Fatimə Mernisi
Pərdələr arxasında
gizlədilən tarix
Çevirən: Güntay Gəncalp
Redaktor: Ilahə Cəfərova
Kitabın orijinal adı:
Harem politique= The veil and the male elite: a Feminist
1
İçindəkilər
- Tərcüməçidən önsöz.
- Kitabın ingilis dilində nəşrinə müəllifin giriş sözü.
- Ön söz.
- Müsəlman və zaman.
- Peyqəmbər və hədis.
- Peyqəmbərin vəfatı.
- Siyasi konfliktlər.
- Hədisin ortaya çıxışı
- Qadına inamsızlıq gələnəyi (ənənəsi).
- Qadına inamsızlıq gələnəyi.
- Hicab.
- Peyqəmbər və onun sosial mühiti.
- Peyqəmbər və qadınlar.
- Peyqəmbərin qadınları
Mutlu illər.
- Qadınlar və səfihlər.
- Qadınlar və savaş qənimətləri.
- Ömər və Mədinə kişiləri.
- Seksual ilişkilərlə bağlı dialoq.
- Köləlik.
- Qadınlara qarşı şiddət.
- Hərbi rəhbər olaraq peyqəmbər.
- Hicab Mədinədə nazil olur.
- Sonuc
- Tarixi olayların özəti
2
Tərcüməçinin
önsözü
Əlinizdə bulunan bu kitabı oxumaqla eyni mövzuyla bağlı sanki yüzlərcə
kitab oxumuş olacaqsınız. Mətnşünaslıq, tarix metodologiyası və dinşünaslıq
baxımından yeni bilgilər əldə edəcək, özəlliklə islam tarixi üzərinə dərin bilgi və
fikir sahibi olacaqsınız. Ancaq bunlar olayın hamısı deyildir. VII əsrdə tək başına
meydana çıxıb və ictimai ədalətdən danışan, qumsal çöllərin ərəblərini bir hədəf
istiqamətində birləşdirib onları millət olaraq tarixə soxan, insanlıq tarixini
etkiləyən bir insanın mübarizəsi ilə tanış olacaqsınız. Hz. Məhəmmədin özəl və
sosial həyatı ilə elmi şəkildə tanış olmaq kimi bir fürsəti yaxalayacaqsınız. Bu
günə qədər peyqəmbərin ictimai-siyasi şəxsiyəti və ədalət anlayışı islam tarixində
olduğu kimi göstərilməmiş, ərəb milliyətçiliyi mərkəzli islam qavrayışını ortaya
qoyan Əməvilərdən başlayaraq günümüzə qədər Hz. Məhəmməd adına yüzlərcə
saxta hədislər uydurularaq, onun gerçək missionunu ört-basdır etmişlər. Kitabı
oxuduqca siyasi islamla, peyqəmbər islamının fərqinə varacaqsınız. Kiminsə
inanıb inanmaması önəmli deyil. Əsas odur ki, Hz. Məhəmmədi tanıyacaqsınız,
gerçək kimliyi ilə tanıyacaqsınız. İnanmasanız belə, onun mübarizəsinə, siyasi
davranışlarına, hərbi, ictimai-siyasi münasibətlərinə heyrət edəcək, sayqı ilə
yanaşacaqsınız. Əgər Hz. Məhəmmədə inanırsanız, o zaman öz peyqəmbərinizi
yenidən tanıyıb kəşf edəcəksiniz. Görəcəksiniz ki, bu günə qədər islamı siyasətə
alət edən dargörüşlü insanlar, siyasi təşkilatlar necə də Hz. Məhəmmədin idealına
ihanət etmiş, onun böyük və Tanrısal idealını qısıtlamağa, göylərin qutsallığını
yerdəkilərin mənafeyinə fəda etməyə çalışmışlar.
