|
Bağışlayan və mərhəmətli Allahın adı ilə. Oldurən sən, dirildən sən, saxlayan sənsən, həkim
1
ِميِحﱠرلا ِن َٰم ْحﱠرلا ِ ﱠﷲ ِمْسِب
Bağışlayan və mərhəmətli Allahın adı ilə.
Oldurən sən, dirildən sən, saxlayan sənsən, həkim,
Y
оx imiş bir səndən özgə ayəti Quran ilə.
Bu Xətayi ta əzəldən eşqinə yoldaş idi,
Konlunu şad eyləyibdir sən kərəmlu xan ilə.(Xətai)
Həmd aləmlərin Rəbbi olan Allah üçündür. Salavat və
salam Peyğəmbərimiz Muhəmməd (s.ə.s.) və onun Əhli
Beytinə olsun!
əl-Həcc-16-Biz Quranı nazil etdik. Burada Allahın
birliyini və onun gözəl hökmlərini aşkar dəlillərlə açıqla-
dıq. Allah istədiyi bəndəsini Qurana hidayət edər.
əz-Zumər-22- Məgər Allahın köksünü (qəlbini) islam dini
üçün açmaqla Rəbbi tərəfindən qəlbi nurlanan kəs, qəlbi
möhürlənmiş kimsə kimi ola bilərmi?! Elə isə vay qəlbləri
Allahın zikrinə (Qurana) qarşı sərt olanların halı na!
Onlar haqq yoldan açıq-aydın azmışlar.
İslam dini kainatın dini olduğundan Qurani–Kərim də,
bütün dünya əhlinə həyatda düzgün yaşayıb, bəlalardan
qorunmaq, əbədi dünyada isə Cəhənnəm odundan
qurtarmaq üçün Allah–taala tərəfindən insanlığa bəxş
edilən ən müqəddəs nemətdir.
Ərəb dili dünyanın qədim dillərindən olub, sami dillər
qrupuna daxildir. Qədim tarixə malik olan bu dil “qədim”
”klassik” və “müasir”olmaqla üç inkişaf mərhələsi
keçmişdir.Təqribi götürsək, birinci mərhələsi eramızın V
əsrinədək olan bir dövrü, ikinci mərhələ V-XVIII əsrləri,
müasir mərhələ isə XIX əsrin ikinci yarısından indiyədək
davam edən dövrü əhatə edir.
Müasir ərəb dili bütün ərəb ölkələrində dövlət dili kimi
qəbul edilmişdir.Ərəb dili ilə yanaşı, əhalinin danişdığı
məhəlli (şəhərlər üzrə) dialekt və şivələr də mövcuddur.
Bunlar bir-birlərindən və habelə ədəbi dildən ciddi
şəkildə fərqləndiyi üçün bəzən müxtəlif ölkələrdə yaşayan
ərəblərin bir-birini başa düşməməsinə səbəb olur.
2
Əlifba-İnsan danışığındakı hər bir səsin qrafik xətlə
qeydləri sistemi.
Əlifba sözü ərəb dilindən alınmadır. Ərəb dili əlifbasının
birinci iki hərfinin adları əsasında düzəlmişdir: əlif+ba.
Yunanlarda əlifba anlamında alfavita işlənmişdir.
Hazırda dünyada 350-dən artıq müxtəlif əlifbadan istifadə
olunur. Dünya əlifbalarının, eləcədə keçmişdə istifadə
olunmuş və hazırda elmə məlum olan əlifbaların
hamısının protosemit vahid yazı sistemindən nəşət
tapması elmdə təsdiqini tapmışdır.
Ərəb dili müxtəlif söz ehtiyatının genişliyi cəhətdən dün-
yanın zəngin dillərindən hesab edilir. Burada sinonim
sözlər çox geniş təmsil olunduğundan eyni məfhum çox
vaxt ən azı bir neçə söz, bəzən isə onlarla, hətta yüzlərlə
sözlə ifadə edilə bilir. Bu səbəbdən də, ərəblər bir-birlərini
başa düşmək üçün çox vaxt Qurani-Kərimin sözlərindən
istifadə edirlər.
Quran-lüğətdə oxumaq mənasına gəlir. Qurani-Kərim
həm dünyada, həm də axirətdə insanı sevindirmək, insanı
qaranlıqdan aydınlığa çıxarmaq üçün Allah tərəfindən
Cəbrail (ə.s.) vasitəsilə Peyğəmbər Hz. Muhəmmədə, Hz.
İsa Peyğəmbərə nazil olan “İncil“ kimi bir dəfəyə deyil
yavaş-yavaş 23 il müddətinə ayə-ayə, surə-surə nazil
olmuşdur.
