AZ
ƏRBAYCAN RESPUBLİ KASI
T
ƏHSİ L NAZİ RLİ Yİ
G
ƏNCƏ DÖVLƏ T UNİ VERSİ TETİ
Abbas S
əmədov
Filologiya v
ə pedaqoji elmləri doktoru, professor
F
İLOLOGİYA ELMLƏRİ DOKTORU,
PROFESSOR SƏDNİK PAŞA
PİRSULTANLININ
ELMİ-NƏZƏRİ İDEYASI
G
əncə Dövlət Universitetinin Elmi
Şurasının 30 may 2012-ci il tarixli
q
ərarı ilə nəşr olunur
Bakı, “Azərnəşr”- 2012
2
Elmi redaktor:
Qara Namazov,
Bakı Dövlət Universitetinin Mir
C
əlal Paşayev adına Azərbaycan
ədəbiyyatı kafedrasının müdiri,
filologiya elml
əri doktoru, professor.
R
əyçi: Sadıq Şükürov,
Filologiya elml
əri doktoru,
G
əncə Dövlət Universitetinin
professoru.
Professor Abbas S
ə
m
ə
dov
Filologiya elml
ə
ri doktoru, professor
S
ədnik Paşa Pirsultanlının
elmi-n
ə
z
əri ideyası.
Az
ərbaycan ədəbiyyatı tarixində görkəmli folklorşünas alim, iste-
dadlı şair, məsuliyyətli publisist, mahir pedaqoq, əməkdar müəllim, əmək
v
eteranı, qabaqcıl təhsil işçisi, filologiya elmləri doktoru, professor
S
ədnik Paşa Pirsultanlı yetmişdən artıq kitabın, dərsliyin, dərs vəsaitinin,
üç yüzd
ən artıq elmi və metodik məqalənin müəllifidir. Professor Sədnik
Paşa Pirsultanlının ədəbi irsində elmi-nəzəri ideyası çox zəngin və təlim-
t
ərbiyəvi mahiyyətli, yüksək əxlaqi keyfiyyətlidir.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlının elmi-nəzəri ideyası ümum-
milli liderimiz Heyd
ər Əliyevin Azərbaycançılıq
ideyasından bəhrə-
l
ənmiş, onun əsasında formalaşıb inkişaf etmiş və bu kitab vasitə-
sil
ə oxuculara hədiyyə verilir və müəllifə parlaq uğurlar qazan-
dırılır.
EL03 0032 Qrifli n
əşr
032.06.06.2012
3
ÖN SÖZ
Az
ərbaycan xalqının bədii söz sənəti onun
tarixi q
ədər qədimdir. Azərbaycan şifahi xalq
yaradıcılığı, Azərbaycan folkloru Azərbaycan
xalqının, Azərbaycan dilinin yarandığı gündən
meydana g
əlmiş, yüzilliklər boyu nəsildən-nəsilə
keç
ərək inkişaf etmiş, zənginləşmiş, müasir
müst
əqil dövrümüzə gəlib çatmışdır.
Az
ərbaycan xalqı istək və arzularını şifahi
yaradıcılığında, yəni folklorunda bildirmiş,
poetik şəkildə ifadə etmişdir.
“Folklor” istilahını 1846-cı ildə ingilis
tarixçisi Vilyam Toms işlətmiş və mərasim nəğ-
m
ələrini toplayıb nəşr etdirməyin əhəmiyyətini
göst
ərmişdir. “Folklor” sözünün hərfi mənası
xalq biliyi, xalq hikm
əti deməkdir.
Ümummilli liderimiz Heyd
ər Əliyev şifahi
xalq
ədəbiyyatını Azərbaycan xalqının milli ədə-
biyyatının əsas və ayrılmaz tərkib hissəsi, həm də
ədəbiyyatın başlanğıcı adlandırır.
Az
ərbaycan xalqının şifahi xalq ədəbiyyatı,
folkloru xalqın danışıq dilinin incəliklərini poetik
şəkildə ifadə edən zəngin xəzinədir. Şifahi xalq
yaradıcılığı, folklor söz sənətinin başlanğıcıdır,
xalqın hafizəsində yaşayan misilsiz dəryadır.
4
Ulu önd
ərimiz Heydər Əliyev qədim və
z
əngin tarixə malik Azərbaycan xalqını yaşadan
v
ə müasir dövrümüzə gətirib çıxardan ədəbiyyatı
yüks
ək qiymətləndirir və deyir:
“Çox
əsrlik tariximizdə xalqımızı yaşadan,
qoruyan v
ə bugünkü günlərə gətirib çıxaran
amill
ərdən biri, ola bilər ki, ən əsası bizim
m
ədəniyyətimiz, ədəbiyyatımız, deməli, şairləri-
miz, yazıçılarımızdır.
Az
ərbaycan xalqı tarix boyu insan həyatının
bütün sah
ələrində öz istedadını, biliyini, bacarı-
ğını göstərmiş, elmi ixtiraları, qəhrəmanlıq
nümun
ələri, böyük tarixi-memarlıq abidələri və
b
ədii əsərləri, musiqisi ilə parlaq səhifələr yaz-
mışdır. Bunların arasında şairlərimizin, yazıçı-
larımızın xidməti və tariximizin yaranmasında,
saxlanmasında onların əsərlərinin qiyməti çox
böyükdür”.
Tarixi m
ənbələr aydın göstərir və təsdiq edir
ki, Az
ərbaycan xalqı fitrətən şair xalq olmuş,
müq
əddəs ana laylasından başlamış şeirlə qida-
lanmış, şifahi poeziya Azərbaycan xalqı üçün
gün
əş, hava və su qədər zəruri olmuşdur.
