1
Giriş
İnsan cəmiyyətinin inkişafı təbiətlə qarşılıqlı təmasda olmadan mümkün deyil.
İnsanların təlabatını ödəmək və onun inkişafını təmin etmək üşün Yerin bərpa
olunan və bərpa olunmayan sərvətlərindən intensiv şəkildə istifadə olunur.İnsan öz
həyatı üçün vacib olan hər şeyi (enerji,qida və s.) təbiətdən alır.Təbiət insanın
estetik təlabatının təminat mənbəyidir.
Elmi-texniki tərəqqinin sürətli vüsət alması ilə insanın təbiətə təsiri daha güclü
xarakter alır. XX əsrdə bu təsir təbii amillərin təsiri ilə müqaisə edilə biləcək
dərəcəyə çatmışdır ki, bu da insan cəmiyyəti ilə təbiət arasındakı qüvvələr
nisbətində kəmiyyət və keyfiyyət dəyişikliyinə səbəb olmuşdur.
Elmi-texniki tərəqqi sayəsində insan cəmiyyəti təbiətə təsirin daha güclü
vasitələrinə yiyələnmişdir.Bu nailiyyətlər insana mikro-və makroaləmə nüfuz
etməyə,biosferdə baş verən təbii proseslərə təsir göstərməyə,Yerətrafı kosmik
fəzaya müdaxilə etməyə və s. imkan verir.
Təbiətdə baş verən antropogen dəyişikliklər əksər hallarda pozitiv xarakter
daşıyır.Lakin,təbii proseslərə müdaxilə edən insan bir sıra hallarda təbiət
qanunauyğunluqlarını pozur və özü üçün arzuolunmaz fəsadlara səbəb
olur.Sivilizasiyanın mövcudluğunun əsaslarını təhlükə altına alan təzadlardan ən
başlıcası ətraf mühitin çirklənməsi və təbii ehtiyatların tükənməsidir.Ona görə
də,insan cəmiyyəti qarşısında ekoloji böhranın aradan qaldırılması,təbiətin
qorunması və təbii sərvətlərdən səmərəli istifadənin həyata keçirilməsi vəzifəsi
durur.
Nəzərə almaq lazımdır ki,elmi-texniki tərəqqi insanın təbiətdən asılılığının bir
formasını azaltmaqla bərabər,bir çox hallarda bu saılılığın daha çətin və təhlükəli
formalarına səbəb olur.
Hazırda ekoloji problemlər yalnız sənayeyə deyil,eyni zamanda iqtisadiyyat,
siyasət,mənəviyyat,hüquq,estetika,təbabər və s. sahələrə də nüfuz etdiyi üçün bu
problemlərin həlli kompleks şəkildə aparılmalıdır.Bu problemlərin həlli yalnız elm
və texnikanın müxtəlif sahələrində çalışan mütəxəssislərin birgə fəaliyyəti
sayəsində mümkündür.
Ekoloji problemlərin müvəffəqiyyətli həllinə qadir olan mütəxəssislərin
hazirlanması isə “Ekologiya” və “Ətraf mühitin mühafizəsi”və s.bu kimi kursların
tədrisinə əsaslanmalıdır.
2
Ekologiya elminin inkişaf tarixinin qısa şərhi
Ekologiya bir elm kimi XIX əsrin ikinci yarısında,canlı orqanizmlər və onların
həyat tərzi haqqında biliklər toplandıqdan sonra formalaşmağa başlamışdır.Artıq
başa düşülmüşdür ki,yalnız orqanizmlərin quruluşu və inkişafı deyil,eyni zamanda
onların məskunlaşdığı mühitlə qarşılıqlı münasibətləri də ciddi elmi tədqiqata
ehtiyacı olan müəyyən qanunauyğunluqlara tabedir.
“Ekologiya”terminini ilk dəfə alman zooloqu E.Hekkel işlətmişdir. O,özünün“Or-
qanizmlərin ümumi morfologiyası”adlı fundamental əsərində(Berlin, 1866) yeni
elminmahiyyətini izah etməyə və onun tərifini verməyə cəhd etmişdir.