Vətənimiz böyük bir sınaqdan keçmək üzrədir. Türk tarixində heç bir
zaman öz ana dilimizdə islami dəyərləri öyrənmək üçün bir proje ortaya
qoyulmadığı üçün əli qılınclı türklər ərəb- fars mərkəzli siyasi islama yem
edilmişlər. Hz. Məhəmmədin həyatını araşdıran Buxari kimi böyük bilim
adamlarının türk olmasına baxmayaraq, türk ulusuna bu araşdırmalar
anlayacaqları dildə çatdırılmamışdır. Beləliklə də Səlcuqlu, Osmanlı, Səfəvi
dönəmlərində türklər, ərəb-fars milliyətçiliyi mərkəzli sapdırılmış islamın
“fədai”ləri olmuşlar. Oysa bu kitabı oxuduğunuzda peyqəmbərin özəl və
3
ictimai-siyasi həyatından zövq alacaqsınız. Onu yenidən sevmək istəyəcəksiniz.
Onun kimi səbirli, uzaqgörən və təmkinli olmaq istəyəcəksiniz.
Hz. Məhəmmədin dönəmindən uzaqlaşdıqca saysız təriqətlərin,
məzhəblərin ortaya çıxışına şahid oluruq. Qardaşlığın carçısı olan Hz.
Məhəmməddən sonra bu məzhəblər öz çıxarları adına nə qədər qan tökdülər.
Xüsusən ərəb və fars irqçilərinin ortaya qoyduqları məzhəblər islamdan irqçi bir
din görüntüsü ortaya qoymaq istəmiş, qanlar axıtmışlar. Müaviyənin
öndərliyində qurulan Əməvi dövləti, islamı bir sülalə dini, qəbilə məzhəbinə
dönüşdürmək istədi. Əməvilərin islamı bu şəkildə sapdırmalarına ilk etiraz
Əlioğlu Hüseyn tərəfindən edilmişdir. Əlioğlu Hüseyn bu yolda böyük
fədakarlıq göstərdi və öz çevrəsi ilə bir yerdə Kərbəlada şəhid oldu. Əməvi
dövləti böyüdükcə islamı sapdırmağa çalışmışdır. Qənimətlər yolu ilə yalnız
zəngimləşməyi hədəfləyən Əməvilər vardığı ölkələrdə ancaq və ancaq
yağmaçılıqla məşğul olurdular. Əməvilərin islamı sapdırmalarına etiraz daha
sonra alimlər tərəfindən edilmişdir. Siyasətin dışında Quranı və hədisləri
öyrənmə zərurəti bu şəkildə yaranmışdır. İlk dörd xəlifə zamanında xəlifə
müsəlmanların həm siyasi, həm də dini rəhbəri idi. Lakin daha sonrakı
dönmlərdə xilafət öz mənəvi dəyərini itirdi, sadəcə siyasi bir instituta dönüşdü.
Bu siyasi institut, ancaq sülalənin mənafeyini qorumaqla məşğul olurdu. Həm
Əməvilər, həm Abbasilər, həm Osmanlılar, həm də Səfəvilər dönəmində islam
zahirdə var idi, batində isə nəfslərini kontrol edə bilməyən qəddar sultanlar,
şahlar, xəlifələr islam adına olmazın cinayət törədirdilər. Bu üzdən də islama
içdən və könüldən bağlı olan alimlər siyasətin dışında Quranın və peyqəmbərin
təlimlərini elmi şəkildə araşdırmağa başladılar. Bu baxımdan islam tarixində üç
növ islam anlayışının orataya çıxdığına tanıq oluruq: 1. Dövlət islamı. Bu növ
islam anlayışı islamı dövlətin mənafeyi yolunda kullanmışdır. Buna siyasi islam
da demək mümkündür. 2. Mədrəsə islamı. Fiqh elmi mədrəsələrdə gəlişdi.
