikda muomala madaniyatining insonlararo muloqotdagi
ahamiyati, uning mezonlari, shaxs kamolotidagi zaruriyati hamda milliy
xususiyatlari bilan bog‘liq masalalar ilmiy tahlil qilingan. Shuningdek,
chiroyli muomalaning axloqiy fazilat sifatida shaxs kamolotiga ta’siri, uning
milliy va umuminsoniy qadriyatlar tizimida tutgan o‘rni, shakllanish tarixi
hamda muomala madaniyatining etiket va taqdimot marosimi bilan bogiiq
zamonaviy ko‘rinishlarining nazariy va amaliy jihatlari ilmiy tahlil qilingan.
Darslik oliy ta’lim muassasalari*talabalari uchun mo‘ljallangan bo‘lib,
undan pedagoglar hamda m a’naviy-m a’rifiy targ‘ibot ishlari bilan
shug‘ullanuvchi jamoat birlashmalari xodimlarining faoliyatida foydalanish
mumkin.
BBK
87.7Я73
ISBN 978-9943-13-111-8
© «Ta’lim nashriyoti», 2009
© «Iqtisod-moliya», 2009
© B. Husanov, V. G ‘ulomov, 2009
www.ziyouz.com kutubxonasi
M UQADDIM A
M amlakatim iz mustaqillikka erishgandan keyin dastlabki o ‘rtaga
tashlangan eng dolzarb m uammolardan biri m a’naviyat bo‘ldi. H ozir
ham bu m uam m o jam iyatim izning diqqat m arkazida. Z ero, m a ’na-
viyatsizlik har qanday jam iyatni tanazzulga olib borishi shubhasiz-
dir. Shu bois «Ta’lim to ‘g‘risida»gi qonun, K adrlar tayyorlash M il
liy D asturida milliy va um um insoniy qadriy atlam i uyg‘unlashtirish,
o ‘quvchi shaxsi aso sid a yuksak m a ’n a v iy -a x lo q iy fa z ila tla rn i
tarbiyalash, o ‘z Vatani va xalqiga sodiq fuqarolarni shakllantirishga
alohida aham iyat berilgan. Xususan, K adrlar tayyorlash tizim ini
rivojlantirishning asosiy yo‘nalishlaridan biri boMgan M a ’naviy-
axloqiy tarbiya va m a’rifiy ishlarda «Yosh avlodni m a ’naviy-axloqiy
tarbiyalashda xalqning boy milliy m adaniy-tarixiy a n ’analariga, urf-
odatlari ham da um um bashariy qadriyatlarga asoslangan sam arali
tashkiliy, pedagogik shakl va vositalari ishlab chiqilib amaliyotga joriy
etiladi. Shaxsni tarbiyalash va uni har to m o n lam a kam ol toptirish-
ning ustuvorligi ta ’m inlanadi. U m um iy h am d a pedagogik m adani-
yatni oshirish m aqsadida, mamlakat aholisi orasidagi m a’rifiy ishlar
takom illashtirib boriladi»,-deb ko'rsatiladi1.
D a rh a q iq a t, in so n iy a t tarixin i a x lo q iy , m a d a n iy , e s te tik
taraqqiyotdan ayri holda tasaw u r etish m um kin em as.Tarixiy tad -
rijiylik kasb etgan axloqiy-m adaniy taraqqiyot m a’lum bir davrlarda
susaydi, ba’zan ortga ham chekindi; b a ’zan esa turg ‘unlikni boshi-
dan kechirdi. Lekin tarix sahnasida insonparvarlik, m a’rifatparvarlik
g‘oyalari ustuvorligi bilan nom qozongan davrlarni olib qaraydigan
bo ‘lsak, ularda axloqiy, madaniy, estetik taraqqiyot mavjud b o ‘l-
ganligiga ishonch hosil qilish qiyin em as. Biroq aytish lozim ki,
mustabid tuzum lar va shaxslar keltirib chiqargan axloqiy tan az-
zullaming hammasi qisqa muddatli ham da o ‘tkinchi hodisalar bo ‘lib,
ularning tarixiy ahamiyati muayyan m uddatdan so‘ng yo‘qolib bordi.
1 Barkamol avlod 0 ‘zbekiston taraqqiyotining poydevori. T. «Sharq»
nashriyot-matbaa konsernining Bosh tahririyati. 1998. 55-bet
www.ziyouz.com kutubxonasi
Y urtim izdagi ijtim oiy aloqalar haqida gap borar ekan, avva-
iam b o r qadriyatlarim izni tiklash, tariximizni o ‘rganish, qolaversa
o ‘zligim izni anglab yetishim iz, boshqacha aytganda, m a’naviyati-
m izni yuksak darajaga ko‘tarish masalasiga kengjam oatchilik e’tibori
qaratilgan. Z ero, «Xalqning m a ’naviy ruhini m ustahkam lash va
rivojlantirish — CTzbekistonda davlat va jam iyatning eng m uhim
vazifasidir»1 - deb aytgan edi Prezidentimiz.