Ekologiya sözü yunan mənşəli olmaqla“oykos”- ev,mənzil,“loqos”-elm,təlim
deməkdir.
E.Hekkel ekologiyanı geniş mənada mövcudluğumuzun bütün şəraitinin də daxil
olduğu ətraf mühitlə orqanizmlərin münasibətlərindən bəhs edən bir elm hesab
etmişdir.
E.Hekkelə görə ekologiyanın vəzifəsi Ç.Darvinin şərti olaraq “mövcudluq
uğurunda mübarizə” adlandırdığı mürəkkəb qarşılıqlı münasibətləri tədqiq
etməkdən ivarətdir.
Bir çox elmlər kimi ekologiya da uzun bir inkişaf tarixinə malikdir və bu inkişaf
davam etməkdədir.
Bitki və heyvanların həyat tərzi,xarici şəraitdən asılılığı,səpələnməsi haqqında
biliklərin toplanması çox qədimdən başlanmışdır.Bu məlumatların ümumiləş-
dirilməsi cəhdinə antik dövr filosoflarının əsərlərində belə, rast gəlinir.Aristotel
500-dən artıq heyvan növünün həyat tərzini şərh etmişdir.Aristotelin tələbəsi
“botanikanın atası”Teofras Ereziyski (b.e.ə.371-280 il) torpaq və iqlimdən asılı
olaraq bitkilərin müxtə-lifliyini şərh etmişdir.
Orta əsrlərdə dinin hökmranlığı nəticəsində təbiətin öyrənilməsinə maraq
zəifləmişdir.Sonrakı
dövrlərdə bir sıra coğrafi kəşflər,yeni ölkələrin
müstəmləkələşdirilməsi bitki və heyvanların sistemləşdirilməsinə güclü təkan
vermişdir.
Ekologiyanın inkişaf tarixində üç mərhələni ayırmaq olar.
Birinci
mərhələ-ekologiyanın
meydana gəlməsi və bir elm kimi
formalaşması(XIX əsrin 60-cı illərinə qədər). Bu mərhələdə canlı orqanizmlərlə
onların məskunlaşdığı mühitin qarşılıqlı əlaqələri haqqında məlumatlar toplan-
mış və ilk elmi ümumiləşdirmələr aparılmışdır. )
XVII-XVIII əsrlərdə bir sıra alimlərin biologiyaya aid əsərlərində ekoloji
məlumatlar təsvir olunmağa başlamışdır.Bu dövrdə A.Reomyur(1734) və
L.Tramble (1744) kimi alimlərin əsərlərində ayrı-ayrı canlılara həsr olunmuş
rkoloji məlumatlara rast gəlinir.Ətraf mühitin heyvanların bədən quruluşuna təsiri
problemi XVIII əsrin ikinci yarısında fransız təbiətşunası J.Büfonun (1707-1788)
3
əsərlərində öz əksini tapmışdır.Rus alimləri İ.İ.Lepexinin,A.F.Middendorfun,
S.P.Kraşennikovun,isveç alimi K.Linneyin ,alman alimi Q.Yegerin və s.
tədqiqatlarında ekoloji yanaşma tərzinin elementləri müşahidə olunmağa
başlamışdır.
Məhz,bu mərhələdə birinci təkamül təlimlnin müəllifi J.B.Lamark (1744-1829)
ilk dəfə insanın təbiətə təsirinin neqativ nəticələri barədə xəbərdarlıq
etmişdir.O,qeyd edirdi ki,insan yaşadığı mühiti tamamilə yararsız hala saldıqdan
sonra özü-özünü məhv etməyə məhkumdur.Bundan başqa,J.B.Lamark hesab edirdi
ki,xarici mühitin təsiri canlıların təkamülünün əsas səbəbidir.
