AZƏRBAYCAN MİLLİ ELMLƏR AKADEMİYASI
FOLKLOR İNSTİTUTU
Əlyazması hüququnda
ƏFZƏLƏDDİN DAĞBƏYİ oğlu ƏSGƏROV
ÜMUMTÜRK FOLKLORU TARİXİNDƏ
OĞUZNAMƏ YARADICILIĞI
5719.01 – Folklorşünaslıq
5715.01- Ədəbiyyat nəzəriyyəsi
Filologiya üzrə elmlər doktoru elmi dərəcəsi
almaq üçün təqdim edilmiş
D İ S S E R T A S İ Y A
BAKI - 2014
MÜNDƏRİCAT
GİRİŞ 5
I FƏSİL. OĞUZNAMƏNİN ETNİK AUDİTORIYASI 13
1.1. Oğuznamənin mühiti məsələsi. 13
1.1.2. Oğuzların etnik tarixi 15
1.1.3. Türkmanların yaranması və bir etnos olaraq
oğuzlardan fərqliliyi 24
1.1.4. Oğuzların sonu və Oğuznamə epoxası 41
II FƏSİL. OĞUZNAMƏNİN TÜRKMAN ETNİK MÜHİTİ İLƏ FUNKSİONAL ƏLAQƏLƏRİ VƏ EPİK SEMANTİKASI 44
2.1. Etnik tarixin epik ifadəsi 45
2.2. Epik sosiumun üzvləri və onların
“mətndənkənar gerçəkliklə” əlaqəsi 56
2.3. Oğuznamə və sosial həyat 61
2.4. Monqol ağalığı və Oğuznamə 68
2.5. Mübarək Oğuz Tarixi və onun dövrləri 74
2.5.1. Kayı soyu və Yabquxanlar haqqında oğuznamə 79
2.5.2. Qara xan soyu və Buğra xan haqqında oğuznamə 82
2.5.3. Oyunak soyu və Qara Arslan xan haqqında oğuznamə 82
2.5.4. Baranlı soyu və Oğuz elinin süqutu haqqında oğuznamə 83
2.5.5. Sərəngin hakimiyyətə gəlişi haqqında oğuznamə 86
III FƏSİL. BAŞLANĞICDAN XV ƏSRƏ QƏDƏR OĞUZNAMƏ YARADICLIĞI 89
3.1. Oğuznamə və arxaik epik ənənə 89
3.2. Oğuznamənin yaranması və formalaşması məsələsi 95
3.3. Oğuznamənin epik həyatı 100
3.3.1. Oğuznamənin monqol dövrü 100
3.3.2. Epik coğrafiyanın dəyişməsi və “Ağqoyunlu təsiri” məsələsi 102
3.4. “Kitab”dakı boyların yaşı və yazıya alınması 120
IV FƏSİL. OZAN SƏNƏTİ, OĞUZNAMƏNİN İFASI VƏ POETİK FORMASI 124
4.1.Ozan sənəti 124
4.1.1. Ozan sözü və anlamları 124
4.1.2.Ozan sənətinin dərəcələri 128
4.1.3. Vergili ozan məsələsi........................................................................131
4.1.4. Ozanların piri. 132
4.1.5. Oğuznamə ifasının magiq funksiyası 133
4.1.6. Repertuar 135
4.1.7. Auditoriya 136
4.2. İfa və poetik forma 140
4.2.1.Musiqi aləti.........................................................................................140
4.2.2.Ozmaq.................................................................................................142
4.2.3. Ozmaq və Oğuznamə 145
4.2.4. Ozmaq və yazıya alınmış Oğuznamə mətnləri 148
V FƏSİL. OĞUZNAMƏNİN YAZIYA ALINMASI VƏ MƏTN XÜSUSİYYƏTLƏRİ 151
5.1. Təsvir üsulu ilə yaranmış müəllif mətnləri 151
5.1.1. Oğuz tarixi haqqında Rəşidəddin və Əbülqazi mətni 152
5.1.2. Basatın Dəpəgözü öldürməsi haqqında Dəvadəri mətni 167
5.1.3. Qazan xanın Dağıstan tatarları üzərinə yürüşü
haqqında A.Oleari mətni 168
5.1.4. Bögdiz Əmənlə Yetim Qozan arasında qan düşmənçiliyi
haqqında Hafiz Dərviş Əli Cəngi mətni 169
5.1.5. Oğuznamələr əsasında yazılmış Bayburtlu Osman mətni 169
5.2. Şifahi ifadan yazıya alınmış oğuznamələr 171
5.2.1. Dədə Qorqud oğuznamələri 171
5.2.2. Topqapı Oğuznaməsi 194
5.2.3. “Hazihi-r-risaləti-min kəlimati Oğuznamə
əl-məşhur bi-Atalar sözü” 194
5.3. Tərtib üsulu ilə yaranmış mətnlər 195
5.3.1. Məhəmmədəli Oğuznaməsi 195