Bugungi kunga kelib 0 ‘zbekistonni yangilash va rivojlantirishning
m a ’naviy-axloqiy negizlari yaratildi. Bu negizlar - um um insoniy
qadriyatlarga sodiqlik, xalqim izning m a’naviy merosini m ustahkam
lash va rivojlantirish, insonning o ‘z imkoniyatlarini erkin nam oyon
qilishi, vatanparvarlik singari tam oyillar asosida rivojlantirildi.
A y tish lozim ki, m a ’nav iy at, avvalo, tild an boshlanadi. Til
m adan iy at bilan bevosita bog‘langan, til m adaniyatini esa muomala
m a d a n iy a tid a n ayricha tasavvur etish m um kin emas. Shu bois
insonlararo m uom ala m adaniyatini m a’naviy j a ray onga daxldor ho-
disa desak m ubolag‘a b o ‘lm aydi. C hunki h ar qaysi inson m uayyan
k u c h va qudratga ega b o ‘ladi. M uom ala ham m a ’naviy kuch va
m a ’naviy qudrat m ahsuli. B undan anglanadiki, insonning tabiatida
m u o m a la qilishga m oyillik azald an mavjud b o ‘lib, buni ro ‘yobga
ch iq arish insonning o ‘ziga b o g ‘liq b o ‘lgan. Biroq ayrim hollarda
in so n nazarida ju d a kichik va m aydaday k o ‘ringan — shirinso‘zlik,
xushm u om alalik , oliyjanoblik kabi fazilatlar kishilarning m a’naviy
dunyosiga ju d a katta ijobiy t a ’sir k o ‘rsatishini his qilm aym iz. Ayni
p a y td a , m a h m a d o n a lik , q o ‘rslik , c h a q im c h ilik . t o ‘p o slik ,
y o lg ‘o n c h ilik kabi illa tla r in so n bo rlig ‘ini x u n u k lash tiru v c h i
q u su rlar ekanligini c h u q u r anglam aym iz. Z ero, insondan m a’n a
viyat ch ek in g an d a — tu b a n la sh a d i, tafakkurini m og‘o r bosganda
— yovuzlashadi, shaxsiy m anfaatparastligi g‘olib kelganda - xoin-
lik qiladi.
Shukurki, xalqimiz m a ’naviyati yuksak, insonlararo m unosa-
batning g o‘zal a n ’analarga boyligi, o ‘zaro muloqot, maishiy turmush,
so'zlashuv va m uom alada yuksak qadriyatga ega bo ‘lgan xalqdir.
0 4 m ish im iz d a insonga go ‘zal m unosabatda b o ‘lish, unga chiroyli
1 Karimov Islom. 0 ‘zbekiston buvuk kelajak sari. Т.: 0 ‘zbekiston 1998.
686 b. 60-bet.
www.ziyouz.com kutubxonasi
so‘zlar orqali m urojaat etish bot-bot ta ’kidlab kelingan va bu borada
muom ala m adaniyatining go‘zal va ulug‘vor a n ’analari shakllangan.
Shuni alohida ta ’kidlash zarurki, insonlararo m uloqotda chiroyli
m uom alaga intilish nafaqat so‘z orqali m urojaat qilishda, balki
yozadigan m aktublarim iz, nom alarim izda ham o ‘z aksini topishi
zarurligi xalqimizning azaldan ziyolilik, m a ’rifatlilik va xushm o-
m alaliligidan dalolat beradi. Bundan m u o m ala n afaqat so ‘zd a,
balki inson faoliyati bilan bog‘liq bo ‘lgan barcha xatti-h arak atlar
uchun ham zarur ekanligini ko'rishim iz m um kin.
Inson tabiatan ham , m oddiy ham m a ’naviy olam ga d axld or
bo‘lgan mavjudot: u yeydi, ichadi, uxlaydi, m ehnat qiladi va hokazo.
Biroq bu holatlar insonning faqatgina m oddiy m anfaatini qondirishi
u c h u n z a ru r boMadigan eh tiy o jlard ir. L ekin b u la r in so n n in g
m ohiyati uchun yetarli emas: inson, ayni paytda, tafakkur qiluv
chi, gapiruvchi, so‘zlovchi, ilm oluvchi h am d a bir-biri bilan aql
va hissiyot asosida m uloqot qiluvchi m avjudot ham dir. Ana shundan
kelib chiqqan holda aytishim iz m um kinki, chiroyli so‘z, shirin
kalom , g o ‘zal m uom ala va insoniy m uloqot fuqarolik jam iy a tin i
barpo etishda g‘oyatda zarur.