İkinci mərhələ-ekologiyanın sərbəst bir elm kimi formalaşdığı dövr (XIX əsrin
60-cı illərindən XX əsrin 50-ci illərinə qədər).”Ekologiya”termini həyata vəsiqəni
əsaslı şəkildə XIX əsrin sonlarında qazanmışdır.Bu dövrün başlanğıcı K.F.Rulye
(1814-1858),N.A.Severtsov
(1827-1885),V.V.Dokuçayev
(1846-1903)
kimi
alimlərin əsərlərinin işıq üzü görməsi ilə əlamətdardır.Bu alimlərin əsərlərində ilk
dəfə ekologiyanın bir sıra prinsip və anlayışları əsaslandırılmışdır ki,bunlar da öz
əhəmiyyətini bu günədək saxlamaqdadır.Təsadüfi deyil ki,amerikan ekoloqu
Y.Odum V.V.Dokuçayevi ekologiyanın banilərindən biri hesab etmişdir.
XIX əsrin ikinci yarısında ekologiyanın mahiyyəti əsasən bitki və heyvanların
həyat tərzini və onların iqlim şəraitinə (temperatur,rütubət,işıqlanma rejimi və s.)
uyğunlaşmalarının tədqiqindən ibarət olmuşdur.1877-ci ildə D.Allen coğrafi
iqlimin
dəyişməsi
ilə
bədən
mütənasibliyinin
dətişməsinin
bir sıra
qanunauyğunluqlarını tapmışdır.Bu tədqiqatlarla paralel olaraq alman hidrobioloqu
K.Mebius (1877) orqanizmlərin və müəyyən mühit şəraitinin qanunauyğun
məcmusu kimi biosenoz anlayışını elmə daxil etmişdir.
Üzvi aləmin əsas təkamül amillərini açıqlamaqla,Ç.Darvin (1809-1882)
ekologiyanın elmi əsaslarının inkişafına əvəzolunmaz töhvələr vermişdir.Darvinin
“mövcudluq uğrunda mübarizə” adlandırdıqlarını təkamül nöqteyi-nəzərindən
canlı mövcudatların xarici abiotik mühitlə və öz aralarında olan qarşılıqlı təsirlər
kimi izah etmək olar.1859-cu ildə Ç.Darvin öz əsərində göstərmişdir ki,növün
mühitlə olan əlaqələrinin təzadlı formaları təkamülün hərəkətverici qüvvəsi
olmaqla,təbii seçməyə gətirib çıxarır.O,qeyd etmişdir ki,canlıların mühitin qeyri-
üzvi komponentləri ilə olan qarşılıqlı münasibətləri müstəqil bir tədqiqat sahəsidir.
Alman təkamülçü alimi E.Hekkel birinci olaraq dərk etdi ki,bu biologiyanın çox
vacib , sərbəst bir sahəsidir və onu ekologiya (1866) adlandırdı.Sərbəst elm kimi
ekologiyanın formalaşması XX əsrin əvvəllərində yekunlaşdı.
XX əsrin əvvəllərində bir sıra ekologiya “məktəbləri” formalaşmış və bunların
da hər birində ekologiya elminin bir sahəsi inkişaf etdirilmiçdir.1919-cu ildə Brüs-
seldə keçirilən III Botanika konqresində bitki ekologiyası fərdlər ekologiyasına
(autekologiya) və birlik ekologiyasına (sinekologiya) ayrılmışdır. Sonralar bu ay-
4
rılma ümumi ekologiyaya da şamil edilmişdir.
1913....1920-ci illərdən başlayaraq ekologiya cəmiyyətləri,jurnalları yaradılma-
ğa və ekologiya elmi universitetlərdə tədris olunmağa başlamışdır.XX əsrin 30-cu
illərində hərtərəfli tədqiqatlar nəticəsində biosenozun quruluşu və sərhədləri haq-
qında, bu sistemlərin dayanıqlığı və özününizamlama imkanları haqqında nəzəriy-
yələr möhkəmlənmişdir.Bu dövrdə ekologiya elminin yeni sahəsii-populyasiya
ekologiyası formalaşmışdır.Bu sahədə Ç.Adams,V.Şelford, B.A.Keller, K.A.Ti-
miryazev,D.N.Koşkarov, Ç.Elton kimi alimlərin böyük rolu olmuşdur.