5.3.2. Şəcərələr 200
VI FƏSİL. OĞUZNAMƏ YARADICILIĞININ SON MƏRHƏLƏSİ..202
6.1. Etnosun dağılması və Oğuznamənin əsas funksiyalarını itirməsi 202
6.1.1. Türkmən etnik mühitində Oğuznamə 207
6.1.2. Qızılbaş mühitində Oğuznamə və müasir mətnlərdə
oğuzlar haqqında təsəvvürlər 215
6.1.3. Osmanlı mühitində Oğuznamə və müasir Anadolu mətnləri 222
NƏTİCƏ 235
ƏDƏBİYYAT 247
GİRİŞ
Mövzunun aktuallığı. Orta əsrlərdə yazıya alınmış Oğuznamə mətnləri üzə çıxarılıb nəşr olunandan bu yana Oğuznamə yaradıcılığı həmişə araşdırıcıların diqqət mərkəzində olmuş və orta əsrlərin bu nəhəng şifahi yaradıcılıq hadisəsi haqqında ciddi əsərlər yazılmışdır. Bu əsərlərdə Oğuznamə ilə bağlı bir çox məsələlər düzgün dəyərləndirilmiş və bu yöndə olan müəyyən fikirlər bu günə qədər öz əhəmiyyətini saxlamaqdadır. Bununla yanaşı, mövcud araşdırmalar müəyyən nöqsanlardan da azad deyil. Sözügedən nöqsanları aşağıdakı şəkildə sıralamaq mümkündür:
– Oğuznamə ilə Oğuznaməyə qədərki epik ənənə arasında əksər hallarda sədd qoyulmur. Bunun nəticəsində Oğuznamənin yaranış tarixi mistikləşdirilərək əzəli bir hadisə kimi təqdim olunur. Məsələyə belə münasibət, əsas etibarilə, oğuz tarixinə əzəli və hətta əbədi bir hadisə kimi yanaşma meyli ilə paralel şəkildə gedir və birinci ikincidən qaynaqlanır.
Oğuznaməni “milliləşdirmə” meyllərinin hesabına o, vahid folklor hadisəsi kimi götürülmür və ya həmin səbəbdən sözügedən şifahi yaradıcılıq hadisəsi bir xalqın “mülkünə çevrilir”. Birinci hal Azərbaycan, ikinci hal Türkmənistanda aparılan araşdırmalar üçün səciyyəvidir.
Xalq mədəniyyətinin başqa növləri kimi bədii yaradıcılıq da mənsub olduğu etnosun düşüncə tipinin ifadəsidir və yalnız bu müstəvidə izah olunur. Bu baxımdan Oğuznamənin yarandığı və yaşadığı etnik mühit haqqında yanlış təsəvvür qarşıya çıxan sualların izahına imkan vermir və yanlış nəticələrin ortaya çıxmasına səbəb olur.
– Oğuznamənin funksional xüsusiyyətləri və onunla sıx şəkildə bağlı olan epik semantikası diqqətdən kənarda qalır. Nəticədə Oğuznamənin epik mahiyyəti kölgədə qalır. Bu isə Oğuznamə ilə bağlı bir çox məsələlərin yanlış dəyərləndirilməsinə yol açır.
– Epik yaradıcılığın proses halında olması nəzərə alınmır. Ona görə də yazıya alınmış mətnə, onun əzəli və dəyişməz halı kimi baxılır. Mətnə bu şəkildə yazılı ədəbiyyat faktı kimi yanaşma meyllərinin hesabına bəzi araşdırmalarda epik yaradıcılıq hadisəsinin tarixi onun məhsulu olan mətnin yazıya alındığı tarixə əsasən müəyyənləşdirilir. Mətnin yazıya alındığı tarixin qədimləşdirilməsi meyli məhz buradan baş götürür. Belə araşdırmalarda, adətən, epik yaradıcılıq prosesi üzü köçürülən əlyazmalar silsiləsi, ozan yaradıcılığı katib (və ya müəllif) qələmi ilə əvəz olunur.
– Epik tarixə emprik tarix düşüncəsi ilə yanaşılır. Bu səbəbdən də epik tarix emprikləşdirilir.
– Oğuznamə mətnlərinin təhlili zamanı onların şifahi ənənədəki görkəmi, demək olar ki, nəzərə alınmır.
– Oğuznamənin poetik forması onun ifasından təcrid olunmuş şəkildə araşdırılır və s.