Az
ərbaycan xalqına şifahi xalq yaradıcılığı,
folklor (xalq biliyi, xalq hikm
əti) həmişə əsas
qüvv
ə vermiş, onun qəlbini pərvazlandırmış, ona
parlaq inam v
ə ümid vermişdir. Azərbaycan tor-
5
pa
ğının barı şeirlə, musiqi ilə toplanır. Zəh-
m
ətkeşlərin əməyini şeir, nəğmə yüngülləşdirir,
ona şərəfli təkan verir. Azərbaycan folkloru
ideya m
əzmunu, ictimai əhəmiyyəti, təlim-
t
ərbiyəvi və bədii-estetik mahiyyəti ilə gənc
n
əslə yüksək əxlaqi keyfiyyətlər aşılayır.
Ulu önd
ərimiz Heydər Əliyev Azərbaycan
xalqının qədim dövrdən ədəbiyyata dərin məhəb-
b
ət bəslədiyini, onu öyrəndiyini yüksək qiymət-
l
əndirmiş və yazmışdır:
“Bizim xalqımız ən qədim zamanlardan
ədəbiyyatla, ədəbiyyat nümunələri ilə tanınıbdır.
Xalqımızın tarixində ədəbiyyat qədim dövrlərdən
öz yerini tutubdur v
ə inkişafında çox böyük rol
oynayıbdır”.
M
əlumdur ki, dahiləri, tarixi şəxsiyyətləri
dövr, zaman yetişdirir. Heydər Əliyev ümum-
b
əşəri duyğulara sədaqətlə xidmət edən, parlaq
düha, yetkin kamal, d
ərin zəka sahibidir, əvəzsiz,
t
əkrarolunmaz tarixi şəxsiyyətdir, dünya şöhrətli
siyas
ətçidir.
B
əşəriyyət tarixində Heydər Əliyev ucalığı
v
ə parlaq zirvəsi ona ümumxalq məhəbbəti
qazandırmış, onun bəşər nəslinin zinəti, böyük
nailiyy
əti və qızıl fondu olduğunu təsdiqləmişdir.
Görk
əmli folklorşünas, filologiya elmlər
doktoru, professor S
ədnik Paşa Pirsultanlı elmi-
6
n
əzəri ideyasında həmişəyaşar, dahi Heydər
Əliyevin zəngin azərbaycançılıq ideyasından
b
əhrələnmiş, ondan ilham almış, dərin məzmunlu
v
ə parlaq ideyalı əsərlər yazıb oxuculara hədiyyə
vermişdir.
Polşa prezidenti Aleksandr Kvas Nevski
demişdir: “Heydər Əliyev müstəqil Azərbaycan
dövl
ətinin rəhbəri olmaqla yanaşı, həm də zəma-
n
əmizin görkəmli liderlərindən biridir”.
Türkiy
ə Böyük Millət Məclisinin millət
v
əkili Aysel Köksoy iftixarla yazmışdır: “Türki-
y
əlilərin Atatürk kimi lideri vardır, azərbay-
canlılar da xoşbəxtdirlər ki, onlar Heydər Əliyev
kimi bir liderin
ətrafında sıx birləşmişlər. Məhz
buna gör
ə də həm türkiyəlilər, həm də azər-
baycanlılar öz talelərinə minnətdar olma-
lıdırlar”.
Az
ərbaycan xalqının ulu öndəri Heydər
Əliyevin fikir dünyası Azərbaycan xalqının bu
günün
ə, sabahına aydın yol göstərən mayaq
olduğuna görə professor Sədnik Paşa Pirsultanlı
ondan öyr
ənməyi, ilham almağı və gözəl sənət
incil
əri yaratmağı özünə şərəf bilmiş, bu yolda
parlaq uğurlar qazanmışdır.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlının yazıb
çap etdirdiyi yetmişdən artıq kitabı ulu öndərimiz
Heyd
ər Əliyev dünyasının şərəfli və səmərəli
7
t
əsirinin bəhrəsidir. Görkəmli şair Əli Tudə on
iki b
ənddən ibarət “Azərbaycan” adlı qoşma-
sında Azərbaycanı poetik dillə tərənnüm edir və
yazır: “Azərbaycan bir qaladır”, “Azərbaycan bir
anadır, süfrədir, ocaqdır, xalıdır, zəmidir, dəniz-
dir, gülşəndir, nəğmədir, dastandır, dünyadır”:
Az
ərbaycan bir anadır,
H
ər övladı bir qürur.
Alovların içində də,
Uğur qazanmış, uğur!
Az
ərbaycan bir ocaqdır,
H
ər alovu bir bayraq.
Hüsnün
ə əl uzadanı,
Yandırıb yaxır ancaq!
Görk
əmli folklorşünas, fitri istedadlı şair,
m
əsuliyyətli jurnalist, görkəmli maarif xadimi,
mahir pedaqoq, filologiya elml
ər doktoru, pro-
fessor S
ədnik Paşa Pirsultanlı humanist, vətən-
p
ərvər, əməksevər, tələbkar, qayğıkeş, vətən və
xalq eşqi ilə folklor toplayan, tədqiqat əsərləri,
monoqrafiyalar, d
ərsliklər, dərs vəsaitləri yazıb
çap etdir
ən müdrik tarixi şəxsiyyətdir.
Görk
əmli alim, mahir pedaqoq, şair, iste-
dadlı folklorşünas, professor Sədnik Paşa Pirsul-
8
tanlı (Paşayev Sədnik Xəlil oğlu) 1929-cu ildə
Daşkəsən rayonunun Qazaxyolçular kəndində
anadan olmuşdur.
S
ədnik Paşa Pirsultanlının nəslinin ilk mən-
şəyi Gəncədən başqa, Türkiyənin Sivası, Güney
Az
ərbaycanın Pirsultan kəndi və Qazax rayo-
nunun Kosalar k
əndi ilə sıx əlaqəlidir.