1935-ci ildə ingilis alimi A.Tensli ekosistem anlayışını irəli sürmüş,1942-ci ildə
V.N.Sukaçev biogeosenoz anlayışını əsaslandırmışdır.Bu dövrdə amerikan alimi
R.Lindman ekosistemlərin enerji balansının hesablanması üsullarını izah etmiş-
dir.Ekologiya elminin inkişafında ən böyük sıçrayışlardan biri isə biosfer haqqında
elmi təlimin yaranması olmuşdur.Bu nəzəriyyənin banisi,XX əsrin dahi alimlərin-
dən biri olan V.İ.Vernadskinin fikirləri öz dövrünün elmi inkişafını xeyli qabaq-
lamışdır.V.İ.Vernadski tərəfindən biosfer sabitliyi və fəaliyyəti,maddə və enerji
balansı ekoloji qanunlara əsaslanan qlobal ekosistem kimi izah olunmuşdur.
Artıq,XX əsrin ikinci yarısında ətraf mühitin çirklənməsinin sürətlənməsi və
insanın təbiətə təsirinin güclənməsi ilə bağlı olaraq ekologiya xüsusi əhəmiyyət
kəsb etməyə başladı.
Üçüncü mərhələ - XX əsrin 50-ci illərindən başlamış və bu günə qədər davam
etməkdədir.Bu dövrdə ekologiya təbiətin və insanı əhatə edən ətraf mühitin müha-
fizəsi haqqında elmləri də özündə birləşdirən kompleks bir elmə çevrilir.
”Ekologiya ciddi bioloji bir elmdən coğrafiya,geologiya,kimya,fizika,sosiologiya,
mədəniyyət,iqtisadiyyat və s.bölmələri özündə birləşdirən biliklər sisteminə çevri-
lir”(Reymers,1994).
Bütün bu qeyd olunan elmi nailiyyətlər 1964-cü ildə Beynəlxalq Bioloji proq-
ram üzrə işləyən dünya alimlərinə planetimizin maksimal bioloji potensialını
hesablamağa şərait yaratmışdır.
Bu mərhələdə ekologiyanın inkişafına “Roma klubu” (RK) güclü təkan
vermişdir.
Ekologiya elminin inkişafında Roma Klubunun rolu
1968-ci ilin yazında italiyalı iqtisadçı,biznesmen ictimai xadim ,”Fiat”
firmasının direktorlar şurasının üzvü və “Olivetti” şirkətinin vitse-prezidenti
Aurelio Peççei (Aurelio Peccei)* avropanın 30 nəfər ən görkəmli alimlərinə və iş
adamlarına müasir dövrün kəskin problemlərini müzakirə etmək üçün dəvətnamə
göndərdi.Həmin ilin 6-7aprel tarixində Romada,qədim de Linçei Milli
akademiyasında dəvətlilərin görüşü keçirildi.Bu görüşdə toplaşanlar müasir dövrün
Aurelio Peççei(1908-1984)
5
ən aktual problemlərini müzakirə etdilər.Beynəlxalq təşkilatın yaradılması
ideyasını dəstəkləyən iştirakçılar “Roma klubu”-nda birləşdilər.Təşkilat siyasi
partiyalarla, siniflərlə və ideologiyalarla heç bir əlaqəsi olmayan qeyri-hökumət
qurumu statusunu qəbul etdi.Qeyd olundu ki, “Roma Klubu” beynəlxalq ictimai
təşkilat olub, dünyanın elm, siyasət,maliyyə və mədəniyyət elitasının
nümayəndələrini özündə birləşdirir. Klubunun üzvlərinin sayı 100 nəfər olmaqla
,məhduddur.Heç bir rəsmi dövlət vəzifəsi tutmayan və heç bir ölkənin maraqlarını
təmsil etməyən nüfuzlu insanlar RK-nun üzvü ola bilər.