Sadaladığımız bu halların sırasını artırmaq da mümkündür. Ancaq filoloji aləmdə Oğuznamə haqqında aydın bir fikir olmadığını yuxarıda deyilənlərlə də anlamaq mümkündür. Beləliklə, “Oğuznamə nədir və özündə nəyi ehtiva edir?” sualının cavabı bu günə qədər açıq qalır. Bu araşdırmada qarşıya qoyulan problem də məhz bu ehtiyacdan yaranır.
Tədqiqatın obyekti və predmeti. Araşdırmanın obyekti orta əsrlərdə yazıya alınaraq bu günə gəlib çatmış Oğuznamə mətnləridir. Oğuznamənin süqutu nəticəsində təhrif olunmuş müasir mətnlər buraya da daxildir. Bununla yanaşı, qarşıya qoyulan problemə uyğun olaraq oğuzlar və türkmənlər haqqında tarixi qaynaqlar, eləcə də bu mövzuda yazılmış əsərlər də bu araşdırmanın obyekti sayıla bilər.
Oğuznamə epik yaradıcılıq hadisəsidir. O, tarixin müəyyən dövründə yaranmış, özünün epik ömrünü yaşamış və öz funksiyasını itirərək unudulmuşdur. Bu mənzərə Oğuznamənin yarandığı andan sona qədər proses halında olduğunu göstərir. Biz bu prosesi Oğuznamə yaradıcılığı adlandırırıq. Şifahi yaradıcılıq hadisəsinin proses halında olduğunu nəzərə alsaq, bu ad sözügedən epik yaradıcılıq hadisəsinin mahiyyətini tam mənası ilə ifadə edir. Müəllifin araşdırmaq istədiyi problem də elə bundan ibarətdir: yarandığı vaxtdan sona qədər Oğuznamə yaradıcılığı.
Məlum məsələdir ki, tarixi kontekst olmadan problemin öhdəsindən gəlmək mümkün deyil. Hər şeydən öncə, araşdırdığımız şifahi yaradıcılıq hadisəsinin həyat dövrü (başlanğıcdan sona qədər ömür yolu) yalnız onu yaradan xalqın tarixi kontekstində üzə çıxır. Bununla yanşı, hazırki işdə təkcə epik yaradıcılıq hadisəsinin gedişatı yox, həm də onun etnik tarix ilə əlaqəsi məsələsi qarşıya qoyulur.
Problemi öyrənmək üçün Oğuznaməni yaradan və yaşadan etnosun kimliyi haqqında aydın təsəvvür olmalıdır. Ancaq, məlum olduğu kimi, Oğuznamənin hansı xalqa məxsus olması fikri konkret araşdırmaya deyil, Oğuznamənin oğuzlardan bəhs edən məzmununa əsaslanır. Ona görə də müəllif problemin araşdırılmasına bu nöqtədən başlayır.
Oğuzlar haqqında dastanların yaranması və yaşaması səbəbi onun mənsub olduğu etnik mühitlə funksional əlaqələrinin öyrənilməsi ilə üzə çıxır. Bununla yanaşı, Oğuznamənin formalaşması prinsipləri və epik semantikası bu müstəvidə aydınlaşır.
Oğuznaməni yaradan və yüz illər boyu yaşadan ozan sənəti, Oğuznamənin ifası və poetik forması sözügedən epik yaradıcılıq hadisəsinin ayrılmaz hissəsidir. Bu üzdən hazırkı işdə deyilən məsələlər də araşdırmaya cəlb olunub.
Araşdırılan şifahi bədii yaradıcılıq hadisəsinin ifası və poetik forması haqqında biliklər onun şifahi ənənədəki görkəmi haqqında aydın təsəvvür yaradır. Bu isə orta əsrlərdə müxtəlif şəkildə yazıya alınmış Oğuznamə mətnlərinin şifahi ənənəyə münasibətdə təsnif və təhlil olunmasına imkan verir. Ona görə də bu araşdırma çərçivəsində Oğuznamə mətnləri təsnif olunur və onların mətn xüsusiyyətləri öyrənilir. Oğuznamə haqqında bir çox yanlış fikirlərin yazıya alınmış mətnlərin özündə nəyi ehtiva etməsi haqqında yanlış təsəvvürlərdən qaynaqlandığını nəzərə alsaq, bu məsələnin nə dərəcədə vacib olduğunu anlamaq olar.