S
ədnik Paşa Pirsultanlı Dəstəfur internat
m
əktəbini 1949-cu ildə qurtarıb, 1950-ci ildə
G
əncə Dövlət Universitetinin Azərbaycan dili və
ədəbiyyatı fakültəsinə qəbul olub, 1954-cü ildə
fakült
əni yüksək qiymətlərlə bitirmiş, institutun
elmi şurası asbiranturaya daxil olmaq üçün
t
əqdimat vermişdir.
S
ədnik Paşa Pirsultanlı 1955-ci ildən 1970-
ci il
ə qədər Daşkəsən rayonunda “Yeni Daş-
k
əsən”, Goranboy rayonunda (rayonlararası)
“Mübariz”, K
əlbəcər rayonunda “Yenilik” adlı
q
əzetlərin redaktoru, “Kirovabad kommunisti”
q
əzetində isə məsul katib vəzifəsində səmərəli
işləmiş, həmişə mükafatlandırılmışdır.
S
ədnik Paşa Pirsultanlı rayon qəzetlərinin
redaktoru v
əzifəsində işləməklə kifayətlənmə-
miş, həmişə arxivlərdə, Əlyazmaları İnstitutunda,
dövl
ət və şəxsi kitabxanalarda çox səmərəli ax-
tarışlar aparmış, elmi-nəzəri və pedaqoji-metodik
9
materialları toplamış, tədqiqat əsərləri yazmaq
üçün hazırlamışdır.
S
ədnik Paşa Pirsultanlının bu materialları
toplamaqda
əsas məqsədi dissertasiya yazmaq,
professor s
əviyyəsinə yüksəlmək olmuşdur.
Xoşbəxtlikdən səmərəli tədqiqatçı və məsu-
liyy
ətli publisist Sədnik Paşa Pirsultanlı bu mü-
q
əddəs arzusuna çatmış, filologiya elmləri
doktoru, professor s
əviyyəsinə yüksəlmiş, faydalı
elmi-t
ədqiqat əsərləri yazıb çap etdirmiş, oxu-
cuların mütaliəsinə verib parlaq uğurlar qazan-
mış, yalnız Azərbaycanda deyil, Türk dünyasın-
da, Yaxın və Orta Şərqdə görkəmli folklorşünas
alim kimi tanınmış, sevilmiş, dərin hörmət
qazan
mışdır.
S
ədnik Paşa Pirsultanlı 1970-ci ildən Gəncə
Dövl
ət Universitetində pedaqoji fəaliyyətə başla-
mışdır. Hazırda universitetin professorudur.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlı Azərbay-
can Jurnalistl
ər Birliyinin (1960), Aşıqlar Bir-
liyinin (1989), Yazıçılar Birliyinin (2004), Yeni
Az
ərbaycan Partiyasının (2003) üzvüdür.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlı yüzlərlə
elmi-n
əzəri, pedaqoji-metodik məqalənin və
yetmiş kitabın müəllifidir.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlı “Əmək ve-
te
ranı” (1988), “Əməkdar mədəniyyət işçisi”
10
(1992), “Qabaqcıl təhsil işçisi” (2007), “Əmək-
dar mü
əllim” adına layiq görülmüş, “Tərəqqi”
medalı ilə təltif edilmişdir.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlı “Yurddan
s
əslər” jurnalının və “Xalq ozanı” qəzetinin təsis-
çisi v
ə redaktorudur.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlı humanist,
v
ətənpərvər, əməksevər, tələbkar və qayğıkeş,
müdrik v
ə gözəl insandır. Onun “Vətəndi” və
“V
ətənimə dəyməsin” adlı poetik kəlamları fikri-
mizi t
əsdiqləyir. Buna görə də hər iki şeiri
oxucuların mütaliəsinə veririk:
V
ətəndi
Bir çiç
ək də vətəndi,
Bir l
əçək də vətəndi,
Bir budaq da v
ətəndi,
Bir yarpaq da v
ətəndi.
Bir topa gül v
ətəndi,
Bir yuva da v
ətəndi,
Bir koma da v
ətəndi.
***
Qurban olum,
Bir yanı Dərbənd vətənə.
11
Qurban olum,
Bir yanı qürbət vətənə.
Qurban olum,
T
əbrizimə, Göyçəmə,
Q
əlbim büründü qəmə,
Bir q
əmim də vətəndi,
Ür
əyim də vətəndi.
V
ətənimə dəyməsin
Düşmənin mərmisi,
güll
əsi,
Qoy m
ənə dəysin,
V
ətənimə dəyməsin.
Analar
S
ədnik adlı oğulu,
bir d
ə doğar.
V
ətəni
heç k
əs doğa bilməz.
V
ətənim
salamat olsa,
özümün olsa,
heç k
əs məni
12
boğa bilməz.
Əsil türkəm,
əcdadım doğulan yerdi
m
ənim Vətənim.
Tör
əmə türk olsaydım,
harda olsa yaşardım,
V
ətəndən uzaqlaşardım.
Yox, yox,
birc
ə günüm
V
ətənsiz olmasın.
Ancaq bu torpağın Günəşi
m
əni qızdırar,
m
əni yaşadar,
m
əni mənə oxşadar.
Analar
S
ədnik adlı oğlu,
Bir d
ə doğar,
V
ətəni
heç k
əs doğa bilməz.
“Filologiya elml
əri doktoru, professor
S
ədnik Paşa Pirsultanlının elmi-nəzəri ideyası”
kitabı on dörd fəsildən ibarət, tarixilik, elmilik,
müasirlik, pedaqoji v
ə metodik prinsiplər əsa-
sında yazılmış, ümummilli liderimiz Heydər
13
Əliyevin Azərbaycançılıq ideyası rəhbər tutul-
m
uş, ondan səmərəli istifadə olunmuşdur.