Mədrəsə islamı Quran və hədislər üzərinə elmi təfsirlər yapırdı. Zaman zaman
siyasət mədrəsə islamının da araşdırmalarına müdaxilə etmişdir. 3. Təsəvvüf
islamı. Sufilər siyasətdən uzaq dinin təməl təlimləri əsasında yaşamağa özən
göstərirdilər. Bir çox hallarda da siyasi və mədrəsə islamı tərəfindən təzyiqlərə
məruz qalıb Mənsur Həllac kimi dəriləri soyulurdu. Təsəvvüf, siyasət və
mədrəsə islamına antitez olaraq orataya çıxdı. Onlar Tanrını yoxluqda deyil,
varlıqda axtarırdılar. “Tanrı var” önərməsini “Tanrı yoxdur” önərməsinə qarşı
qoyurdular. Təsəvvüfə görə Mədrəsə və siyasət islamı “Tanrı yoxdur” önərməsi
əsasında düşündüyü üçün yoxluğu axtarmış, yoxluqda qərq olmuşlar, oysa
Tanrı insana şahdamardan da yaxındır. O zaman “Tanrı var” önərməsi üzərində
düşünmək gərəkir. “Tanrı var” önərməsi Tanrını qeyblərdə axtarmamış, varlığın
içində axtarmışdır. Bu üzdən də elmlə məşğul olmaq ibadət sayılır. Nədən?
4
Çünkü elm varlığı araşdırır. Varlıq nə qədər araşdırılsa, bir o qədər də Tanrıya
olan ehtiyac insanın ağlını və qəlbini daha da dərindən saracaqdır. “Tanrı var”
önərməsi insanın ağlını, diqqətini, fikrini varlığa sövq edir. Yəni Tanrıya inanc
yetərli deyil, Tanrının əsəri olan varlıq didik-didik araşdırılmalıdır. Fəlsəfə də
bu görüşdən doğmuşdur. Çünkü fəlsəfənin doğuşu üçün üç tür varlıq bir yerdə
bütünləşməlidir. Bu varlıqlar bunlardır: 1. Dil varlığı. Haydeger kimi bir çox
filosoflar dili varlığın evi sanmışlar. Varlıq özünü dil aracılığı ilə tanımlayır,
tanıdır. Varlıq sözlərə daşınır, söz varlığın əsrarəngiz təzahür şəklinə dönüşür.
Füzulinin də “söz” rədifli qəzəlində dediyi kimi varlığı öyrənmək, dilin özünü,
cövhərini öyrənmək kimi ortaya çıxır. Dil, yalnızca varlığın simgələrlə
(rəmzlərlə) göstərgəsi deyildir. Dil, varlığın tanımlandığı mənəvi məkandır.
Şərq aləmində fəlsəfənin doğmamasının səbəbi varlığı araşdıran dil etkəninin
olmamasıdır. Fəlsəfənin doğuşu üçün öncə dil, daha sonra özgürlüyün olması
şərtdir. İslam şərqində, xüsusən islam siyasətə alət edildikdən sonra varlıq
araşdırılmamış, varlığı araşdıra biləcək dil gəlişdirilməmişdir. Özgürlük də
olmamışdır. Hətta varlığın araşdırılmasına yasaq da qoyulmuşdur. Bir halda ki
Quranda israrla söylənilir ki, varlığa baxın və düşünün. 2. Düşüncə. Düşünmək
var oluşun səbəbidir. Düşüncədə geniş dış varlıq öz-özü ilə qarşılaşır.
Düşünmək, varın varla örtüşməsidir. Hər bir varlıq türü mücərrəd və
tanımlanmaz şəkildə ideyaların içində məxfidir. Tanımlanmazlığın tanımlanır
olması düşüncə yolu ilə sağlanır. Bu bağlamda düşüncənin də birimi dil olaraq
bəlirlənir. 3. Varlıq. İnsan, həyat və uzay (fəza). Bunlar da bağımsız varlıq.
Ancaq bu bağımsız varlıq türləri, yəni dil, düşüncə və varlıq birləşdiyində
fəlsəfə yaranmış olur.