«M uom ala» iborasi ijtim oiy tara q q iy o tn in g deyarli b a rc h a
soh alarid a in so n n in g k u n d alik fao liy atida h a m d a in so n la ra ro
munosabatlarga nisbatan bevositayoki bilvosita qo‘llaniladi. M asalan,
iqtisodiyotda m uom ala — m ehnat m ahsulotlarini oldi-sotti vosita-
sida ayirboshlash sifatida, huquqshunoslikda m uom ala - fuqaro yoki
yuridik shaxsning o ‘z harakatlari bilan huquqqa ega bo'lish va o ‘zi
uchun majburiyat yaratish qobiliyati sifatida ishlatiladi1. Yoki sohaga
doir adabiyotlarda «muomala vaqti», «muomala xarajatlari», «muomala
layoqati» kabi iboralar uchraydiki, bu shu sohaning faoliyati va
harakatiga bogMiq holda namoyon bo‘ladi.
M uomala madaniyati ham keng m a’noda insonning butun hayoti
va faoliyati davom ida tarbiyalanadigan jarayo n b o ‘lib, u oilada,
ja m iy a td a , ja m o a d a sh ak llan ad i. M u o m a la m a d a n iy a ti in s o n
ning ijodiy kuchi va aqliy qobiliyati, tafakkur salohiyati va du n y o -
q a ra s h in in g m u a y y a n d a ra ja s i h is o b la n a d i. M u o m a la n in g
1
Qarang: 0 ‘zbekiston Milliy Ensiklopediyasi. 6-jild. T. « 0 ‘zbekiston
Milliy Ensiklopediyasi» Davlat ilmiy nashriyoti. 1998. 132-bet.
www.ziyouz.com kutubxonasi
«m adaniyat» atam asi bilan bog‘liqligi ham uning m a’naviy hayot
sohasiga daxldorligidadir. Z ero , h a r bir xalq o ‘ziga xos m adaniyat
y a ra tad i va shu m adaniyat tufayli o ‘zligini anglaydi, jah o n taraq -
qiyotiga hissa q o ‘shadi.
A m m o afsuslar b o ‘lsinki, hozirgi paytda, kundalik hayotimizda
s o d ir b o ‘layo tg an o lzgarishlarga, insonlar o ‘rtasida b o ‘ladigan
m u lo qo tlarga, so‘zlashish qoidalariga nazar tashlasak, m uom ala
m adan iy atinin g odob m ezonlari va tarbiyaviy jarayonlardan ancha
uzoqlashib ketganligini k o ‘ram iz. Bugungi kunda yoshlarga zam o-
naviy tex n ik a vositalari asosida bilim lar b erilm oqda, ularning
d u ny oq arash ini o ‘stirishga doir turli tadbirlar o ‘tkazilm oqda. Biroq
a y n i z a m o n d a so‘zlashish odobi, m uom ala m adaniyati, shirin-
so 'z lik n in g xislatlari h aq id a berilayotgan bilim larning sam arasi
kam roqday tuyulm oqda.
M azkur darslik orqali m uom ala tarbiyasidagi ayrim bo^hliqlam i
t o ‘ldirish barobarida m uom ala madaniyatining tarixiy ildizlari. milliy
va um um insoniy xususiyatlari, a n ’anaviy va zamonaviy ko‘rinishlari,
shaxs kam olotida tutgan o ‘m i borasida ham fikr yuritiladi.
www.ziyouz.com kutubxonasi
1-BO B. MUOM ALA MADANIYATI JAMIYAT
TARAQQIYOTINING M U H IM
OMILI SIFATIDA
1.1. Muomalaning ilmiy-tadqiqot obyekti
0 ‘zbekistonning chinakam mustaqilligiga erishishdan iborat o ‘z
yo‘li respublikani rivojlantirishning o‘ziga xos xususiyatlari va shart-
sharoitlarini h a rto m o n la m a hisobga olishni taqozo etadi. U aholi-
ning milliy-tarixiy turm ush va tafakkur tarzidan, xalq a n ’analari va
urf-odatlaridan kelib chiqadi. 0 ‘zbek xalqiga xos sh irin so ‘zlik,
xushmuomalalik, ochiq ko‘ngillik, rahmdillik, soddalik va samimiylik
tuyg‘usi kishilar o ‘rtasidagi m unosabatlam ing m e ’yori va m ezoni
hisoblanadi.