Bu monoqrafiyada filologiya elml
əri dok-
toru, professor S
ədnik Paşa Pirsultanlının gör-
k
əmli və əməksevər folklorşünas tədqiqatçı ol-
duğu, zəngin Azərbaycan folklorunu çox diqqətlə
araşdırdığı və yetmişdən artıq kitab yazıb çap
etdirdiyi v
ə oxuculara ərməğan verib parlaq
uğurlar qazandığı göstərilir.
Şübhəsiz ki, görkəmli folklorşünas alimin
z
əngin yaradıcılıq yolunu, xüsusilə elmi-nəzəri
az
ərbaycançılıq ideyasını bir monoqrafiyada
ətraflı təhlil etmək mümkün deyildir.
Ola bil
ər ki, ilk təşəbbüs olan bu kitabda
mü
əyyən çatışmayan cəhətlər olsun. Buna görə
d
ə oxuculara dərin minnətdarlığımızı bildirir,
onlara uzun ömür, şərəfli fəaliyyətlərində parlaq
uğurlar arzulayırıq ki, ədəbi-tənqidi qeydlərini,
arzu v
ə istəklərini bizə yazsınlar, bizdən kömək-
l
ərini qətiyyən əsirgəməsinlər.
14
I FƏSİL
Filologiya elml
əri doktoru,
professor S
ədnik Paşa
Pirsultanlının
elmi-n
əzəri ideyası
M
ənalı ömrünün qırx ildən artıq müddətini
Az
ərbaycan folklorunun toplanması, nəşri və təd-
qiqi probleml
ərinə həsr etmiş professor Sədnik
Paşayev Türk dünyasının çox gözəl tanıdığı və
s
əmimi hörmət bəslədiyi görkəmli folklorşünas
alimdir.
Az
ərbaycan folklorşünaslığında əsatir və
əfsanələrin bir küll halında toplanması, nəşri və
t
ədqiqi sahəsində, həm də Azərbaycan aşıq yara-
dıcılığı haqqında dərin məzmunlu, tərbiyəvi
mahiyy
ətli, parlaq ideyalı, faydalı kitablar yazıb
n
əşr etdirməkdə professor Sədnik Paşa Pirsul-
tanlının şərəfli fəaliyyəti təqdirə layiqdir.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlı Gəncə
şəhərində “Çeşmə” folklor teatrını yaratmış,
“Ozan” v
ə “Bulaq” verilişlərində xalq mahnıla-
15
rına yeni həyat vermiş, xalqa şərəfli xidmət et-
m
əyin carçısı olmuşdur.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlı Gəncə
şəhərində “Çeşmə” folklor teatrını və “Ozan aşıq
muzeyi”ni yaratdığına, yəni aşıq yaradıcılığının
inkişafı sahəsində xidmətlərinə görə Respubli-
kanın əməkdar mədəniyyət işçisi adına layiq
görülmüşdür.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlının folk-
lorşünas alim kimi səmərəli əməyini elm və sənət
adam
ları yüksək qiymətləndirirlər. Onun əsər-
l
ərini mütəxəssis tənqidçilər, elm və mədəniyyət
xadiml
əri dövrü mətbuatda yüksək qiymət-
l
əndirir, ona şərəfli fəaliyyətində parlaq uğurlar
arzulayırlar.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlıya xarici
ölk
ələrdən, Türkiyədən, Qazaxıstandan və Orta
Asiyadan, Dağıstandan, qonşu ölkələrdən həmişə
m
əktublar göndərilmiş və göndərilir. Onun kitab-
larını istəyirlər və yaradıcılığına səmərəli müna-
sib
ət bildirirlər.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlı müstəqil
Respublikamızın hüdudlarından kənarda olan
elm v
ə mədəniyyət, sənət və incəsənət, maarif və
t
əhsil xadimləri, mütəxəssislər, gözəl tarixi şəx-
siyy
ətlər, şairlər, nasirlər, tərcüməçilər, pub-
lisistl
ər, ümumiyyətlə, ziyalılarla səmimi əlaqə
16
saxlayır, onlarla görüşür, qarşılıqlı münasibət-
l
ərini bildirir.
H
əmin görkəmli şəxsiyyətlər də professor
S
ədnik Paşa Pirsultanlı haqqında xeyirxah müna-
sib
ətlərini, arzu və istəklərini yazır, ona uzun
ömür, cansağlığı və parlaq uğurlar arzulayırlar.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlının yaradı-
cılığının, əsərlərinin əsasən vətənə və xalqa,
azad
lığa, xoşbəxtliyə, xalqlar dostluğuna, sülhə,
mehribanlığa, ağsaqqallara, ağbirçəklərə, ana-
lara, övladlara, g
ələcəyin şərəfli qurucuları olan
g
ənc nəslə dərin sevgi və məhəbbət təşkil edir.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlının elmi-
n
əzəri ideyası çox dərin məzmunlu, təlim-tərbi-
y
əvi mahiyyətli, bədii-estetik və yüksək insani
keyfiyy
ətlərlə zəngindir, rəngarəngdir, misilsiz
elmi-n
əzəri ideya salnaməsidir.