Təsəvvüf də basqı altında olduğu üçün başarılı ola bilməmişdir. VIII
əsrin ikinci yarısından başlayaraq IX əsrin birinci yarısına qədər iqtidarın rəsmi
ideolojisi olan Mötəzilə məzhəbi zamanında cüzi bir gəlişmə oldu. Mötəzilə
rasionalist bir axım olduğu üçün Yunan fəlsəfəsini, riyaziyatını, bir sözlə yunan
zəkasını ərəb dilinə tərcümə etdi. Bu tərcümə geniş miqyaslı oyanışa səbəb
oldu. Farabi, İbni- Rüşd, İbni-Sina kimi böyük mütəfəkkirlər bu oyanış
dalğasının uzantısı kimi ortaya çıxdılar. Bu dönəmdə dinin fəlsəfi dərki üçün
nisbi imkan yarandı. Daha sonra Qəzzalizm islam dünyasına hakim oldu. İmam
Məhəmməd Qəzzali Tanrını riyazi yolla isbat etmənin küfr olduğunu yazdı.
Filosofları xülyalı insanlar olaraq tanımladı. Səlcuq imperatorluğuna hakim
olan Qəzzalizm Şərqin zehinini qaranlıqlara gömdü. Hələ də o qaranlıqdan
çıxmaq mümkün olmamışdır.
İslamı bir irq dini kimi inhisarlaşdırmaq istəyən başqa bir hərəkət də fars
cəbhəsində olmuşdur. II xəlifə Ömər, Sasani dövlətini devirdikdən sonra islam
5
daha geniş coğrafiyalara yayılmağa başladı. Farslar Öməri sevməzlər. Ancaq
onların Ömərə qarşı sayqısızlıqları şiə olduqları üçün deyildir. Sasani dövlətini
Əbutaliboğlu Əli də devirsə idi, farslar bu dəfə ona qarşı ideoloji
gəlişdirəcəkdilər. Sasani dövlətini yenidən diriltmək istəyən farslar “milli
islam” oluşdurmaq çabası içinə girdilər. Farsların islamı bir irq dini etmə
çabaları ən bariz şəkildə “Şüubiyə” örgütü timsalında ortaya çıxmışdır. “Şüub”
sözü Quranda “Hücərat” surəsinin 13-cü ayəsində keçməkdədir. Bu ayədə Tanrı
çağımızda millət olaraq dediyimiz olqunu qəbul edir və deyir: “Ey insanlar biz
sizi erkək və dişi şəklində yaratdıq. Sizi qəbilələr və şöbələr çəklində qərar
verdik ki, bir-birinizi tanıyasınız. Tanrı qatında ən əziz olan isə təqvalılardır.
Tanrı hər şeyi biləndir.”
*
Samanilər zamanında yaranan “Şüubiyə” bu ayədəki
“şüub” sözü əsasında milli-siyasi məzhəb oluşdurmaq istər. Bu təşkilat belə
hesab edirdi ki, Tanrı millətləri şöbə-şöbə yaratmışsa, bu şöbənin ən üstünü və
ən mötəbəri fars qövmüdür. Bu məntiqlə Sasanilər zamanında yayqın olan
əfsanələri mətnləşdirirlər. Yüksək məbləğ qarşısında Əbulqasim Firdovsi
şüubiyənin bu mətnini mənzumlaşdırır. Əsər bitdikdən sonra isə, Qəznəvilər
iqtidara gəlir, Firdovsi də və`d edilən məbləği ala bilmir və bu dəfə Qəznəvilərə
yaltaqlanmağa başlayır.
Şüubiyə örgüt olaraq dağılsa da məzhəbi bir cərəyan kimi davam edir və
daha sonra İsmaililər şəklində örgütlənir. İsmailiyə bir teror örgütü idi. Onların
hədəfi fars irqini daha üstün və hakim statusa qovuşdurmaq idi. İsmailiyənin ən
tanınmış simasi Həsən Səbbahdır. Çingizxanın orduları Bağdadı fəth etdiyi
zaman İsmaililərin də siyasi həyatına son verdi. İsmaili vəziri olan Nəsrəddin
Tusi qaçıb moğullara sığındı. Bu gün də Nəsrəddin Tusinin “Əxlaqi Nasiri”
kitabının iki müqəddiməsi var. Birinci müqəddiməsini terroristlərlə işbirliyi
içində olduğu zaman Qəhistan qalasında yazmış, ikinci müqəddiməni isə moğul
sarayında yazmışdır.