XXI asr bo‘sag‘asida a n ’anaviy axloq o ‘zgara boshladi, yangi
m a n fa a tli ax lo q iy m e ’y o rla r paydo b o ‘lm o q d a . In s o n la ra r o
m u n o sa b a tla rd a , k ish ila rn in g o ‘z a ro m u lo q o t m a d a n iy a tig a
yondoshuv ham tobora zamonaviylashib borm oqda. Aytish lozim ki,
m adaniyat tushunchalarini tahlil qilishda boshqa ijtim oiy-gum anitar
fanlar o ‘zaro aloqadorlikda bo‘lishi va ayni anashu jarayonda o ‘zining
takrorlanm as xususiyatlarini belgilab olishni taqozo etadi. Shu bois,
m adaniyat tushunchasiga nazar tashlashni m aqsadga muvofiq deb
bildik.
M adaniyatshunoslik fanining m adaniyat haqidagi ilmiy-falsafiy
ta ’lim ot ekanligiga xos m uhim xususiyati shundaki, birinchidan -
bu fan o ‘zining predm et obektidagi u yoki bu narsa va hodisalar
haqida m ushohada yuritganda m a’lum bir ilm iy-am aliy aham iyatga
molik boMgan m uayyan asosga tayanib ish ko‘radi. Ikkinchidan —
m adaniyatshunoslik fani ham boshqa fanlar kabi o ‘zining tayanch
nuqtalari ham da m ezoniy tushunchalar tizim ini shakllantira b o ra-
di. U chinchidan - o ‘zining mezoniy tushunchalar tizim ida o ‘z davri-
ning dunyoqarashiga m os tajribalar, nazariy va am aliy aham iyatga
molik qarashlar ham da xulosalami o ‘z yo‘nalishlariga ko‘ra u yoki
bu kategoriyalarining mazmun-mohiyatida mujassamlashtiradi. Shunga
www.ziyouz.com kutubxonasi
k o ‘ra, «M adaniyat falsafasi», «M uom ala m adaniyati», «Axloqiy
m adaniyat», «Estetik m adaniyat» kabi ko‘plab tushunchalarning
ilmiy va kundalik faoliyatda qoilanilayotganligi bejiz emas.
Shuningdek, m adaniyat m asalalari va m uam m olari yuzasidan
falsafa, tarix, axloqshunoslik, estetika, siyosatshunoslik, arxeo-
logiya, sotsiologiya, etnografiya, sa n ’atshunoslik, adabiyotshu-
noslik, tilshunoslik, pedagogika fanlari ham bahs va munozara yuritadi.
Bugungi kunda madaniyat nazariyasi va tarixiga doir ilmiy tadqiqotlarda
eng avvalo m ad a n iy a tin in g p red m e ti, o b ek tin in g , m aqsad va
vazifalariga mantiqiylik va tarixiylik asosida yangicha munosabat bilan
yondoshilm oqda. Xususan, «Falsafa fani madanivatni ijtimoiy hodisa
sifatida talqin etar ekan, o ‘z m ushohada m e’yorida m adaniyatning
jam iyat ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotiga bog‘liq holda rivojlana borishi
h am d a ayni ana shu taraqqiyot jarayonida m adaniyatning o ‘rni va
a h a m iy a tig a xos o ‘z a ro a lo q a d o rlik m avjud ligin ing d ialek tik
qonu nlarin i tahlil etadi»1.
M a d an iy a t, m a ’n aviyat, m a ’rifat o d am larn i jam iy a t tala b -
lari, q o n u n -q o id a lar, o d ob -axlo q m e ’yorlari asosida yashash va
faoliyat k o ‘rsatishga, inso n p arv arlik , halollik, ijtim oiy adolat,
um um insoniylik g ‘oyalari va tam oyillariga astoydil sodiq bo‘lishga
yo‘naltiradi. Basharti, odam larning m adaniy-m a’naviy saviyasi past
b o ‘Isa, uning salbiy oqibatlari iqtisodiyotda ham , ijtim oiy sohalarda
ham , oilada ham jam o ad a ham kishilam ing o ‘zaro m unosabatlari,
odob-axloqi, turm ush tarzlari va yurish-turishlarida ham , albatta,
seziladi. M uomala madaniyati shakUanmagan (shakllangan bo‘lsa ham
z a if va no ch o r b o ‘lgan) joyda odam lardan m ehr-oqibat ko‘tarila
boshlaydi, haqiqiy insoniy m unosabatlarga putur etadi. Bu borada
0 ‘rta asr M u su lm on S h arq in in g buyuk allom asi Abu H om id
M u h a m m a d G ‘azzoliy «Ixyoi ulum id din» («D iniy ilm larning
tiriltirilishi») deb nom langan asarining «Dil ajoyibotlarining sharhi»
b o ‘lim ida «M uom ala dilning haqiqat mohiyatini emas, balki sifat
ahvolini tanishga m uhtojdir» deya ta ’kidlaydi2. Jaho n falsafasining
tarkibiy qism i b o ‘lgan Sharq falsafasida insonda ikki qaram a-qarshi
asos, m odda (jism) va ruh mavjudligi alohida ta ’kidlanishini kokrsatib,
1 Qarang: Bozorov S. Madaniyat tushunchasini shakllantirishning
dolzarb maalalari. Qarshi. «Nasaf» nasliriyoti. 2003. 9-bet.