Ümumiyy
ətlə, professor Sədnik Paşa Pirsul-
tanl
ının məqalələri, əsərləri, monoqrafiyaları,
t
ədqiqat kitabları, çıxışları, nitqləri, müsahibə-
l
ərinin və tövsiyyələrinin məzmunu, ideyası
qiym
ətli əxlaqi keyfiyyətlər çələngi, maraqlı və
faydalı ideya mənbəyidir.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlının ilk ki-
tabı “Lalə” (Aşıq Bəsti) 1969-cu ildə Bakıda nəşr
olunmuşdur. Onun Aşıq Bəstinin ədəbi ictimaiy-
y
ətə məlum olmayan əsərlərini “Lalə” adı ilə
17
“G
ənclik” nəşriyyatında çap etdirib oxuculara
h
ədiyyə verməsi folklor aləmində cəsarətli və
parlaq uğurlarının nəticəsi olmuş, ona dərin hör-
m
ət qazandırmış, onu məsuliyətli folklorşünas
kimi tanıtmışdır.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlının “Yaşa-
yan
əfsanələr” (1973), “Xəstə Qasım” (1975),
“Yurdumuzun
əfsanələri” (1976), “Nizami və
folklor” (1976), “Yanardağ əfsanələri” (1978)
adlı kitabları görkəmli mütəfəkkir alimlər
M.H.T
əhmasib, H.Araslı, Qara Namazov,
P.Əfəndiyev və başqaları tərəfindən yüksək
qiym
ətləndirilmiş, ciddi axtarışların və səmərəli
t
ədqiqatın nəticəsi olduğu göstərilmişdir.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlının “Ağda-
banlı Qurban və müasirləri” adlı elmi əsəri
tarixilik, müasirlik v
ə elmilik prinsipləri əsasında
yazılmış, ətraflı elmi-nəzəri təhlil aparılmışdır.
Folklorşünas Sədnik Paşa Pirsultanlı 1970-
ci ild
ə “Ağdabanlı Qurban və onun müasirləri”
mövzusunda namiz
ədlik, 1990-cı ildə “Azərbay-
can xalq
əfsanələri və onun tədqiqi problemləri”
mövzusunda doktorluq dissertasiyası müdafiə
etmiş, filologiya elmləri doktoru adını almış,
1992-ci ild
ə professor elmi adına layiq görül-
müşdür.
18
Folklorşünas Sədnik Paşanın professor
s
əviyyəsinə yüksəlməsi oxucuların qəlbini pər-
vazlandırmış, ona parlaq uğurlar qazandırmışdır.
Əmək və müharibə veteranı, “Əməkdar
m
ədəniyyət işçisi”, “Elm tədrisi”, “Fəxri ziyalı”
diplomları laureatı Sədnik Paşa Pirsultanlı doq-
quz d
ərsliyin, on şeir kitabının, beş dərs vəsa-
itinin mü
əllifidir. O, Türkiyədə nəşr edilən
“Dost-dost” v
ə “Milli folklor” jurnallarının
Az
ərbaycan təmsilçisidir.
Professor S
ədnik Paşayev Xəlil oğlunun ulu
əcdadı şair-aşıq Pirsultan Abdalın nəsil-soyudur.
M
əhz buna görə də istedadlı şair və folklorşünas,
S
ədnik Paşayevin zəngin mənəviyyatlı ömür-gün
yoldaşı Səfurə xanım “Pirsultanlı” təxəllüsünü
seçmiş, haqlı olaraq Səfurə xanım Pirsultanlı
yazmışdır.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlının folk-
lorşünaslıq fəaliyyətinə parlaq uğurlar işığını
m
ərhum şair, xalq yaradıcılığının kamil bilicisi
kimi şöhrət qazanan, üç oğul, üç qız anası Səfurə
xanım Pirsultanlı yandırmışdır.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlı Ağrı-
dağ, Şahdağ, Uludağ, Babadağ, Göyçə, Borçalı,
Qazax, D
ərəçiçək, Dərələyəz, Zəngibasar maha-
lını, Təbriz, İstanbul, İzmir və s. cənnət mə-
kanlarını qarış-qarış gəzmiş, xalq yaradıcılığının
19
nadir nümun
ələrini toplamış, sinədəftərinə, könül
zirv
ələrinə cilalamış, diqqətlə nəzərdən keçirib
t
ədqiq etmiş, faydalı kitablar çap etdirmiş,
oxucuların mütaliəsinə hədiyyə vermiş, dünyada
fitri istedadlı folklorşünas kimi tanınıb
sevilmişdir.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlı səmərəli
f
əaliyyəti ilə parlaq uğurlar qazanmış və müasir
müst
əqillik dövrümüzdə də qazanır.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlının “Azər-
baycan folkloru v
ə aşıq yaradıcılığı”, “Ozan-aşıq
yaradıcılığının nəzəri məsələləri”, iki cilddən
ibar
ət “Ozan-aşıq yaradıcılığına dair araşdır-
malar”, “Ağdabanlı şair Qurban”, “Azərbaycan
eposunun
əfsanə qaynaqları”, “Xalqın söz
mirvaril
əri”, “Lətifələr”, “Tapmacaların inkişafı”
v
ə s. kitabları Azərbaycan folklor xəzinəsini
z
ənginləşdirən sənət inciləridir.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlının zəngin
elmi-n
əzəri, pedaqoji-metodik və ədəbi irsi Azər-
baycan
ədəbiyyatının nadir incisidir, gənc nəslin
dünyagörüşünü, bilik dairəsini, əxlaqi-estetik
zövqünü z
ənginləşdirən xəzinədir. Bu xəzinəni
yaratmağa gənc yaşlarından başlayan Sədnik
Paşa on beş yaşında yazdığı ilk şeiri oxuculara
h
ədiyyə verməyi faydalı bilirik:
20
Daşkəsəni görən könül,
F
ərəhlənir, coşa gəlir.
At keçm
əzdi bu yerlərdən,
Avtomaşın qoşa gəlir.
Professor S
ədnik Paşa bu dövrdən sazla-
sözl
ə maraqlanır, poeziyanı, musiqini sevir, onun
vurğunu olur. Qədim və zəngin Azərbaycan poe-
ziyası professor Sədnik Paşa Pirsultanlını cavan-
lığından ilhamlandırır.