Qurani-Kərimin 86 surəsi Hz. Peyğəmbərin anadan
olduğu və böyüyüb başa çatdığı Məkkə şəhərində, 28
surəsi isə İslam dinini yayıb, inkişaf etdirmək üçün hicrət
etdiyi Mədinə şəhərində nazil oluşdur. Beləliklə, Qurani
Kərim 114 surədir. Ayələrin sayı haqqında isə fikirlər
müxtəlifdir. Buna səbəb “Muqəttəə” adlanan hərflərin
ayə sayılıb və ya sayılmamasından, bir mətnin, bir
cümlənin bir və ya birdən çox ayəni əhatə edə
biləcəyindən və ”Bəsmələ”lərin hər surədə ayə kimi qəbul
edilib, edilməməsindən irəli gəlir. Ayələrin sayının 6236,
6205, hətta 6666 ayə olduğu haqda ehtimallar da vardır.
3
Qurani-Kərimin vəhyi Hz. Peyğəmbərin vəfatina yaxın
vaxta qədər müddəttə davam etdiyi üçün bu səhifələr
kitab halına gətirilməmişdi. Lakin Hz. Peyğəmbər
ölümünə yaxın Hz.Əliyə bir çox mətləbləri bildirib və surə
və ayələrin düzülüşü haqqında tapşırıq vermişdi ki, onları
nazil olma sırası ilə düzsün. Çünki o, Peyğəmbərin
yanında böyümüş və həmişə də onun yanında olmuşdu
və Hz. Peyğəmbərə gələn vəhylərin səbəbini, vaxtini və
hansı şəraitdə, necə nazil olmasını ondan yaxşı bilən yox
idi.
Həzrəti Peyğəmbərə gələn vəhyləri onun yaxınında
olan əshabələri də əzbər bilirdilər. Lakin Yəmənə
müharibəsində əshablarının çoxunun şəhid olması
Quranın bir tam kitab şəklinə gətirilməsi məsələsini
gündəmə gətirir.
O vaxt xəlifə olan Əbu Bəkr Hz.Əlinin köməyi ilə, həmçi-
nin Ömər ibn Xəttab və Osman ilə birlikdə surə və ayələri
ardıcıl yığaraq həmişə bir olan “Qurani Kərimi”i tərtib
etdilər.
Qurani-Kərim həm ləfiz, həm də mənaca Allahın kəlamı
olduğu üçün onun ayə və surələrinin mənalarını bütün-
lüklə tərcümə etmək qeyri mümkündür.Onu hər kəs başa
düşdüyü nisbətdə tərcümə etməyə çalışır. Buna görə
Quran tərcümələri, sadəcə tərcümə deyil, təfsir kimi
adlanır.
Mənası rahatlıqla başa düşülən ayələrə möhkəm ayələr
deyilir. Lakin bir çox mənaya gələ biləcəyi ehtimal olunan
və bu mənaların birini belə dərk etmək üçün başqa elmi
biliklərə ehtiyacı olan ayələrə isə mütəşəbih ayələr deyilir.
Qurani-Kərim Allaha inanaraq oxuyanlar üçün bir
rəhmət, şəfa və mərhəmət qaynağıdır. Allahdan arzu
edək ki, Quranı oxuyub öyrənməyi bizlərə də qismət etsin.
əl-Həcc-16
-Biz Quranı nazil etdik. Burada Allahın
birliyini və onun gözəl hökmlərini aşkar dəlillərlə
açıqladıq. Allah istədiyi bəndəsini Qurana hidayət edər.
Bacarıq Azim –Allah tərəfindəndir!
4
Hərflər
Danışıq səsləri fərqli xüsusiyyətilərinə görə iki növə
bölünür:saitlər və samitlər.Ərəb dilinin əlifbasında 28
hərf vardır ki, bu hərflərin hamısı samitdir. Bu əlifbada
qısa saitlər, həmçinin həmzə saitləri-uzun saitlər də vardır
ki, bunlar əlifbada təmsil edilməmişdir. Buna baxma-
yaraq sait səslər elə əlifbadakı hərflərdən götürülmüşdür.
Həmçinin köməkçi oxu işarələri də ayrıca təmsil edilir.
Ərəb əlifbasındaki hərflər sağdan sola yazılır və oxu-
nur. Bu hərflərdən bəziləri iki şəkilli, bəziləri isə dörd
şəkilli yazılır. Hərflərin iki və ya dörd şəkildə, yəni bir
hərf kəlmənin əvvəlındə, ortasında, sonunda və sərbəst
halında müxtəlif şəkillərdə yazılsa da, elə bir hərf olaraq
oxunur.