Mövzunun öyrənilmə dərəcəsi: Oğuznamə və ya Oğuznamə ilə əlaqəli problemlərlə O. Ş. Gökyay, M.Ergin, F.Sümer, F.Köprülü, P.N.Boratov, V.V.Bartold, V.M.Jirmunski, A.N.Kononov, X.Koroğlu, H.Araslı, M.Təhmasib, M.Seyidov, Ş.Cəmşidov, T.Hacıyev, S.Əlizadə, R.Şükürova, K.Abdulla, K.Vəliyev, R.Bədəlov, M.Qasımlı, F.Bayat, N.Cəfərov, K.Hüseynoğlu, A.Hacıyev və s. kimi araşdırıcılar məşğul olmuşlar. Bu araşdırıcıların bir çoxunun əsərlərində Oğuznamə yaradıcılığının diaxron istiqamətdə gedişatı və onun tarixi hadisələrlə əlaqəsi, ozan sənəti, eləcə də oğuzlar haqqında dastanların ifası və poetik forması ilə bağlı dəyərli fikirlər söylənmişdir. Araşdırma boyu adıçəkilən müəlliflərin əsərlərinə müraciət olunmuş bu və ya başqa məsələ ilə bağlı fikirlərə münasibət bildirilmişdir.
Hazırkı araşdırmanın həm də tarix tərəfi mövcuddur. Məlum olduğu kimi, oğuzların və türkmanların həm etnik, həm də siyasi tarixi ilə dünyanın bir çox alimləri məşğul olmuşdur. Onların sırasında Z.Gökalp, F.Sümer, M.Köymen, İ.Kafesoğlu, Z.V.Toqan, M.Köprülü, V.V.Bartold, V.A.Qordlevski, C.П.Tolstov, D.E.Yeremeyev, S.T.Aqadjanov, A.Y.Yakubovski, L.N.Qumilyev, K.E.Bosvord, K.Kaen, E.K.S.Lembton, Z.Bünyadov, O.Əfəndiyev, R.Hüseynov və s. kimi tanınmış tarixçilər var. Hazırkı araşdırmanın meydana gəlməsində adı çəkilən və çəkilməyən alimlərin oğuz və türkman tarixi haqqında yazdığı əsərlərin müstəsna rolu var. Məhz bu əsərlərin sayəsində müəllif oğuz və türkman tarixinin mənzərəsini, eləcə də baş verən etnik və siyasi proseslərin xarakterini müşahidə etmək imkanı qazanmışdır. Dissertasiya işində sıx şəkildə bu müəlliflərin əsərlərinə müraciət olunur. Bununla belə, sözügedən araşdırmalarda oğuzlar və türkmanlar bir etnos olaraq diferensiallaşdırılmır. Onların səhifələrində gen-bol şəkildə qarşımıza çıxan sinonim səciyyəli “oğuz-türkmən”, “oğuzlar (türkmənlər)”, “oğuz və türkmən” kimi ifadələr bu münasibətdən doğur. M.Erözün dili ilə desək, araşdırıcılar “bu iki kəlməni” izah edərkən “müxtəlif fərziyyələr irəli sürsələr də, əsasda birləşirlər: oğuz və türkmən eyni türk şöbəsinin adıdır” (80, 17).
F.Köprülü məsələyə klassik münasibətin tərəfdarıdır. Müəllifə görə, oğuzların müsəlman olan hissəsi türkmən adlanmışdır (98, 183-184). Z.V.Toqan oğuzlarla türkmənləri oturaq – köçəri prinsipi ilə ayırır. Onun fikrinə görə, köçəri həyat tərzi keçirənlərə “oğuz” deyilir, türkmən isə “mədəni xalqlarla qonşu olaraq oturan və qismən əkinçiliklə məşğul olan yarımoturaq oğuzlar ilə karluq və xələclərə aid edilmişdir”. Bu iki etnonimin ifadə etdiyi anlamlardan söz açarkən nəyinsə yerində olmadığını hiss edən müəllif yazırdı: “Oğuz və türkmən kəlmələri iki eyni mənalı kəlmə kimi istifadə olunsa da, bunların başqa-başqa məfhumları ifadə etdiyini göstərən qeydlər də çoxdur. Hər halda türkmənlərə “oğuz” deyilmiş, ancaq həqiqi köçəri oğuzlara türkmən deyilməmişdir” (119, 196). Z.Gökalp ilk dəfə olaraq etnonimin türkman fonetik variantı ilə türkmən variantını fərqləndirir. Müəllifə görə, türkman Qaraxanlı dövləti dövründə islamı qəbul etmiş və hələ müsəlman olmayan şərq türkləri ilə mübarizə aparan bir ellər və qövmlər toplusu idi. Türkmənlər isə, ona görə, türkmanlar içərisində yaşayan və hələ də köçəri həyat keçirən oğuz elidir (81, 36-37). Müəllifin etnonimin türkman və türkmən variantlarını fərqləndirərək, bu variantların tarixən fərqli çalar daşıması haqqındakı fikri ilə razılaşmaq olmaz. Qaynaqlarda etnonimin hər iki variantı işlənir və onlar eyni etnosu ifadə