İsmaililərin örgütsəl fəaliyətləri bitdi, lakin düşünsəl çalışmaları davam
edirdi. Gilan ormanlarında İsmaililərin məxfi həyatı davam edirdi. İsmayıl
Səfəvi 4 yaşından 14 yaşına qədər bu ortamda yetişdi. İsmailiyə zehniyəti Şah
İsmayılı hazırlayıb iqtidara gətirdi. Şah İsmayılın iqtidara gəlişi ilə həm islam
dünyasının, həm də Türk dünyasının bütünlüyü parçalandı. Bu gün də fars
milliyətçiliyi Səfəvi dövləti ilə Sasani dövləti arasındakı doqquz yüzillik zaman
məsafəsini fətrət olaraq dəyərləndirir. “Fətrət”, yəni iki zaman arasındakı
boşluq. Farslara görə Sasanilik Şah İsmayıl Səfəvi timsalında yenidən dirilmiş,
fars milliyətçiliyi mərkəzli məzhəb əsasında bugünkü İranın bütünlüyü Şah
*
ﻳ
ﻢﮐﺎﻨﻠﻌﺟ و ﯽﺜﻧا و ﺮِﮐَذ ﻦﻣ ﻢﮐﺎﻨﻘﻠﺧ ﺎﻧا سﺎﻨﻟا ﺎﻬﻳا ﺎ
ﺎﺑﻮﻌﺷ
ﺮﻴﺒﺧ ﻢﻴﻠﻋ َ ﷲا نا ﻢُﮑﻘﺗا َﷲاَﺪﻨَﻋ ﻢُﮑَﻣَﺮﮐا َنا ﺁﻮﻓَرﺎﻌﺘِﻟ َﻞﺋﺎﺒﻗ و
.
6
İsmayıl tərəfindən ortaya qoyulmuşdur. Daha sonra Nadir Şah Səfəviyəti
oratadan qaldırmaq istəmiş, ancaq başara bilməmişdir. Səfəvilərdən öncə və
sonra bütün ləqəblər isimdən sonra gəlımişdir. Ancaq Səfəvilərlə eyni zamanda
ləqəblər isimdən öncə gəlməyə başlamışdır. Məsələn Səfəvilərdən öncə və
sonra “Cahan şah”, “Nadir şah” kimi sözlər Səfəvilər zamanında “Şah İsmayıl”,
“Şah Abbas” şəklinə dönüşmüşdür. Bunların fərqi nədir? İsimdən sonra glən
“şah” türk dlinin quruluşu və isimdən öncə gələn “şah” isə fars dilinin
özəlliyidir. Bu da göstərir ki, Səfəvilik tam bir fars irqçiliyi projesi olmuş və
Şüubiyə, Səfəvilik timsalında imperatorluğa dönüşmüşdür. Bu gün də İran
məkanında hakim olan dini anlayış Şüubiyənin, İsmailiyənin və Səfəviyənin
planlarından başqa bir şey deyildir. Bu dini anlayışın isə Hz. Məhəmmədin
qardaşlıq çağrıları ilə heç bir bağlantısı yoxdur.
Bu tarixi sürəc içində qadın məsələsinə də islamla əlaqəsi olmayan bir
metodla yanaşmışlar. Tərcümə etdiyim kitabın mövzusu da bundan ibarətdir.
Peyqəmbər öz qadınları ilə necə davranmış? Əxlaqsızlığın, fahişəliyin yayqın
olduğu ərəb qəbilələrində peyqəbər ailə qüdsiyətinə necə önəm vermiş və ailə
sisteminin gəlişməsi üçün nələr etmiş? Ailədə və ictimai həyatda qadının yeri
necə olmuşdur? Bu baxımdan peyqəmbərin öz qadınları ilə davranışı necə
olmuşdur? Gerçəkdən peyqəmbər öz qadınları ilə tarix boyu islamı təmsil edən
xəlifələr, şahlar kimimi davranmış? Qadınların siyasi olaylara müdaxilə etmə
haqları olmuşmu? Hicab hansı şərtlərdə, hansı siyasi-ictimai vəziyətdə meydana
gəlmişdir? Digər bu kimi sullara tarixi qaynaqlar araşdırılaraq cavab
verilmişdir. İlk dəfə olaraq Fatimə Mernissi adında müsəlman bir qadın bütün
islam qaynaqlarını, islam tarixini araşdıraraq bu suallara cavab axtarmışdır.