Yarandığı ilk illərdə RK-u məruzələri ilə dünya ictimaiyyətinin diqqətini qlobal
ekoloji problrmlərə yönəltməyi əsas vəzifə kimi öz qarşısına qoymuşdu.Klubun
məruzəyə olan sifarişi yalnız onun mövzusunu müəyyənləşdirir və elmi-
tədqiqatların
maliyyələşdirilməsinə zəmanət verir,lakin,bu zaman işin
gedişinə,onun nəticələrinə və yekun rəyinə heç bir təsir göstərmir.Məruzənin
müəllifləri (bu müəllif klubun üzvü olsa belə) tam sərbəst və müstəqildir. Bir
qayda olaraq,hazır məruzəni təhvil alan Klub ,onu illik konfransında müzakirə və
təsdiq edir.Əksər hallarda bu müzakirələrdə geniş kütlənin-ictimaiyyət,elm,siyasət
və mətbuat nümayəndələri də iştirak edir.Bundan sonra isə Klub bu tədqiqatların
nəticələrinin yayılması , məruzənin nəşri və dünyanın müxtəlif ölkələrində onun
müzakirəsi ilə məşğul olur.
Bu təşkilat biosferin inkişaf perspekivlərinin tədqiqi ,insan və təbiətin
münasibətlərinin harmonikləşdirilməsi ideyalarının təbliğində əhəmiyyətli işlər
görmüşdür.
Roma Klubu bir çox sahələrdə,əsasən də sosial-iqtisadi sahədə iri miqyaslı
tədqiqatlar təşkil edir.RK-nun nəzəri tədqiqatlar sahəsində fəaliyyəti birmənalı
deyil.Buraya,konkret elmi işlərin geniş spektri daxildir ki,bu işlər də qlobal
modelləşdirmə və müasir dünyada insanın mövcudluğu haqqında ümumfəlcəfi
mülahizələr,həyati dəyərlər və insanlığın inkişaf perspektivləri və s. haqqinda elmi
tədqiqatların yeni istiqamətlərinin yaranmasına təkan verir.Qlobal modelləşdir-
mə,Dünyanın ilk kompüter modelinin qurulması,qərb sivilizasiyasının neqativ
ənənələrinin tənqidi,bütün problemlərin həllində iqtisadi artımın ən səmərəli vasitə
olması haqqında texnokratik mifin dağıdılması,insan və dünyanın humanistləş-
dirilməsi yollarının axtarılması,silahlanma marafonunun mühakiməsi,millətlərarası
nifaqın dayandırılması üçün dünya ictimaiyyıtinin səylərinin birləşdirilməsi, insan-
ların rifahının yüksəldilməsi və ətraf mühitin yaxşılaşdırılması və s. Sahələrdə
aparılan və mütərəqqi alimlərin, siyasətçilərin,dövlət xadimlərinin diqqətini özünə
cəlb edən elmi-tədqiqat işləri Roma Klubunun fəaliyyətinin pozitiv tərəflərini
təşkil edir.
RK nümayəndələrinin nəzəri tədqiqatlarının nəticələri müxtəlif ölkələrdə isti-
fadə olunmaqdadır.Klubub praktik tövsiyələri ayrı-ayrı ölkələrin,sənaye sahələ-
6
rinin və şirkətlərin sosial-iqtisadi inkişafının proqnozlaşdırılmasında nəzərə
alınmaqdadır.
Roma klubunun təklifi ilə 1970-ci ilin əvvəlində C.Forrester EHM-da özünün
işləyib hazırladığı modelləşdirmə metodikasını dünya problematikasına tətbiq
etdi.Tədqiqatların nəticələri 1971-ci ildə”Dünyanın dinamikası” adlı kitabda dərc
olundu.Bu kitabda qeyd olunurdu ki,fiziki cəhətdən məhdud ilan Yer planetində
insanlığın sonrakı inkişafı XXI əsrin 20-ci illərində ekoloji fəlakətlərə gətirib
cıxaracaq. 1970-ci ildə ABŞ-nın
Massaçuset Texnologiya İnstitutundan heç kimə
tanış olmayan assistent Dennis Medouz Roma klubuna “Artımın həddi” adlı
məruzəsini təqdim etdi.Məhz,o vaxtdan da Medouzun adi müasir dövrün görkəmli
ekoloqları ilə bir sırada çəkilir.