edir. Diqqət etsək, görərik ki, müəllif etnonimin türkman variantına dini-siyasi, türkmən variantına isə etnik anlam verir və sonuncu anlamı ilə onu bir etnos olaraq oğuzlardan fərqləndirmir. İ.Kafesoğluna görə, sözügedən etnonim sırf siyasi anlam daşıyır. Müəllifə görə, göytürk termini kimi türkmən termini də siyasi anlam daşımış və karlukların güclü olduğu zamanlarda (XI əsrin yarısı) onlar tərəfindən istifadə olunmuşdur (80, 17). Etnologiya sahəsində yeni konsepsiyanın müəllifi olan L.Qumilyev türkmənlərin üstündən sükutla keçir. Müəllif bir araşdırmasında oğuzlarla türkmənləri eyniləşdirərək onları türkləşmiş arilər sayır (182, 266). Başqa bir araşdırmasında isə, “quzların bir-birinə düşmən olan iki etnosa: tork və türkmənə” parçalanmasından danışır (178, 202). O, rus letopislərində “tork” adı ilə qeyd olunan oğuzların etnosiyasi tarixindən bəhs etsə də, türkmənlər barəsində heç nə demir. Ardınca Səlcuqlu tarixindən bəhs edir (178, 229-231). Yəni türkmən etnik varlığı onların içərisindən çıxaraq dövlət qurmuş bir sülalənin adı ilə əvəz olunur və bu yolla sözügedən etnos pərdə arxasında qalır. Bir superetnos olaraq türkmənlərin pərdə arxasında qalmasının başqa bir şəkli onun Türkmənistan türkmənləri ilə eyniləşdirilməsi şəklində baş verir. Belə araşdırmalarda Türkmənistan türkmənləri bir etnos olaraq oğuzlardan fərqləndirilsə də, böyük türkmənlərə bərabər tutulur və bu, türkmənlər haqqında tarixi materialın Türkmənistan türkmənlərinin etnogenezinin öyrənilməsinə sərf olunması hesabına baş verir (128, 12-24; 314, 48-54;). Orta Asiyadan İrana, Azərbaycana, Ərəbistana, Anadoluya köç edən türkmənlərin Türkmənistan türkmənlərinin etnik qəlpəsi sayılması da buradan doğur. Ən yaxşı halda köç edənlər yerləşdiyi ərazinin adı ilə milliləşdirilir (131, 127-128).
Məsələnin təsvir olunan şəkillərdə yozumu, irəlidə görəcəyimiz kimi, yanlışdır və qarşıya çıxan bir çox sualları cavabsız qoyur. Bu üzdən də problemin yenidən nəzərdən keçirilməsinə ehtiyac yaranır.
Tədqiqatın məqsəd və vəzifələri. Araşdırmanın əsas məqsədi Oğuznamə yaradıcılığının – epik yaradıcılıq prosesinin öyrənilməsindən ibarətdir. Bununla yanaşı, burada epik yaradıcılıq prosesinin tarixində baş verən mühüm hadisələrin tarixi kontekstdə izahı da araşdırmanın əsas məqsədi sayılır. Buna nail olmaq üçün araşdırıcı aşağıdakı vəzifələri yerinə yeriməyə çalışmışdır.
– Oğuznaməni yaradan xalqın etnik ünvanının müəyyənləşdirilməsi və bu xalqın tarixində baş verən etnik proseslərin aşkarlanması.
– Oğuznamə ilə onun mənsub olduğu etnik mühit arasında funksional əlaqələrin üzə çıxarılması və onun epik semantikasının öyrənilməsi.
– Oğuznamənin Oğuznaməyə qədərki epik ənənəyə münasibətinin araşdırılması.
– Oğuzmanə yaracılığının başlanğıc tarixinin müəyyənləşdirilməsi və formalaşması prosesinin öyrənilməsi.
– Oğuznamə yaradıcılığının tarixində baş verən mühüm hadisələr və onların etnik proseslərlə əlaqəsinin üzə çıxarılması.
– Epik yaradıcılıq hadisəsi olaraq Oğuznamənin süqutunu şərtləndirən amillərin üzə çıxarılması və bu müstəvidə Oğuznamə yaradıcılığının süqutu tarixinin aşkar olunması.
– Oğuznamə yaradıcılığının süqutu prosesinin izlənməsi.
– Oğuznaməni yaradan və yaşadan ozan sənətinin özünəməxsus və tipoloji xüsusiyyətlərinin ümumiləşdirlməsi.
– Oğuznamənin ifa xüsusiyyətlərinin öyrənilməsi.
– Oğuznamənin poetik forması haqqında fikir və mülahizələrin ümumiləşdiriləməsi.
– Orta əsrlərdə yazıya alınmış Oğuznamə mətnlərinin təsnifi və mətn xüsusiyyətlərinin təhlili.