2 Abu Homid Muhammad al-G‘azzoliy / / Yoshlik. 1990. №6.
www.ziyouz.com kutubxonasi
akadem ik J.Tulenov deydiki, «Ana shu ikki asos inson vujudida
m utanosib b o ‘lishi, biri ustuvorlik qilib, boshqasi orqasida ketmasligi
kerak. Agar shu tartib buzilib, moddiylik ru h d an ustun kelib, ruh
jism quliga aylanib, unga xizmat qilgudek b o ‘lsa, u nda inson am aliy
faoliyatida salbiy holatlar avj olib, ijobiy fazilatlar keyinga surilib
tashlanadi. Ruhiy, m a’naviy jihat insonni inson qiladigan, uning
hayot ini go‘zallashtiradigan fazilatlardandir»1.
M uom ala jarayonini ilmiy tushunishga doir m asalalar ko‘proq
m adaniyat tarixiga doir m anbalarda o ‘z aksini topgan. M a ’lum ki,
shaxslararo m uom ala o ‘z -o ‘zicha yuzaga kelm agan, insonlar hali
mustaqil shaxs sifatida bir-birlaridan farqlanm as edi. Qadimgi davrda
inson e ’tibori tabiatga qaratilgan b o ‘lib. ibtidoiy san’atning bosh
qahram oni inson emas, balki hayvonlar hisoblangan.
«M uom ala» tu sh u nchasini shakllanish tarix i qadim gi M isr,
qadim gi H indiston va asosan antik davrlarga borib taqaladi. A ntik
d a v rla rd a s h a x sla ra ro a lo q a la r u m u m fa ls a fiy tiz im s ifa tid a
m utafakkirlam ing qarashlari bilan q o ‘shilib ketgan edi. X ususan,
Demokrit falsafani o ‘ziga xos muomala san’ati, yaxshi gapirish, yaxshi
xulq, yaxshi x a tti-h a ra k a tn i ifodalagan h ay o t s a n ’ati sifatida
tushungan. Suqrot va Aflotun esa falsafani teng huquqli m uloqot,
o ‘zaro suhbat, o ‘zini va boshqalarni tush u n ish n i ifodalagan suhbat,
haqiqatni anglash sifatida tushunishgan. Arastu birinchi b o ‘lib, san’at,
m adaniyat tizim ining paydo b o ‘lishida asos b o ‘lib hisoblanadigan
«muomala» iborasini iste’molga kiritdi.
Buddaviylikda m uom ala madaniyati insonni o ‘z -o ‘zini anglashda
chuqur tahlil qilingan sof insoniy mohiyatga ham da haqiqiy iloliiylikni
izlashga tayanadi. Bu yo‘nalishda m uhim qadam nasroniylik dini
to m o n id a n tash la n d i lesak m ubolag‘a b o ‘lm aydi. C h u n k i Iso
alayhissalomning insonlar bilan o‘zaro aloqasi insoniy m uom ala
axloqiy m azm unining badiiy tahlili asosida keng quloch yozdi. Biroq
bunda insoniy m uom ala maqsad emas, balki insonga Xudo bilan
m uom ala qilish im konini ta ’minlovchi vosita sifatida m unosabat
bildirildi. Islomda m uomala madaniyatining o ‘ziga xos jihati shaxslar
1 Tulenov J. Falsafiy madaniyat va ma’naviy kamolot. Т.: Mehnat,
2000. 215-bet.
www.ziyouz.com kutubxonasi
o ‘rtasida boMganidek, insonlar botinan Ollohga itoat qilishda sadoqatli
b o ‘lish shariatning axloqiy qonunlariga singdirilgan.
U yg‘onish davri inson borlig‘ini tasaw ur qilishda o ‘ziga xos davr
h is o b la n a d i. M u o m a la n i y a n g ic h a ta lq in i R e n e ssa n s davri
dunyoqarash in ing insonparvarlik g ‘oyalari bilan yo ‘g‘rilganligini
ifodalaydi va, ayni paytda, bu jaray on badiiy jihatdan keng quloch
yoydi: B okkachcho, Petrarka, Shekspir, Leonardo da Vinchi va
b o sh q a m u tafak k ir s a n ’atk o rlarn in g asarlari ja h o n m adaniyati
tarixining m a’naviy xazinasidan jo y oldi. Biroq bu davrda insonning
tabiatga m unosabati ijtim oiy ong markazida saqlanib qoldi va inson
ning inson bilan m uom alasi konsepsiyasiga o ‘tish jarayoni tugal
b a rta ra f qilinm agan edi.