Bəzi iki şəkilli yazılan hərflər özündən əvvəl gələn hərflə
birləşsə də özündən sonra gələn hərflərin heç biri ilə
birləşmir. Bu səbəbdən də bütün hərflərin sərbəst halda
yazılmış şəkilləri də vardır. Həmçinin müqəttəə adlanan
hərflərin yazılışı və tələffüzü zamanı sərbəst şəkildə
yazılmış hərflərdən istifa də olunur.
Ərəb hərflərinin altısının (و, ز, ر, د, ذ, ا), (vav, zə, ra, dəl,
zəl, ləm) iki, qalanlarının isə dörd şəkli vardır. İkişəkilli
hərflər özündən əvvəlki hərflərlə birləşsədə, özündən
sonra gələn hərflərlə birləşmirlər.Bu səbəbdən də 28
hərfin sərbəst şəkildə yazılma forması da vardır.
Ərəb əlifbasında baş hərflər yoxdur. Ümumi adlardan
fərqləndirmək üçün xüsusi isimləri bəzən dırnaq və ya
mötərizə içərisində yazırlar.
Hərf birləşməsində hərflərin qrafikası dəyişdiyi üçün ərəb
əlifbasında sözün hissələri bir sətirdən digərinə keçirilə
bilməz: sətrin sonuna sığmayan söz bütünlüklə sonrakı
sətrə keçirilir.
5
Əlifbada olan hər bir hərfin müxtəlif şəkillərdə
yazılışı
sərbəst axırda ortada əvvəldə
1-ci: “Əlif”samitidir. Çox vaxt yanında həmzə işarəsi
ilə birlikdə yazılır. Əlif iki şəkildə yazılır və ağız
boşluğundan tələffüz olunur. “Əlif” samiti Qurani-
Kərimin oxunuşu zamanı müqəttəə hərflərdən başqa heç
bir yerdə sərbəst hərf kimi, “əlif”deyə tələffüz olunmur.
ا
-ا
-ا
ا
Həmzə-zəif boğaz samitidir. Çox işlədilməsinə
baxmayaraq müstəqil bir hərf deyildir.Bəzi əlifbalarda
onu 29-cu hərf kimi qeyd edirlər, lakin həmzə oxu zamanı
heç vaxt “həmzə” deyilərək tələffüz olunmur.
ء ا ء ا- ء ا
- ء ا
2-ci:“Bə”-samitidir, dörd şəkildə yazılır və qəlqələ
hərflərindən hesab edilir.
ب بـ ـبـ ـب
3-cü: “Tə” samitidir ki, dörd şəkildə yazılır.
ت تـ تــ
ـ
ـت
Yalnız kəlmələrin sonunda və bir də sərbəst şəkildə
yazılan “tə” hərfinə də rast gəlirik ki, bu “tə” hərfinə
“təmərbuta” deyilir.Yəni, “tə” hərfi sanki gül qönçəsi
kimi butalanmışdır.
Bir də təkrar edirik ki, bu şəkildə yazılan “tə” hərfinə
yalnız sözlərin sonunda və bir də “tə”hərfinin sərbəst
halda yazılışı zamanı rast gəlmək olar.
ة
ةـ
4-cü:”Sə” hərfidir ki, bu da dörd şəkildə yazılır. Bu
hərf pəltək tələffüz olunur.Yəni tələffüz zamanı dilin ucu
yuxarı və aşağı qabaq dişlərinin arasında qalır.
ث
ثــ ـث
5-ci:”Cim” samitidir ki, dörd şəkildə yazılır və
qəlqələ hərflərindəndir.
ج جـ
ـجـ
ـج
6
6-cı:“Hə” samitidir, dörd şəkildə yazılır. Boğaz
hərflərin-dən olub, küylü tələffüz olunur. Bəzi sözlərin
oxunuşu zamanı bu hərf sanki qalın səslə başlanaraq, incə
səslə bitir.Lakin qalın samit deyildir.
ح
ح
ـحـ ـح
7-ci:”Xa” samitidir, dörd şəkildə yazılır. “Xa” boğazın
əvvəlindən küylü tələffüz olunur və qalın səslənən
samıtdir.
خ خـ ـخـ
ـخ
8-ci:”Dəl” samitidir, iki şəkildə yazılır və qəlqələ
hərflərin-dəndir. Özündən əvvəl gələn hərflərlə birləşsə də
özündən sonra gələn hərflərlə birləşmir.