Tədqiqat metodu: Araşdırma işi metod baxımından, əsas etibarilə, L.N.Qumilyevin müxtəlif əsərlərində ifadə olunan etnos haqqında nəzəri fikir və mülahizələrinə əsaslanır (176; 177; 178; 182; 179; 181; 180; 184; 185; 186). Bu işdə L.N.Qumilyev etnologiyasından, birinci növbədə, orta əsrlərdə baş verən etnik proseslərin təhlili zamanı istifadə olunur və onların xarakteri müəyyənləşdirilir. Oğuznamə yaradıcılığının xarakteri də bu müstəvidə üzə çıxır. Oğuznamə yarandığı və içərisində yaşadığı etnosun sosial və siyasi institutlarına o dərəcədə bağlı idi ki, o, mənsub olduğu etnosla eyni taleyi bölüşdü. Yəni onunla birgə doğuldu, birgə yaşadı, birgə də tarixə qovuşdu. “Yaranışdan yox olmasına qədər etnosun dayanış prosesi” etnogenez adlanırsa (178, 15), yarandığı andan sona qədər onunla birgə yaşayan epik yaradıcılıq prosesini müəllif eposogenez prosesi adlandırır və eposogenez prosesini etnogenez prosesi kontekstində öyrənir.
Tədqiqat işində Oğuznamə yaradıclığı etnik tarix kontekstində öyrənildiyi üçün araşdırma üsulu olaraq funksional istiqamət seçilir. Bu baxımdan funksional məktəbin əsasını qoyan B.Malinovskinin araşdırmaları müəllifə yardımçı olmuşdur (239).
Tədqiqatın elmi yeniliyi. Araşdırma başlanğıc tarixindən bu günədək Oğuznamə yaradıcılığının dinamikasının öyrənilməsinə həsr olunmuş ilk elmi iş olaraq bir çox elmi yenilikləri özündə ehtiva edir. Bu yeniliklər aşağıdakı şəkildə sıralanır:
– Epik yaradıcılıqla onun mənsub olduğu etnik mühitin qarşılıqlı əlaqəsi, eləcə də başlanğıcdan sona qədər bu əlaqələrin gedişatı və birincinin ikincidən asılılıq dərəcəsi ilk dəfə olaraq bu araşdırmada öyrənilmişdir.
– Oğuznamənin mənsub olduğu etnosun ünvanı üzə çıxarılmışdır.
– Oğuznamə ilə onun etnik mühiti arasında qarşılıqlı funksional əlaqələr və bu epik yaradıcılıq hadisəsinin semantikası öyrənilmişdir.
– Oğuznamə ilə Oğuznaməyə qədərki epik ənənənin əlaqəsi və hüdudlarının öyrənilməsinə cəhd göstərilmiş və bu iki müxtəlif hadisənin qarışdırılması hallarına münasibət bildirilmişdir.
– Oğuznamənin mənsub olduğu etnosun tarixi kontekstində Oğuznamə yaradıcılığının başlanğıc tarixi müəyyənləşdirilmişdir.
– Oğuznamə yaradıcılığının tarixində baş verən mühüm hadisələr və onların etnik tarixdə baş verən proseslərlə əlaqəsi sistemli şəkildə araşdırılmışdır.
– Oğuznamə yaradıcılığının sonunu gətirən amilin etnik tarixdə baş verən mühüm hadisə ilə əlaqəsi öyrənilmişdir.
Epik söyləyici tipi olan ozan sənətinin xüsusiyyətləri sistemli şəkildə tədqiq olunmuş, Oğuznamənin ifası və poetik forması haqqında yeni fikirlər söylənmişdir.
İlk dəfə olaraq Oğuznamə mətnləri təsnif olunmuş və geniş şəkildə tədqiq olunmuşdur.
Tədqiqatın nəzəri-təcrübi əhəmiyyəti. Araşdırmada etnik tariximizə uyğun şəkildə epik yaradıcılıq tariximizin bir dövrü öyrənilmişdir. Dissretasiya işinin nəticələri başqa folklor janrlarının da bu müstəvidən öyrənilməsini tələb edir. Yalnız belə araşdırmalar sayəsində folklor tariximizin mənzərəsi ortaya çıxa bilər. Bununla yanaşı, bu araşdırmanın nəticələri köhnə epik ənənənin yeniyə münasibəti (və yaxud da əksinə) ilə bağlı bir çox problemləri üzə çıxarır və onların öyrənilməsi zərurətini ortaya qoyur.
Araşdırmada aparılan etnoloji təhlillər orta əsrlər tariximizin etnik mənzərəsini ortaya qoyur və bu dövrdə baş verən siyasi hadisələrin coğrafi baxımdan deyil, etnik müstəvidən dəyərləndirilməsi zəruriyyətini ortaya qoyur. Bundan savayı, araşdırmanın nəticələri dil tarixinə də işıq tutur və oğuz dili və ya oğuz dilləri anlayışının yenidən nəzərdən keçirilməsini tələb edir.