Onun ana n
ənəsi Leyli qarının çəkdiyi baya-
tılar, dayısı Əbdülkərimin düzüb-qoşduğu qoş-
malar, g
əraylılar qəlbini pərvazlandırır, xalq
yaradıcılığının vurğunu olmağa təkan verir.
G
əncəbasar aşıq məktəbinin inkişafında
Xoşbulaq yaylağı məşhur xalq sənətkarlarının
dayancaq m
əskanı, şer-sənət yurdu olmuşdur.
Aşıq Ələsgər iftixarla demişdir:
H
əsənnənə, Həsənbaba qoşadı,
Xoşbulaq yaylağı xoş tamaşadı.
Arsız aşıq elsiz niyə yaşadı?
Ölsün Ələsgərtək qulların dağlar.
Aşıq Ələsgər dağlara baxıb sarsılmış, nan-
kor erm
ənilər, ziyankar erməni daşnakları qırğın
21
salmış, talançılıq etmişdir. Buna görə də Aşıq
Ələsgər 1905-ci ildə deyir:
Hanı bu dağlarda yaylayan ellər?
Gör
əndə gözümdən car oldu sellər...
Seyr etmir köksünd
ə türfə gözəllər,
Sancılmır buxağa güllərin dağlar!
Göz
əllər çeşməndən götürmür abı,
Dad ver
ə dahanda kövsər şərabı.
Xaçp
ərəstlə düşdü pund inqilabı,
Onunçün bağlandı yolların, dağlar!
K
əpəz, Murov, Qonur-gör neçə dağ var...
Üstün
ə nur yağsın, ay dəli Qoşqar!
Yayın ortasında yağdırırsan qar,
S
əf çəkib üstündə Sərdarın, dağlar!
Az
ərbaycan şifahi və yazılı ədəbiyyatını
öyr
ənən Sədnik Paşa jurnalist, şair, folklorşünas
kimi s
əmərəli fəaliyyət göstərməyə başlayır. O,
“Ağdabanlı Qurban və müasirləri” adlı elmi-
t
ədqiqat üzərində işləyərkən onun müasirləri
Aşıq Ələsgər, sənətkar Abdulla, Növrəs İman,
Aşıq Bəsti kimi sənətkarların yaradıcılığı ilə
ətraflı tanış olmuşdur.
22
S
ədnik Paşa Pirsultanlının Göyçə mahalına
s
əfərləri onun parlaq zəkasını zənginləşdirmiş,
aşıq poeziyasını və əfsanələri öyrənməyə baş-
lamış, bu zəngin ədəbi-bədii mənbə onda dərin
maraq
oyatmışdır.
S
ədnik Paşa “Bir əfsanənin izi ilə” (1976),
“D
ədə Qorqud dastanı və xalq əfsanələri”
(1982), “D
əli Domrul boyu və xalq əfsanələri”
(1985), “S
əməd Vurğun və xalq əfsanələri”
(1982), “Əsli-Kərəm” dastanı və xalq əfsanələri”
(!983) adlı məqalələr yazıb dövrü mətbuatda çap
etdirir.
Bu m
əqalələr dərin məzmuna və tərbiyəvi
mahiyy
ətə malik sənət inciləridir.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlı yalnız
Az
ərbaycanda deyil, bir sıra ölkələrdə çox mə-
nalı səfərlərdə olmuş və bu yerlərə səyahət edib
g
əzdiyi zaman yazmışdır:
M
ənim Təbriz həsrətim var,
Üstünd
ən keçimmi, Araz?
Ayrılığın göz yaşısan,
Suyundan içimmi, Araz?
S
ədnik Paşa müasir dövrümüzdə Qarabağ
münasib
ətlərini “Əylən durnam”, “Ay ana bül-
bül”, “Did
ərgin demə”, “Köçkün durnalar” və.s.
23
şerlərində əks etdirir, indiki tarixi hadisələri
inan
dırıcı verir. Ona görə ki, onun alovlu qəlbin-
d
ə vətən həsrəti, ana torpaq sevgisi, xalq mə-
h
əbbəti çox qüvvətlidir.
S
ədnik Paşa Pirsultanlının “Sevincim, kə-
d
ərim” silsiləsindən yazdığı “İnciçiçəyim”, “Sən-
siz”, “Gözl
əyir”, “Xoş gəldin”, “Pünhan-pün-
han”, “Qoşa yarpaq”, “Bənövşə”, “Dağların”,
“Yuxuya h
əsrət” və s. şerləri sevimli həyat yol-
daşı, folklorşünas Səfurə xanım Pirsultanlıya
h
əsr edilmişdir:
Gündüzl
ər gözümdə, xəyalımdasan,
Gec
ələr qəribəm, qəribəm sənsiz.
Yuxum yox, yuxuma g
ələsən gülüm,
Gec
ələr qəribəm, qəribəm sənsiz.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlı zəngin
m
ənəviyyatlı, incə və ülvi keyfiyyətli ömür-gün
yoldaşı Səfurə xanımı alovlu qəlbində əbədi ya-
şadır. Ona görə də Səfurə xanım haqqında poetik
s
ənət inciləri yaratmağı özünə şərəf bilir.
S
ədnik Paşa Pirsultanlının 1996-cı ildə nəşr
olunan “İnciçiçəyim” adlı şeirlər kitabı həqiqi
m
ənada amansız fələyin vaxtsız apardığı Səfurə
xanımın mənalı ömrünün poetik çələngidir.