O vaxtdan uzun müddət keçməsinə baxmayaraq “Artımın həddi” kitabı bu gün
də bir çox ölkələrdə ekoloq-iqtisadçıların masaüstü kitabına çevrilmişdir.
Medouz oz işləri ilə sanki,dunyanın “maşımla” dərk olunmasını təbliğ edir.
O,EHM-rı ilə cəmiyyətin qlobal düşüncəsinə təsir etməyə cəhd edərək rəqəmləri
sözdən “yüksəkdə tutur”.Məhz, ona görə də qeyri-standart düşüncə tərzinə malik
bu qəribə amerikalı Roma klubuna gəlmişdi.
Əfsuslar olsun ki, keçmiş SSRİ-də uzun müddət Roma klubu və xüsusilə də
onun məruzələri haqqında cəmiyyətin çox az məlumatı oimuş və ya heç olmamış-
dır. Bu məruzələr barədə ya susmuşlar,ya da bu məlumatları ilkin mənbəyə istinad
etmədən vermişlər.Medouzun “Artımın həddi” isə tənqid hədəfinə çevrilir və
yararsız hesab edilirdi.Çünki, “hansısa Medouz çox əsaslandırılmış şəkildə
göstərmişdi ki,inkişafın müəyyən bir mərhələsində iqtisadi artım ekoloji şərairin
pisləşməsinə cəbəb olacaq və nəticədə doğuşların sayı aza-lacaq,xəstəliklər artacaq
və s”.Bu isə iqtisadiyyatın ekstensiv inkişaf yolunu tutmuş o dövr siyasətçilərinin
xoşuna gəlmirdi.
Əlbəttə,iqtisadi artım vacibdir,lakin bu artım müəyyən həddə qədər mümkündür.
Məhz,ixtisasca riyaziyyatçı olan ekoloq Medouz da bunu əsaslandırırdı.O,qeyd
edirdi ki,müəyyən həddən sonra artıq bu artım deyil,deqradasiyadır.
1938-ci ildə İ.V.Stalinin “dialektik və tarixi materializmə dair”məqaləsində irəli
sürülmüş müddüalar Sovet alimlərinin şüuruna möhkəm hopmuşdu.Bu məqalədə
insan təsiri altında coğrafi mühitin,yəni təbiətin dəyişməsi inkar edilirdi.Ona görə
də Sovet alimləri “Artimın həddi”-ni belə kəskin hücumlar edirdilər.
Yalnız 1988-ci ildə SSRİ “İnsanlığın ümumbəşəri mədəniyyət və təbiət irsinin
qorunması haqqında Konvensiyaya” qoşuldu.Düz 16 il SSRİ bu sənədi və ətraf
mühitin qorunması üzrə beynəlxalq hərəkatları tanımadı.Artıq dünyada çox şey
dəyişmişdi.Bu dövr ərzində professor Medouzun qrupu dünyanın quruluşunun
modelini işləyib hazırladı və dinamik tarazlıq anlayışına aydınlıq gətirdi.
Cey Forrester (14.07.1918)
7
Əgər,Medouzun modelinə diqqət yetirsək görərik ki,təəccüblü olsa da dinamik
tarazlıq sadə və aydın bir anlayışdır.
Medouzun modelinə görə,bizim dünyanı beş dəyişənin-əhali,məhsul istehsalı,
bərpa olunmayan təbii resursların istehlakı,sənayeləşmə və ətraf mühitin
çirklənməsinin daxil olduğu riyazi sistem kimi təsvir etmək olar.Məsələn,
aydınlaşdırmaq olar ki,əhalinin sayının artımı sənayeləşməyə gətirib çıxarırmı və
ya əksinə,sənayeləşmə əhalinin sayının artmasına səbəb olurmu? Medouzun
modelində minlərlə belə sualları tədqiq etmək olar.
Medouzun fikrinə görə,məhz bu beş dəyişənin balansı elə dinamik tarazlıq
deməkdir.Medouz yazırdı ki,arzu olunan balans isə yalnız beşinci dəyişənin,yəni
ətraf mühitin çirklənməsinin nəzərə alınması zamanı mümkündür.