Ən nəhayət, bu araşdırmanın nəticələri nəinki folklor tariximizin dövrləşdirilməsinə, habelə orta əsrlər ədəbiyyatımızın etnik baxımdan təsnifinə imkan yaradır.
Dissertasiyanın aprobasiyası: Dissertasiya Folklor İnstitutunun “Türk xalqları folkloru” şöbəsində hazırlanmışdır. Dissertasiyanın əsas məzmunu AAK-ın tələblərinə uyğun olaraq qəbul edilmiş elmi məcmuələrdə, konfrans materiallarında, xarici elmi jurnallarda çap olunan məqalə və tezislərdə öz əksini tapmışdır. Bununla yanaşı, dissretasiya monoqrafiya kimi kütləvi tirajla nəşr olunub oxuculara və mütəxəssislərə təqdim edilmişdir.
Dissretasiyanın qurluşu: Dissertasiya işi giriş, altı fəsil və istifadə olunmuş ədəbiyyat siyahısındans ibarətdir.
I FƏSİL
OĞUZNAMƏNİN ETNİK AUDİTORİYASI
1.1. Oğuznamənin mühiti məsələsi. Qarşıya qoyduğumuz problem adi halda Oğuznamənin yarandığı və yaşadığı etnik mühitlə funksional əlaqələrinin öyrənilməsi ilə başlamalı idi. Ancaq biz bu məsələni araşdırmazdan öncə bu etnik mühitin ünvanını öyrənmək məcburiyyətindəyik. Məsələyə toxunmazdan öncə onu deyək ki, “Oğuznamələr hansı etnik mühitdə yaşayıb?” sualı bu günə qədər ayrıca problem olaraq qarşıya qoyulmayıb. Araşdırıcılar bu məsələyə dolayısilə münasibət bildirərək oğuzlardan bəhs edən məzmununa görə onları oğuz dastanları kimi qəbul ediblər. Oğuznamənin etnik mənsubiyyəti barədə əsas fikir də elə bundan ibarətdir. Oğuznamə barədə araşdırmalarda tez-tez qarşılaşdığımız “oğuz qəhrəmanlıq dastanları”, “oğuz dastanı”, “oğuz eposu” və s. kimi ifadələr bu görüşdən irəli gəlir. Ancaq dastanın məzmunu onun etnik mənsubiyyətini müəyyənləşdirmək üçün kifayət deyil. Bunun üçün onun hansı etnik mühitdə yaşaması və bu etnik mühitlə funksional əlaqələri öyrənilməlidir. Onların öyrənilməsi özü-özlüyündə bizə Oğuznaməni yaradan xalqın ünvanını da göstərəcək. Beləliklə, Oğuznamə hansı etnik mühitdə yaşayırdı?
Oğuznamələrdə vəsf olunan epik dünya, yəni Oğuz eli ozanın ifa zamanı işlətdiyi “ol zəman”, “oğuz zəmanı” formulları ilə tarixi keçmişə aparılır: “Oğuz zəmanında bir yigit ki, evlənsə, ox atardı. Oxı yerdə düşsə, anda gərdək dikərdi” (41, 57); “Oğuz zəmanında Qanlı Qoca, derlərdi, bir gürbüz ər vardı” (41, 85); “Ol zəmanda bəglərin alqışı alqış, qarğışı qarğış idi” (41, 52); “Ol zəmanda bir oğlan baş kəsməsə, qan dökməsə, ad qomazlardı” (41, 53) və s. Bəzi Dədə Qorqud oğuznamələrinin sonunda (yumlamadan öncə) vəsf olunan qəhrəmanların dünyadan köçməsini ifadə edən formul səciyyəli aşağıdakı parçalar da eyni hadisənin təzahürüdür:
Anlar dəxi bu dünyaya gəldi, keçdi,
Karvan kibi qondu, köçdü.
Anları dəxi əcəl aldı, yer gizlədi,
Fani dünya yenə qaldı (41, 41).
Yaxud da:
İmdü qanı dedigim bəg ərənlər?!
Dünya mənim deyənlər!
Əcəl aldı, yer gizlədi;
Fani dünya kimə qaldı?
Gəlimli-gedimli dünya,
Axirət-son ucu ölümlü dünya (41, 78).