24
Bu kitabda mü
əllifin elmi-nəzəri ideyasının
poetik ifad
əsi bədii lövhələrlə çox təsirli ifadə-
sini tapır. Onun şeir dünyası məzmunlu, mənalı
v
ə müdrikdir.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlının “Tale
ulduzu”, “Mayaklar”, “Dağlar qızı”, “Murov
dağının ətəklərində”, “Gülüstanda bir gün”,
“Dağda dəryaça”, “Yazılmamış kitab”, “Günəşə
doğru” oçerklər kitabını ictimai həyat və təbiət
hadis
ələri ilə vəhdətdə yazmış, oxucuya gözəl
əxlaqi keyfiyyətlər aşılamışdır.
S
ədnik Paşanın “Ədəbiyyat və incəsənət”
q
əzetinin 1955-ci il 2 sentyabr tarixli nömrəsində
verdiyi “Aşıq havalarını diqqətlə toplamalı” adlı
m
əqaləsi çox ciddi təsir edir, saz havalarının
kütl
əvi şəkildə lentə köçürülməsi göstərilir.
S
ədnik Paşa aşıq şerinin bir növü sayılan
divanisinin yazılı şerimizin qəzəl janrından törə-
diyini v
ə aşıq poeziyasında əbədi yer tutmasını
düzgün göst
ərmişdir.
T
ədqiqatçı professor, Sədnik Paşa Pirsul-
tanlı “Ağdabanlı Qurban və Göyçə mühiti” adlı
m
əqaləsində Göyçə aşıq məktəbinin və Kəlbəcər
aşıq mühitinin tarixini mənbələr əsasında şərh
edir v
ə yazır: “Göyçə aşıqlarının inkişafı Aşıq
Ələsgərlə bağlı olduğu kimi, Kəlbəcər aşıqla-
rının, el şairlərinin yetişməsi də Ağdabanlı Qur-
25
ba
nın adı ilə bağlıdır. O, Kəlbəcərə qayıdandan
sonra “Qur
ban bulağı” məclisini yaradır.
M
əclisdə şeir oxuyub müzakirə edirlər.
Klassikl
ərin əsərlərindən parçaları oxuyub qulaq
asırlar. Ağdabanlı Qurban, Aşıq Ələsgər, Aşıq
B
əsti və Usta Abdulla bu məclisin ilk iştirakçıları
olmuşlar”
1
.
Bu zaman K
əlbəcərdəki “Qurban bulağı”
m
əclisi ilə paralel Şəmkirdə də “Dilqəm bulağı”
m
əclisi səmərəli fəaliyyət göstərmişdir. Bu məc-
lis Şəmkirli Hüseynin təşəbbüsü ilə yara-
dılmışdır.
M
əclisdə Qaracəmirli Qasım, Molla Əhməd,
Uğurlu oğlu Cəfər, Dəmirçi Məcnun, Aşıq Ço-
ban, Seyf
əli Pənah və başqa istedadlı sənətkarlar
f
əal iştirak etmişlər.
“Qurban bulağı” məclisində Aşıq Ələsgərin
oğlu Talıb, qardaşı oğlanları Nəcəf, İman, kürə-
k
əni Qurban, Ağdabanlı Qurbanın oğlu Şəmşir
f
əal iştirak etmiş, tanınıb hörmət qazanmışdır.
“Dilq
əm bulağı” məclisində Aşıq Çoban,
Morullu Teymur v
ə başqa sənətkarlar toplanıb
f
əaliyyət göstərmişlər.
S
ədnik müəllim mənalı fəaliyyətində nankor
erm
ənilərə həmişə nifrət yağdırmışdır.
1
“Kirovabad kommunisti”, 6 aprel, 1967-ci il.
26
1918-ci ild
ə erməni daşnaklarının törət-
dikl
əri cinayətlər nəticəsində Göyçə mahalından
bir çox ail
ələr Kəlbəcərdə məskunlaşmışlar. Aşıq
Ələsgərin ailəsi də Kəlbəcərə köçür, Qalaboy-
nun
da yurd salıb yaşayır.
Aşıq Ələsgər də dəyirmançılıqla məşğul
olur. Bu
ərazi Aşiq Ələsgərin qadını Anaxanımın
doğulduğu Yanşaq kəndinin yaxınlığındadır. Hər
iki m
əclis arasında Aşıq Ələsgərlə Şəmkirli
Hüseyn s
əmimi dostluq yaradır.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlı yazır ki,
“Göyç
ə şərilisi”, “Göyçəgülü”, “Nəcəfi”, “Göyçə
qaytar
ması”, “Qurban bulağı” məclisinin, “Aşıq
Hüseyni”, “Dilq
əmi”, “Aran gözəlləməsi” kimi
havalar is
ə “Dilqəm bulağı” məclisinin iştirak-
çıları tərəfindən yaradılmışdır.
Folklorşünas Sədnik Paşa Pirsultanlı “Qur-
ban bulağı” və “Dilqəm bulağı” məclislərinə
M.P.V
aqif, Ə. Nəbati, Q.Zakir kimi sənətkarların
t
əsir etdiyini elmi şəkildə əsaslandırmışdır.
Professor S
ədnik Paşa Ağdabanlı Qurbanın
Aşıq Bəstiyə təsirini göstərir və nümunələrlə
t
əsdiqləyir. Aşıq Bəsti deyir:
Çox axtardıq, tapammadıq bir çara,
B
əylər günümüzü eylədi qara.
27
Bunlar ki, var, B
əsti, daha dağlara,
N
ə yaz gəlməz, nə yay olmaz, ay olmaz.
2
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlı Xəstə
Qasım, Növrəs İman, Aşıq Şəmşir kimi görkəmli
s
ənətkarların yaradıcılıq yolunu ətraflı araş-
dırmış, əhəmiyyətli tədqiqat əsərləri yazmışdır.