M a ’rifatparvarlik davriga kelib, ijtim oiy tafakkurda tub buri-
lish yasaldi, y a’ni insonga va uni tushunishga b o ‘lgan m unosabat
o ‘zgardi. B unda asosiy og‘irlik tabiatdan insonga, ontologiya va
gnoseologiyadan antropologiya va pedagogika zim m asiga tushdi.
O lm on m um toz falsafasi insonning o ‘z -o ‘zini anglash naza-
riyasi tarixining butun bir davrini boshlab berdi. Bu davrga kelib,
m u o m a la n in g asosiy tu sh u n c h a la ri subyektning boshqa subyekt-
lar bilan o ‘zaro aloqad orlig i g ‘oyasi ham da “ M e n ” va “ S e n ”
o ‘rtasidagi m unosabat nazariyasi ishlab chiqildi.
Ijtim oiy hayotni erkinlashtirish sharoitlarida individualizm ning
kollektivizm o ‘rnida e ’lon qilinishida insoniy m uom ala qo ‘yidagi
jih a tla rd a o ‘z ifodasini topdi. Birinchidan, «individual reduksiya»,
y a’ni «M en» va «Sen» (bu erda subyekt faqat shaxs sifatidagi «Men»
tarzida tushuniladi) individlariga m unosabatning m uom ala asosida.
Ikkinchidan, «psixologik reduksiya», ya’ni «Men» va «Sen»ning sof
m a ’naviy aloqasiga m u o m a la asosida. U c h in c h id a n , «axloqiy
reduksiya», ya’ni «Men» va Sen» ham da «Men» va «Ular” o ‘rtasidagi
so f axloqiy m unosabatlarga m uom ala asosida.
M uom ala m asalasi ijtim oiy-gum anitar, texnik, tabiiy va boshqa
fan lar to m o n id a n o ‘rganila boshlandi. Bu borada insonlarning
m urak kab lik lari va k o ‘p obrazli m uom ala olam i obekt b o ‘lib
hisoblanadigan yangi ixtisoslashgan fan - sotsionika paydo b o ‘ldi.
Bugungi kunda zam onaviy fanda «m uomala»ning yuzdan ortiq
tushunchalari mavjud. N atijada insoniy muomala turlicha tushunila
boshlandi va turli xil tavsiflandi. Bular: a) ijtimoiy m unosabatlar
www.ziyouz.com kutubxonasi
sifatida; b) aloqa va o ‘zaro ta ’sir sifatida; v) ikki yoki u n d a n ortiq
individning m a’naviy aloqasi sifatida; d) faoliyat sifatida.
Shu m a’noda m uomala — insonlar o‘rtasidagi aloqalam ing paydo
b o ‘lishi va rivojlanishi ham da ularning hayot faoliyatidagi ehtiyojning
m urakkab jarayoni b o ‘lib, o ‘zga kishilar bilan m a ’lum ot alm ashish,
ularni tushunish va idrok etishning ham korlikdagi strategiyasidir. Bu
m uam m oning obekti — ideal ruhiy voqelikdir. Bu erda gap inson
tafakkurining aqliy, hissiy va ixtiyoriy paydo b o ‘lishi ham da uning
ruhiyatini ongosti jarayonlarida yuzaga kelishi haqida ketayapti. Uning
predm eti esa insonlaming muomalasi va faoliyatining ruliiy va axloqiy
tarafi ham da turli xil vazifada faoliyat yurituvchi insonlar guruhining
o ‘ziga xos ruhiy jarayonlari hisoblanadi.
Ish jarayonida b o ‘lgan m uom ala psixologiyasi - psixologiya
fanlarining tashkiliy qismi bo‘lib, bu um um iy psixologiya to m onidan
ishlab chiqiladigan tamoyillar va kategorial tushunchalariga tayanadi.
M a’lumki, um umiy psixologiyaning asosiy kategoriyalari - psixik
jarayonlar (anglash, hissiyot, ixtiyor)ni, inson ruhiyatining xusu-
siyati (qobiliyat, fe’l-atvor, tem peram ent) va shuningdek, inson
ongining paydo b o ‘lishi (shubha, ishonchsizlik, iqror, m a ’lum bir
faoliyatga yo‘nalganlik)ni ifodalovchi tu sh u n ch alard an iborat. Shu
m a’noda um um iy psixologiya va uning sohalari am al qiladigan m u
him tam oyillar q o ‘yidagilardan iborat:
- determ enizm , sababiylik tam oyili, ya’ni ruhiy hodisalam ing
bir-birini taqozo qilishi va ulam ig o ‘zaro aloqadorligini e ’tiro f etish;
- tizim lilik tam oyili, ya’ni butun ruhiy birlashm alam ing asosi
sifatidagi alohida ruhiy voqelik;
- rivojlanish tam oyili, ruhiy jarayonlam ing o ‘zgarishi, ularning
ko'rsatkichini bir darajadan boshqasiga o ‘tishi.