Oğuznamələrdə vəsf olunan epik dünyanın “ol zəmanda”, yaxud “oğuz zəmanı” formulları ilə tarixi keçmiş kimi təqdim olunması göstərir ki, ifaçı ozan oğuzlar haqqında dastanları başqa bir etnik mühitdə ifa edir. Epik hadisələrin baş verdiyi zamanın “ol zəmanda”, eləcə də “oğuz zəmanı” şəklində Oğuznamənin ifa olunduğu zamandan fərqləndirilməsi başqa cür düşünməyə imkan vermir. Məsələyə diqqət yetirən V.M.Jirmunski onu özünəməxsus şəkildə dəyərləndirərək “dastanların xalqın tarixi keçmişini əks etdirdiyini söyləyir” (196, 526). Məsələ də elə bundan ibarətdir: Oğuznamə “xalqın tarixi keçmişini əks etdirir”. Ancaq bu “tarixi keçmiş”də Oğuz elindən bəhs olunsa da, o, oğuzların tarixi keçmişi deyil, oğuzlar haqqında dastanlara qulaq asan etnik auditoriyanın tarixi keçmişidir. V.M. Jirmunski bu etnik auditoriyanı müəyyənləşdirməyə çalışarkən qazax dastanlarındakı “noqaylıların” qazax xalqına münasibətini oğuznamələrdə vəsf olunan “oğuz zəmanı”nın türkmənlərə və azərbaycanlılara münasibəti ilə eyniləşdirir (196, 515). Belə bir qarşılaşdırma apararkən müəllif unudur ki, bu gün də qazax xalqı arasında yaşayan noqay bahadırları haqqında dastanlardan fərqli olaraq, oğuzlar haqqında dastanlar nə türkmən, nə də azərbaycanlılar arasında yaşamır. Deməli, oğuzlar haqqında dastanlar noqaylar haqqında dastanlara münasibətdə epik formasiyanın daha qədim mərhələsinə aiddir. Bu mərhələni yaradan xalqın oğuzlar olması və ya bu dastanların oğuzlar arasında yaşaması ehtimalı Oğuznamənin Oğuz elini tarixi keçmiş kimi təqdim etməsi ilə inkar olunur.
Qeyd edək ki, məsələnin bu hala gəlməsi oğuz tarixinə münasibətdən qaynaqlanır. Nəticədə oğuzlar orta əsrlər boyu yaşayan xalq kimi tanıdılır və Oğuznamənin Oğuz elini “tarixi keçmiş” kimi təqdim etməsi tarixi araşdırmalar kontekstində özünə yer tapmır. Xoşbəxtlikdən, etnik tarixə başlanğıcı və sonu olan bir proses kimi yanaşan L.N.Qumilyev etnologiyası da var və biz onun etnos haqqında olan nəzəri görüşlərinə söykənib oğuzların etnik tarixini yenidən dəyərləndirəcəyik. Burada bir daha xatırlatmaq istəyirik ki, bu araşdırmada etnik tarix kontekst rolu oynayır. Ancaq oğuzların tarixi haqqında biliklərin hazırkı səviyyəsi bizi bu məsələni yenidən nəzərdən keçirməyə vadar edir. Bu halda etnik tarix özü-özlüyündə araşdırmanın predmetinə çevrilir. Ancaq unutmayaq, oğuz-türkmən probleminin öyrənilməsi Oğuznamənin etnik mühitini üzə çıxarmaq ehtiyacından yaranır. Oğuznamə yaradıcılığının onun mənsub olduğu etnosun tarixi kontekstində öyrəniləcəyini nəzərə alsaq, məsələnin nə qədər vacib olduğunu anlamaq olar.
L.N.Qumilyevin etnologiya ilə bağlı araşdırmaları etnogenez anlayışına etnik şüurun üzə çıxması ilə başa çatan proses kimi yanaşan ənənəvi görüşü dəyişdirdi. Müəllifə görə, etnos tarixi zaman ərzində müəyyən coğrafiyada yaranır. Öz ömrünü yaşayır və etnik sistemin qocalaraq sıradan çıxması hesabına parçalanaraq məhv olur. Bu müstəvidə etnogenez anlayışı yeni məzmun qazanır: “Mənim anladığım etnogenez yaranışından yox olmasına qədər etnosun dayanış prosesidir” (178, 10). Ancaq “...etnosun sonu onun üzvlərinin fiziki məhvi deyil, yalnız etnik sistemin dağılması, ənənənin unudulması və salamat qalmaq istəyən fərdlərin başqa etnosistemlərə daxil olma mümkünlüyü deməkdir” (178, 185). L.N.Qumilyevin xülasəsini verdiyimiz etnos nəzəriyyəsinə əsaslanaraq məsələyə münasibəti dəyişmək mümkündür. Problemin izahına oğuzların etnik tarixindən başlamaq məcburiyyətindəyik. Görək, etnik anlamı ilə oğuzlar kim idi? Bunların etnik tarixi hardan başlayır və hansı dövrə qədər davam edir?
Dostları ilə paylaş: |