د
دـ
دـ
د
9-cü:”Zəl” samitidir, iki şəkildə yazılır və pəltək
səslənən samitdir. Yəni tələffüz zamanı dilin ucu üst və alt
qabaq dişlərinin arasında qalır.
ذ
ذ
ذــ
ذــ
10-cu:“Ra “samitidir, iki şəkildə yazılır.Qəlqələ
hərflərindəndir və titrəyişli tələffüz olunur.
رـ
ر
رـ
ر
11-ci:”Zə” samitidir iki şəkildə yazılır.Azərbaycan
dilindəki “zə” kimi adi tələffüz olunur.
ز
زـ زـ
ز
12-ci:”Sin”samitidir, dörd şəkildə yazılır.
س سـ ـسـ ـس
13-cü:”Şin” samitidir, dörd şəkildə yazılır.
ش شـ ـشـ ـش
14-cü:”Sad” samitidir, dörd şəkildə yazılır və qalın
tələffüz olunan samirdir.Tələffüz zamanı dilin qorxa
hissəsi damağa doğru qaldırılır,sanki fitə oxşar səs çıxır.
ص
صـ
ـص
-
ـص
7
15-ci:”Dad” samitidir ,dörd şəkildə yazılır və qalın
tələffüz olunan samitdir. Tələffüz zamanı dilin arxa hissəsi
damağa doğru qaldırılır. Bəzən bu hərf “D” və “Z”
hərfləri arasında,qarışıq bir səslə qalın tələffüz olunur.
ض
ضــ
ــضـ
ــضــ
16-cı:”Ta” samitidir, dörd şəkildə yazılır və qəlqələ
hərflərindəndir.Ta samiti qalın təlləffüz olunur.
ط
طـ
طـ
ـط
17-ci:”Za” samitidir, dörd şəkildə yazılır və qalın
tələffüz olunan samitdir.
ظ
ظـ
ظـ
ـظ
18-ci:”Əyn” samitidir, dörd şəkildə yazılır. Bu hərf
partlayışlı səslənən boğaz hərflərindəndir.Bəzi sözlərin
oxunuşu zamanı bu hərf sanki qalın səslə başlayaraq, incə
səslə bitir.Lakin qalın samit deyildir.
ع
عـ ـعـ ـع
19-cu:”Ğayn” samitidir, dörd şəkildə yazılır. Boğaz
hərfi olub, partlayışlı səslənir və qalın samitdir.
غ
غـ ـغـ ــغ
20-ci:”Fə” samitidir, dörd şəkildə yazılır və dodaq
hərflərindəndir.
ف
فــ
ـفــ
ــف
21-ci:”Qaf” samitidir, dörd şəkildə yazılır.Qalın
tələffüz olunan samitdir və qəlqələ hərflərindəndir.
ق
قـــ ــقــ ـق
22-ci:”Kəf” samitidir, dörd şəkildə yazılır.
ك كـ ـكـ
ـك
23-cü: “Ləm” samitidir, iki şəkildə yazılır. ”Lin”
hərflərindəndir.
لـ
ل
ـلـ ـل
24-cü:”Mim” samitidir dörd şəkildə yazılır.Burun
hərflərin-dən olub, burun boşluğundan(xeyşumdan)
səslənir və bu zaman sanki burunda bir az tutularaq
ğünnəli tələffüz olunur.
8
م
مـ ـمـ ـم
25-ci:”Nun”samitidir,dörd
şəkildə yazılır.Burun
hərflərin-dəndir, burun boşluğunda bir az tutularaq,
ğünnəli tələffüz olunur. Beləliklə, bu iki hərif”mim” və
“nun” hərfləri ğünnəli hərflərdir və təcvid elmində
onların öz oxunuş hökmləri vardır.
ن نـ ـنـ ـن
26-cı:”Hə” samitidir,dörd şəkildə yazılır və boğaz
hərflərin-dəndir. Digər “hə”hərfindən fərqli olaraq, küylü
tələffüz olunmur.
ه
هـ
ـھـ
ـھ
27-ci:”Vav”samitidir, iki şəkildə yazılır. Dodaq
hərflərindəndir və yumşaq tələffüz olu nur.
و
وـ وـ و
28-ci:”Yə” samitidir,dörd şəkildə yazılır “Lin”
hərflərindən-dir və yumşaq tələffüz olunur.
ي يـ ـيـ ـي
Oxşar yazılan hərflər
Bə
ب
Tə
ت
Sə
ث
Nun
ن
Yə
ي
Cim
ج
Hə
ح
Xa
خ
Dəl
د
Zəl
ذ
Dostları ilə paylaş: |
|
|