Albatta, ish jarayonida amalga oshiriladigan m uom ala odobi va
psixologiyasida m avhum umumpsixologik kategoriyalar va tam oyil
lar haqida gap ketganda, kasb psixologiyasiga doir bilim lar h am
nazarda tutiladi. Ishbilarm onlik tushunchasi deganda biro r kishi
ning um um iy ishida muvoffaqiyatni ta ’m inlash, insonlar o ‘rtasida
o ‘zaro hamkorlik uchun sharoit yaratish, ularning m aqsadini ro ‘yob-
ga chiqarishga yo‘naltirilgan m uom ala tushuniladi. Ish jarayonida
rahbar bilan xodim lar ham da raqobatchilar o ‘rtasida ham korlik
aloqalarini о‘m at ish va rivojlantirishga ishbilannon m uom alasi bevo-
u
www.ziyouz.com kutubxonasi
sita ta ’sir ko‘rsatadi. Shuning barobarida, ishbilarm on bu jarayonda
o ‘zining va jam oasining m anfaatlarini qondiradigan tadbirlardan
unum li foydalanishga harakat qiladi.
Y uqoridagilardan xulosa qilib aytganda, «M uom ala madaniyati»
fanining asosiy kategoriyasi shaxs va uning ruhiyati bilan belgila-
nadi. Busiz inson resurslarini boshqarishning zam onaviy usullariga
ega boMolmaymiz. A ynan shaxs psixologiyasini bilish tadbirkor,
ishbilarm on rah b ar u ch u n o ‘zining ham kori to ‘g4risida batafsil
m a ’lum otlarni beradi. B oshqacha aytganda, bu bilim lar kishilar bi
lan insoniy m unosabatlarning qanchalik darajada ta ’sirchan b o ‘li-
shini aniqlaydi.
Lekin shaxsning holati va xususiyati shaxslararo m unosabatlar
jarayonidagi «M en-Sen», «М еп-Biz», «Biz-Ular» formulasi asosida
yuzaga keladi. Agar faylasuflar t a ’biriga ko‘ra, m uom ala inson
rivojining m uhim z am in lard an biri hisoblansa, m enejm entning
zam on aviy n azariy otch ilari fikri b o ‘yicha m uom alaning yuqori
darajasi — kelishuvni om adli yakunlanishining hal etuvchi sharoitdir.
Biroq bunday m uom alani ta ’m inlash uchun rahbar m uom alaning
psixologik m ashg‘ulotlarga tayanadigan texnologiyalaridan foydalana
olishi lozim . Shuni nazarda tutish kerakki, m uom ala jarayonida
ham korlar o ‘itasida m unozarali holatlar ham yuzaga kelishi mumkin:
o ‘rinsiz gap, q o ‘pol m uom ala zaruriy m a’lum otdan bebahra qiladi.
Bunday holat yuzaga kelmasligi uchun muomalani yo‘lga qo‘yishning
ayrim texnologiyalaridan foydalanishni o ‘rganish zarur. Psixologiyaga
d oir fanlar (m uloqot psixologiyasi, m uom ala psixologiyasi, shaxs
psixologiyasi kabi fanlar) m uom alaning turli shakllarini ta ’minlash
b o ‘yicha aniq tavsiyalarga egadir.
Ish b ila rm o n m u o m a la o d o bi va psixologiyasining m uhim
k ategoriyasi ishchi g u ru h psixologiyasi hisoblanadi. Z ero , ish
jarayonining faolligi jam oaning birlashuviga bog‘liq. Shuni ta ’kidlash
o ‘rinliki, m uvoffaqiyatli kooperatsiya m ehnat jarayonining barcha
a ’zolariga u m um iy bo ‘lgan axloq qoidalarini qabul qilishdagina
m um k in boMa oladi. Shu bois istalgan guruhning faoliyati va
shakllanish jarayonida m aqsad, ehtiyoj, manfaat, m e’yorlar, axloqiy-
psixologik m uhit, korporativ axloq va boshqa shu kabi hodisalarning
ustuvorligi seziladi. Zam onaviy m enejer bu kabi psixologik om illar
bilan hisoblshishga majbur.
www.ziyouz.com kutubxonasi
Shaxs psixologiyasi ishchi guruhning kasbiy odob m ezo n lari-
ga tayangan holda, o ‘zaro bog‘liq b o ig a n ikkita asosiy m asala-
ni hal etadi:
Birinchisi - psixologik diagnostika usullarini o ‘zlashtirish, bunda
ishlab chiqarish faoliyati subyektlarining psixologik holatini tasvir-
lash usullaridan foydalana bilish. Ikkinchisi - psixologik holatlarni
o ‘zgartirishdagi yangi jihatlarni o ‘rganish va bunga k o ‘nikm a hosil
qilish.