Kitabı oxurkən ləzzət alacaqsınız. Peyqəmbərin həm özəl, həm də ictimai
həyatda necə başarılı olduğuna şahid olacaqsınız. Həm də Ərəbistanın geri
qalmış, ailə məfhumunun olmadığı bir ortamda peyqəmbərin başarılarına tanıq
olacaqsınız. Ayrıca, peyqəmbərdən sonra qadınlar üzərinə tətbiq edilən qeyri-
insani basqılarla da tanış olacaqsınız. Ağlınızda belə bir sual yaranacaq: Nədən
islam tarixində peyqəmbərin öz qadınları ilə davranış şəkli örnək alınmamışdır?
Bu suala cavab bulmanız üçün kitabı diqqətlə və həvəslə oxumanız gərəkəcək.
Güntay Gəncalp
7
Kitabın ingilis dilində nəşrinə müəllifin giriş sözü
XX
əsrin son onilliyi başa çatarkən qadın, kişi, yaşlı və gənc,
dünyanın müxtəlif yerlərində məzhəbi, ideoloji, irq və dil fərqliliklərindən
asılı olmayaraq, insan haqlarını müdafiə edərkən, demokrasinin, qadın
haqlarının önündə əngəl kimi ancaq islam görünməkdədir. Gerçəkdən də,
maraqlı deyilmi? Yəhudilik və xristianlığın qadın və kişi haqları uğrunda elə
də önəmli tarixi təsiri olmasa da, bu gün milyonlarca yəhudi və xristian
qadın, məzhəb və
vətəndaşlıq kimi insan haqlarından tam
faydalanmaqdadırlar. Modern dünya – tanınmış Amerika Birləşik Dövlətləri
və Avropaya hər dəfə getdiyimdə o yerlərin məzhəbi atmosferindən heyrətə
gəlirəm. Keçmişin və modern dünyanın ehtiyaclarının tərkibi kimi
şəkillənmiş onların həyat tərzləri bir ərəb qadını olaraq mənim üçün çox
cazibəli görünür. Əslində bir xaricinin gözü ilə baxıldığında Amerika və
Avropa toplumları daha çox miflərin, məzhəblərin, gələnəklərin təsiri
altındadır.
Qərb insanları gündəlik çalışmaların, yaradıcı təfəkkürün, dünyada
baş verən hadisələrlə bağlı təhlillərin fövqündə məzhəbə də işarə edirlər.
Neil Armstrong 1969-cu il 20 iyunda yoldaşları ilə birlikdə Ay kürəsinə
ayaq basdığında bütün dünya, o cümlədən biz, müsəlmanlar da, onları seyr
edirdik. Onların Aydakı ilk söylədikləri bu idi: “Başlanqıcda Tanrı göyləri
və yeri yaratdı...” Əslində modern kosmos elminin bütün gəlişmələrinə
baxmayaraq, onlar bu ifadələri ilə inanclı olduqlarını göstərdilər.
1986-ci
ildə Amerikaya səfər edərkən xristian təbliğatçılarının
televizionlardakı dini propaqandalarının çoxluğundan heyrətə gəlmişdim.
Bir çox banklar, böyük şirkətlər də bu proqrama maddi dəstək verməyi
xeyirxah iş olaraq dəyərləndirir və bu vasitə ilə Amerika millətinin əxlaqının
dayanaqlı olacağına inanırlar. Bu özü-özlüyündə islamın modern
8
mədəniyətlə ayaqlaşa bilməyəcəyini iddia edənlər üçün açıqca bir mesajdır.
Ancaq belə bir sual ortaya çıxır: “Nədən yəhudiliyin və xristianlığın qalib
olduğu bir ortamda islam heç bir irəliləyiş əldə edə bilməmişdir?”