Onun Göyç
ə aşıqları, ümumiyyətlə, Azərbaycan
aşıqları haqqında apardığı araşdırmalar və
yazdığı tədqiqat əsərləri çox qiymətlidir.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlının 1990-cı
ild
ə çap etdirdiyi “XIX əsr azərbaycan aşıq
yaradıcılığı” adlı monoqrafiyası çox səmərəli
t
ədqiqatın nəticəsidir. Tədqiqatçı Sədnik Paşanın
“Miskin Ab
dal” (1985), “Ağqızoğlu Piri” (1984),
“M
əlikballı Qurban” (1987), “Məcnun təxəllüslü
şair” (1987), “Uğurlu oğlu Cəfər” (1987), “Növ-
r
əs İman” (1869), “Sənətkar Abdulla” (1989),
“T
ifil Əsəd” (1988), “Ağbulaqlı Aşıq Aqil”
(1988) m
əqalələri dərin məzmunlu, zəngin ide-
ya
lı, sənətkarlıqla yazılmış sənət inciləridir.
Professor
S
ədnik Paşa Pirsultanlının
“Kitabi-D
ədə Qorqud” və “Koroğlu” abidələri ilə
bağlı əfsanələri araşdırıb tədqiq etməsi əhə-
miyy
ətlidir. Onun gəldiyi nəticə bundan ibarətdir
2
Aşıq Bəsti. Lalə. Bakı, 1969, səh.44.
28
ki, “V
əkil oğlu İmran”, “Təpəgöz” və “Domrul”
boyları “Kitabi-Dədə Qorqud” eposunun ilkin
boylardır.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlının “Niza-
mi v
ə xalq əfsanələri” monoqrafiyasını tədqi-
qatçılar yüksək qiymətləndirmiş, səmərəli əmə-
yin n
əticəsi, misilsiz elm mənbəyi adlandır-
mışlar.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlı Nizami
G
əncəvinin “Sirlər Xəzinəsi”, “Xosrov və Şirin”,
“Leyli v
ə Məcnun”, “Yeddi Gözəl”, “İsgən-
d
ərnamə” poemalarında xalq əfsanələrinin təsir
dair
əsini düzgün tədqiq etmiş, düzgün yekun-
laşdırmışdır.
S
ədnik Paşa Pirsultanlının aşıq yaradıcı-
lığına meyli çox güclü olmuşdur. Aşıq Pəri, Aşıq
H
əməyıl, Aşıq Nabat, Sarı Aşıq və başqa aşıqlar
haqqında qiymətli əsərlər yazmışdır.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlı 1990-cı
ild
ə Almaniyaya səfər etmiş, orda türk və Azər-
baycan kültür d
ərnəklərində çoxsaylı mühazirələr
oxumuşdur. Onun “Türkdilli xalqların ozan-aşıq
s
ənəti”, “Əski türk soyları və əfsanələri”, “Güney
v
ə quzey Azərbaycanında milli şüurun oyanışı və
din
ə münasibət məsələləri” adlı məruzələri
yüks
ək qiymətləndirilmişdir.
29
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlı Frankfurd
Mayns
şəhərində “Yunis İmrəyə sevgi ili” devizi
altında türk aşıqlarının yarışında iştirak etmiş, bu
yarışdakı məruzəsi yaxşı qarşılanmışdır. Ona
gör
ə ki, professor Sədnik Paşa Pirsultanlı tarixi
m
ənbələri ətraflı araşdırmış, məruzəsinin mətnini
tarixilik v
ə elmilik prinsipləri əsasında yazıb
ümumil
əşdirmişdir.
Bu da çox t
əbiidir. Ona görə ki, professor
S
ədnik Paşa Pirsultanlı filologiya elmləri dokto-
rudur, mahir t
ədqiqatçı və folklorşünas alimdir.
S
ədnik Paşa Pirsultanlı Türkiyəyə yaradı-
cılıq ezamiyyətinə göndərilmiş, Nevşəhrdə Hacı
V
əli Bəktaşi törəninə (toplantısına) dəvət
olunmuş, orada “Hacı Vəli Bəktaşi və ozan-aşıq
s
ənəti” mövzusunda məruzə etmiş, sonra Gül-
şəhrdə dolanmış, Qırşəhrdə adı əbədi aləmdə
əfsanələşmiş Yunis İmrənin məzarını ziyarət et-
miş və burda “Sarı çiçək” adlı bu şeri yazmışdır:
M
ən qaraman dağlarını dolaşdım,
Bilm
əm hansı çəmənzarda bitmisən.
Ay Y
unis İmrənin Sarı çiçəyi,
Nec
ə olub ürəyimdə bitmisən?
Göz
əlliyin valeh edir insanı,
İlqara düz, sənin kimi dost hanı?
30
Ay Yunis İmrənin dini-imanı,
El
ə bilmə xəyalımdan getmisən.
Qırşəhrində boz təpənin başında,
Sarı çiçək gördüm məzar daşında.
S
ədnik kimi baş əyən çox qarşında,
Yunis İmrəm, xoş vüsala yetmisən.
3
Bu poetik ç
ələngdə dərin məna və Yunis
İmrəyə misilsiz məhəbbət bədii ifadəsini çox
t
əsirli tapmışdır.
Yaxın və Orta Şərqin mədəniyyət mərkəz-
l
ərindən biri olan Gəncə şəhərində “Çeşmə” folk-
lor ansambılı yaratmaq vətənə məhəbbətin
n
əticəsidir.
Professor S
ədnik Paşa Pirsultanlı yaratdığı
“Çeşmə” folklor ansamblının poetik tərifini bu
misralarda real ifad
ə etmişdir:
“Çeşmə” gəlir, “Çeşmə” gəlir,
Ayaq saxla, keçm
ə, gəlir,
“Çeşmə” hara çeşməsidir,
Çeşmələrin çeşməsidir.
Ruhu inci çeşməsidir,
Dostları ilə paylaş: |