Medouz əhali artımının və təbii resursların məlum ehtiyatlarının tükənməsinin
müşahidə olunan tendensiyalarının ekstropolyasiyasına əsasən bir neçə model
qurmuşdu.
Mövcud ənənələrin sadə ekstropolyasiyası şəklində qurulmuş standart model
(Şəkil 1.1)bəşəriyyətin inkişafını proqnozlaşdırmağa “imkan” verir.
Bu modelə əsasən XXI əsrin 20-ci illərində bəşəriyyəti əhalinin əhəmiyyətli
hissəsinin aclıqdan ölməsinə səbəb olacaq böhranlar sistemi gözləyir.
Qlobal planlaşdırmanı və “şüurlu”idarəetməni nəzərə alan model(Şəkil1.2) isə
aşağıdakı mənzərəni əks etdirir
Professor Medouzun işləri ilə tanış olarkən hiss olunur ki,müəllif özü bu modeli
son həqiqət kimi təqdim etmir.O,hesab edir ki, “model mükəmməl
deyil,sadələşdirilib və tam deyil”.Medouz yalnız həqiqəti dərk etmək üçün bir alət
təklif edir.Bu alətdən istifadə edib-etməmək isə hər bir kəsin öz hüququdur.
Qədim Troyanı mühasirədə saxlayan axeylilərə taxta at “tələni”fikirləşmək üçün
Şək.1.1. Əhalinin artımı,təbii sərvətlərin azalması və ətraf
mühitin çirklənməsinin dəyişmə tendensiyası
1-əhali;
2-qida ehtiyatları;
3-sənaye istehsala-
tının
həcmi;
4. xammal ehtiyatları;
5-çirklənmə
8
Şək.1.2. Əhalinin artımı,təbii sərvətlərin azalması və ətraf
mühitin çirklənməsinin dəyişmə tendensiyası
1-əhali;
2-qida ehtiyatları;
3-sənaye istehsala-
tının
həcmi;
4. xammal ehtiyatları;
5-çirklənmə
on il vaxt lazım gəldi.Medouz isə öz modeli ilə Roma klubuna daxil olmaq üçün
iki ildən də az vaxt sərf etdi.
D.Medouzun “Artımın həddi” layihəsi Forresterin tədqiqatlarını tamamladı.
Forrester-Medouz modelinə Roma klubunun birinci hesabatı statusu verildi
1974-cü ildə Roma klubunun üçüncü məruzəsi işıq üzü gördü.Bu məruzəyə
RK-nun üzvləri M.Messaroviç və E.Pestel rəhbərlik edirdi.”İnsanlıq iki yol
ayrıcında” adlanan bu məruzə “üzivi artım”konsepsiyasının əsasını qoydu.Bu
konsepsiyaya görə,dünyanın hər bir regionu canlı orqanizmin heceyrəsi kimi öz
xüsusi funksiyasını yerinə yetirməlidir.”Üzvi artım”konsepsiyası RK tərəfindən
yekdilliklə qəbul olundu və bu günə qədər də onların müdafiə etdikləri əsas
ideyalardan biri olaraq qalmaqdadır.
Medouz-Forrester və Messaroviç-Pestel modelləri ”sənayecə zəif inkişaf etmiş
ölkələrin hesabına resurs istehlakının məhdudlaşdırılması” ideyasının əsasını
qoydu.Bu alimlər tərəfindən təklif olunan metodika Dünyada baş verən prosesləri
proqnozlaşdırmaq və bu proseslərə fəal surətdə təsir göstərmək üçün ABD
hökuməti tərəfindən istənildi. RK üzvlərinin növbəti məruzəsi Y.Tinbergen
tərəfindən hazırlanmış və dünya sisteminə həsr olunmuş “Beynəlxalq qaydalara
(nizama) yenidən baxılması” (1976) oldu. Bu məruzə əvvəlkilərdən əhəmiyyətli
dərəcədə
fərqlənirdi.Tinbergen
öz
məruzəsində
dünya iqtisadiyyatının
sturukturunun yenidən qurulması layihəsini təqdim edirdi.O,dünya sisteminin daha
Dostları ilə paylaş: |