Biz
qadınlar Amerika və Avropanın bugünkü durumundan nə kimi
nəticələr çıxara bilərik? İlk öncə görürük ki, modern dünyada din müxtəlif
quruluş və təşkilatlar vasitəsi ilə faydalı planları təşviq edə bilmişdir. Digər
tərəfdən, gerçək islamın yəhudilik və xristianlıq qədər daşlaşmadığını bilirik.
O zaman nədən islam ölkələrində qadınların durumu bərbad görünümdədir?
Belə anlaşılır ki, islami toplumlarda mənfəət sahibləri öz qeyri-qanuni
mənafeləri istiqamətində qadın haqlarının gerçəkləşməsinə əngəl
törətməkdədirlər.
Belə bir sual ortaya çıxır: “Öz mənafeyi uğrunda qadınları istismar
edən sərmayədarlar bu əməllərinə necə bəraət qazandırırlar?” Şübhəsiz ki,
bu işi keçmişə güvənərək etməkdədirlər. Müsəlman qadınların haqqını inkar
edənlər “Ya islam, ya demokrasi, ikisi bir yerdə olmaz” şüarı ilə həqiqəti ört-
basdır edərək ancaq öz mənafelərini təqib edirlər. Bu səbəbdən də qadınların
haqlarını müdafiə etmək üçün keçmişi və islamı incələmə zərurəti ortaya
çıxır.
Gəlin uluslararası səhnəni tərk edib 1400 il bundan öncəki Mədinənin
küçələrinə varalım! Nədən bəzi müsəlman kişilər iddia edirlər ki, qadınlar
islami ölkələrdə insani haqdan yararlana bilməzlər? Onların iddiaları nəyə
əsaslanır? Fikirləşmirsinizmi ki, onlar bizim keçmişlə bağlı
bilgisizliyimizdən, cəhalətimizdən sui-istifadə etməkdədirlər? Çünkü onların
bütün iddiaları islam tarixi haqqında bir az bilgili olanlar qarşısında
keçərliliyini itirir. Öz vətəndaşlıq haqqını istəyən qadınları qərbçi və Qərb
əxlaqının təsirinə düşmüş olaraq adlandıranlar, onları toplumdan ayırıb
bədbəxtliyə sürükləyənlər əslində özləri islamın mahiyətindən və tarixindən
xəbərsiz qalmışlar. İbni-Hişam, İbni-Həcər, İbni-Sə´d və Təbəri kimi
alimlərin islam tarixi ilə bağlı araşdırmaları erkəkmərkəzli islam anlayışının
tam tərsinədir. Biz, müsəlman qadınlar, böyük qürurla modern dünyaya
uyum sağlaya bilərik. Yalnız qadın olaraq bunu anlamalıyıq ki, qadın haqları
məsələsini sadəcə modernitə gətirməyibdir. İslam tarixinin din xadimlərinin
təfsirlərinə tam əks olaraq islamda da qadına hörmət və ehtiram vardır. Adını
çəkdiyim araşdırmaçıların və bu sahədə araşdırma aparmış digər alimlərin
əsərlərini oxuduqdan sonra mən buna tam olaraq inandım. Bu mütaliələrim
modern dünya dəyərlərini qəbul etməkdə islamdan da qüvvət almağıma
səbəb oldu. Bir çox tarixi sənədlər isbat edir ki, peyqəmbərin Mədinəsində
qadınlar köləlikdən və şiddətdən qurtulmuş və yeni islami toplumun
quruluşunda könüllü olaraq öz üzərlərinə məsuliyət almışdılar. Minlərcə
qadın Məkkənin qəbilə aristokrasisindən qaçıb Mədinəyə sığınmışdır. Çünkü
9
islam bərabərlik anlayışını hər kəsə (qadın və kişi olaraq) sayqı bağlamında
gəlişdirirdi. Siyasi toplumunun başında peyqəmbər duran Mədinəyə daxil
olan hər bir qadın bərabər vətəndaşlıq hüququndan faydalanırdı. Bu,
müsəlmanların fəxr edəcəyi hadisədir ki, ərəb dilində “səhabi”
*
kəlməsiylə
yanaşı “səhabiyə”
**
kəlməsi də mövcud idi. Bu da o deməkdir ki, islami
toplumun şəkillənməsində qadınların xüsusi rolu olmuşdur. Onlar sərbəst
şəkildə islami toplumun rəhbəri, peyqəmbərlə, söhbət edir, fikir və
görüşlərini söyləyərmişlər, kişilərlə çeşidli mövzularda mübahisə edərmişlər.