XX asrda real tarixiy sharoit hayotda bo zo r iqtisodiyotining
g‘oyaviy-axloqiy im koniyatlarni rivojlantirish g ‘oyasini am alga
oshirishni vujudga keltirdi. Yangi jam iyat qurish, dem okratik huq u-
qiy davlat tuzish, iqtisodiyotni bozor m unosabatlariga o ‘tkazish
m aqsadida davlatlar o ‘ziga xos va mos yo‘ld an b om ioqdalar. Sobiq
S h o ‘rolar tuzum ining uzoq davom etgan tu rg ‘unlik va inqiroz
sharoitlarida odam larning yalpi tafakkur ijtim oiy psixologiyaning
deyarli qaram a-qarshi ko‘rinishlari shakllandi. Xususiy m ulk va uning
egalariga hasad ko ‘zi bilan qarash, b o q im an d alik kayfiyatining
kuchayishi, xo‘jalik va ijtimoiy-siyosiy sohalardagi ijodiy tashab-
buslaming imkoniyatlarini tushunishda begonalashuv ham da hayotga
ishonchsizlik o ‘sib bordi.
M am lakatim iz m ustaqillikni qo‘lga kiritgandan so‘ng m a'naviy
h ayotim izni yuksaltirish, m illiy o ng im izni, siyosiy saviyam izni
oshirish, milliy mafkura va tafakkurni takom illashtirish borasida
qilingan ishlar, eng m uhim i odam lar dunyoqarashida, tafakkurida
ro‘y berayotgan o ‘zgarishlami erishgan eng katta yutuqlarimiz sirasiga
kiritish mumkin.
Shuni nazarda tutish lozimki, ijtimoiy m unosabatlarning boshqa
shakllarid an farqli o ia r o q , bozor m u n o sab atlarig a asoslangan
ijtim oiy-iqtisodiy tizim hayotga nisbatan shaxsiy dunyoqarash va
tasavvur bilan m unosabatda bo4ishga intilishni vujudga keltiradi.
M a ’lum ki, bunday m unosabat aksariyat h o latlarda inso nlarni bir-
biridan ajratadi, ularda yolg‘izlikva q o ‘rq in ch tuyg‘usini kuchayti-
radi. Iqtisodiy jih a td a n yuksak taraqqiy etgan davlatlarda o ‘tk a-
zilgan ijtim oiy psixologik tadqiqotlarning k o ‘rsatishicha, b o zo r
iqtisodiyoti stixiyali tarzda aholining k o ‘p ch ilik qism ida ruhiy
zo ‘riqish va vahim ani paydo qilayotganligi kuzatilgan. Q olaversa,
iqtisodiy rivojlangan m am lakatlarnig aholi o ‘rtasida o ‘z joniga qasd
qilish holatlari ko‘plab uchram oqda. Biroq 0 ‘zbekistonda barpo
www.ziyouz.com kutubxonasi
e tila y o tg a n b o z o r iqtiso d iy o ti rivojlangan d avlatlarn ing bozor
m u n o sab atlarid a o ‘ziga xos va mosligi bilan ajralib turadi. “ Bozor
iqtisodiyotini barpo etish — shunchaki bir m aqsad em as, - deb
t a ’kidlagan edi Islom K arim ov, - Barcha iqtisodiy, dem okratik,
siyosiy islohotlarning pirovard m aqsadlarining o ‘zi, bu aw alo inson
u c h u n m unosib turm ush va faoliyat sharoitlarini yaratishdir” 1. Shu
b o is m a m la k a tim iz d a o lib b o rila y o tg a n iq tiso d iy islo h o tla r
strategiyasini am alga oshirishda ta ’lim va m adaniyatni rivojlantirish
h a m d a isloh qilish, aqliy va m a ’naviy salohiyatni m ustahkam lash,
ah o lin i ijtim oiy him o ya qilish kabi m asalalar uzluksiz ustuvor
y o ‘nalish qilib belgilangan. A yniqsa, aqliy va m adaniy salohiyatni
rivojlantirish tam oyili xalqim izning o ‘zini ozod va erkin deb his
etish i, m u h to jlik va qaram lik iskanjalaridan xalos b o ‘lganligini
ch in ak am ig a anglash tuyg‘ularini shaklllantiradi va m ustahkam -
laydi. S h u n d a ish jarayon id ag i m uom ala odobi ham , m uom ala
m adan iy ati ham iqtisodiy o ‘zgarishlarning m ustahkam poydevo-
ri b o ‘lib xizm at qiladi.
Dostları ilə paylaş: |