Peyqəmbərin səhabiyələri ilə bağlı mövcud tarixi sənədlər göstərir ki,
qadınlar da kişilərlə bir yerdə islami toplumun biçimlənməsində qatqıda
bulunmuşlar.
Bu kitabda birinci islami şəhərin bəzi gözəl və heyrətamiz məqamları
hicrətin birinci ilində araşdırılmışdır. Kölə və aristokrat qadınların kişilərlə
bərabər yeni toplumun inşasına qatılmaları Məkkənin aristokrat kəsimini
qorxuya salmışdı. Çünkü peyqəmbər elə məsələlərdən danışırdı ki,
Məkkənin qüdrətli təbəqəsi üçün xətər oluşdururdu. Peyqəmbərin
“İnsanların bərabərliyi və bir-birlərinə hörmətlə davranmaları” kimi
mesajları Məkkənin zənginləri tərəfindən qəbul ediləcək bir mövzu deyildi.
Peyqəmbərin bərabərliyə dair verdiyi mesaj hətta bu gün də islam
ölkələrində qəbul edilməməkdədir. Bu səbəbdən də bir çox müsəlman
ölkələrində hesab edirlər ki, “insan haqları” kimi qavramlar Qərbdən islamı
yıpratmaq, yırtmaq amacı ilə idxal edilmişdir və bu qavramlar islami
dəyərlərə zidd olduğu üçün onun qarşısında durmaq lazımmış! Əsil
müsəlman olaraq bizim vəzifəmiz tarixi hafizəni canlandırmaqdan ibarətdir.
Quranda da deyildiyi kimi,
ِا ﺮِّﮐَﺬَﻓ
ﯼﺮﮐِّﺬﻟا ِﺖَﻌَﻔَﻧ ن
***
Bu kitabı bitirdikdən sonra çox önəmli bir mövzunu anladım. Anladım
ki, çağımızda kişilərin qadın haqlarına qarşı bu qədər yasaqlar gətirmələrinin
Quran və peyqəmbər sünnəti ilə heç bir əlaqəsi yoxdur. Sadəcə, qadın
haqlarının gerçəkləşməsinə, qadınların ictimai, siyasi və mədəni həyatda rol
almalarına qarşı çıxan kişilər isbat etməyə çalışırlar ki, onların bu bəsit,
gerici dünyagörüşləri islami fikirlərdən qaynaqlanmaqdadır. Ancaq
teknoloji imkanlarla təchiz edilmiş və müxtəlif yollarla tarixi bilgiləri əldə
edən əsrimizin modern insanı belə hesab edir ki, islam — xudbinliklərin,
gerici görüşlərin ictimai münasibətlərdə hakim olmasına şərait yaratmaq
üçün gəlməmişdir. Ərəbistan qumsallıqlarında zənginlərlə yoxsullar arasında
dərin uçurum varkən, bərabərlik və ədalətdən yalnız islam söz açmışdır. İlk
müsəlmanlar üçün azadlıq — yemək-içmək və yatmaq kimi zəruri bir
*
Peyqəmbərlə həmsöhbət olmuş kişilər.
**
Peyqəmbərlə həmsöhbət olmuş qadınlar.
***
Əgər nəsihət verməkdə fayda varsa, nəsihət eylə. (Ə´la surəsi, 9-cu ayə).
10
ehtiyac idi. Mən bu kitabda qadın və kişini bərabər olaraq anlayan və
anladan o azadlıq ideyası haqqında danışacağam. Bu kitabı oxuyarkən, bir
çox tarixi gerçəklər haqqında bilgilənib ləzzət alacaqsınızsa, demək bu əsər
öz qarşısına qoyduğu hədəfə çatmışdır.
Dostları ilə paylaş: |